• Mirris

Kan man ha elpatron på samtidigt som man eldar i pannan? Eller exploderar hela skiten?

Nu är det ju aningens kyligt.. och mitt lilla hus blir snabbt kallt om jag inte eldar! För tillfället funkar inte luftvärmenpumpen alls. 
     Är verkligen jättetrött o har ingen lust att springa ner i källaren om nätterna för att stoppa i pinnar i pannan. (har ingen ackumulatortank för det finns ingen plats för den just nu.. kanske om jag plockar bort oljetanken) Pannan är 100 liter o det svalnar ju rätt snabbt när jag slutar elda.

Har även elpatron, och det är det jag undrar över... när man ska gå över från ved till olja är det ju rätt viktigt att det inte brinner i pannan pga ångor o så. Men är det samma med elpatron???

Kan man ha elpatronen gå samtidigt som man eldar för att dryga ut??? Att värma upp med bara el blir så dyrt och jag har ju ändå MASSA ved.

Nån som vet?

• Svar på tråden Kan man ha elpatron på samtidigt som man eldar i pannan? Eller exploderar hela skiten?
  • Mirris

Äsch då.. jag hade hoppats på massa positivia svar så jag kunde gått ner, tryckt på knappen o gått o lagt mig i godan ro o vaknat i morrn bitti i allafall 18 graders värme :)

Nä jag får hålla mig vaken lite till.. och så får vi vakna till 13 graders värme.. förhoppningsvis :)

• giftfri

Inga som helst problem...

• Mirris

Ja då testar jag nog... om ni läser om en villa som exploderat så är det väl min då! :)

Men jag gissar på att elpatronen slår av när jag eldar varmt, och sen slår igång när tempen sjunker under inställa värmen?

• giftfri
    Mirris skrev 2010-12-22 21:38:05 följande:
    Ja då testar jag nog... om ni läser om en villa som exploderat så är det väl min då! :)

Men jag gissar på att elpatronen slår av när jag eldar varmt, och sen slår igång när tempen sjunker under inställa värmen?
    Det är så du helst SKA använda din elpatron, som ett komplement till övriga alternativ, så gör även jag.., oavsett om det är L/V-pumpen som inte räcker till, eller om jag eldar ved.., elpatronen den är altid igång, för att det inte ska bli utkylt..
  • Mirris

jag har en liten grön knapp sitter på den lilla dosan där man ska ställa in värmen... ska man trycka in den?

O hur högt ska man ställa in värmen?

• giftfri
    Mirris skrev 2010-12-22 22:03:07 följande:
    jag har en liten grön knapp sitter på den lilla dosan där man ska ställa in värmen... ska man trycka in den?

O hur högt ska man ställa in värmen?
    Det är en återställningsknapp, vad jag kan förstå, den kan du trycka in för att försäkra dig om att patronen går igång, om patronen har löst ut av för varmt vatten i panan nån gång.Tempen ställer du in på ca 5 grader över den framledningstemp du behöver för att hålla varmt inne +55 C bör räcka.. Tänk på att graderingen sällan visar speciellt rätt, så du får justera dig fram till rätt läge, men börja på +55C.

OBS!!
    Låt ingen inbilla dig att du måste ha högre temp än så, o du märkar att du klarar behoven med den.
    Törs sätta nästa vad som helst på, att nån kommer att påstå du kan få Legionelle med så låg temp, men det kan du glömma. Legionelle behöver stillastående vatten för att kunna frodas, å det får du aldrig i ett hem, som förbrukar normalt med vatten..
    Å än har det aldrig hänt i Sverige, att nån råkat ut för Leginella-smitta i ett egnahemshus..
  • Mirris

Jaha, då har jag slagit igång det... o än står huset kvar :O)

Ställde tempen på 40 grader... det får baske mig räcka. Det är ju ialalfall lite ljumna element istället för iskalla

Men ajg undrar över den gröna knappen... det går att trycka på den, men den "fastnar" inte eller nåt.

• Mirris

TACK!!!  Önskar jag lyssnat bättre på förra ägarens son när han förklarade.. men det är 3 år sen o jag har inte användt patronen alls.. bara eldat, svettats o frusit :)

• Mirris

Tempen ställde jag in på 40 grader, men så fort jag vaknat i morrn bitti så är ju elden igång igen, och jag brukar elda tills det blir runt 70-75 så det blir gossig värme :)

• giftfri
    Mirris skrev 2010-12-22 22:12:33 följande:
    Jaha, då har jag slagit igång det... o än står huset kvar :O)

Ställde tempen på 40 grader... det får baske mig räcka. Det är ju ialalfall lite ljumna element istället för iskalla

Men ajg undrar över den gröna knappen... det går att trycka på den, men den "fastnar" inte eller nåt.
    Den ska inte fastna, den bara återställer ett överhettningsskydd.., d.v.s knappen petar bara till en "manick" en bimetallfjäder eller ett elektroniskt skydd, men bilden visar en sk "elpanna" av äldre modell, så skyddet är med stor säkerhet av en enkel typ, kanske en bimetall fjäder..
  • giftfri
    Mirris skrev 2010-12-22 22:15:40 följande:
    Tempen ställde jag in på 40 grader, men så fort jag vaknat i morrn bitti så är ju elden igång igen, och jag brukar elda tills det blir runt 70-75 så det blir gossig värme :)
    Skulle inte sätta så lågt som +40, utan heller +50.., det bör inte betyda så mycket i elförbrukning, men hiskeligt mycket för din vedeldning.
    Summa sumarum.., du går nog +-0 i slutänden vad gäller pengar, men du får en lyckligare latmask i kroppen..
  • Mirris
    giftfri skrev 2010-12-22 22:19:55 följande:
    Den ska inte fastna, den bara återställer ett överhettningsskydd.., d.v.s knappen petar bara till en "manick" en bimetallfjäder eller ett elektroniskt skydd, men bilden visar en sk "elpanna" av äldre modell, så skyddet är med stor säkerhet av en enkel typ, kanske en bimetall fjäder..
    Det är inte nyaste modellen... den är byggd samma år som jag fyllde 14.. 1984 :) Så den har några år på nacken. Däremot är den sparsamt använd... damen som bodde här använde mest elen.
    giftfri skrev 2010-12-22 22:22:52 följande:
    Skulle inte sätta så lågt som +40, utan heller +50.., det bör inte betyda så mycket i elförbrukning, men hiskeligt mycket för din vedeldning.
    Summa sumarum.., du går nog +-0 i slutänden vad gäller pengar, men du får en lyckligare latmask i kroppen..
    Jahapp.. ja då går jag väl ner o höjer tempen lite till ;)  Ja ved är inte gratis även om det är bra mycket billigare än elen.
  • giftfri
    Mirris skrev 2010-12-22 22:25:52 följande:
    Det är inte nyaste modellen... den är byggd samma år som jag fyllde 14.. 1984 :) Så den har några år på nacken. Däremot är den sparsamt använd... damen som bodde här använde mest elen.
    giftfri skrev 2010-12-22 22:22:52 följande:
    Jahapp.. ja då går jag väl ner o höjer tempen lite till ;)  Ja ved är inte gratis även om det är bra mycket billigare än elen.
    Ja el har ju alltid  en verkninggrad på 1, så eg spelar det ingen roll hur gammal den är, det är allt annat som kan minska förbrukningen, kringutrustning å hur bra isolerat det är...
  • Mirris

Skönt att det funkade.. hade iofs även lilla värmefläkten stod också inatt.. utifall inte patronen skulle funka! Så i morse var det 18 grader härinne o vattentemp i pannan var på 45, fast jag ställde vredet på 55.. nåja.

40 kwh gick det åt inatt.. usch!!! å andra sidan var det varmt o skönt... Och så var dte rätt skönt att det bara tog ca 30 min att få upp värmen i pannan.. mot dryga timman annars :)

Det var -26,7 grader här inatt så 18 var rätt bra i ett så dåligt isolerat hus som det här. Vi är ju vana med plusgrader här!

• giftfri
    Mirris skrev 2010-12-23 12:38:32 följande:
    Skönt att det funkade.. hade iofs även lilla värmefläkten stod också inatt.. utifall inte patronen skulle funka! Så i morse var det 18 grader härinne o vattentemp i pannan var på 45, fast jag ställde vredet på 55.. nåja.

40 kwh gick det åt inatt.. usch!!! å andra sidan var det varmt o skönt... Och så var dte rätt skönt att det bara tog ca 30 min att få upp värmen i pannan.. mot dryga timman annars :)

Det var -26,7 grader här inatt så 18 var rätt bra i ett så dåligt isolerat hus som det här. Vi är ju vana med plusgrader här!
    Du kan ju testa med att sänka panntempen, men jag tvivlar du vill ha det så.. +45 C är inget konstigt, vredens markeringar är inte mycket att gå efter i praktiken...

Glöm heller inte att elpatroner är dåligt när det blir riktigt kallt, dom är för långsamma å drar en massa el innan dom kommit upp å presterar max, så olja är ett klart bättre alternativ när det blir under -15, ja kanske redan vid -10..

Är det så att du funderar på ny L/L-pump, så kan jag rekommendera en Mitsubishi Electric MSZ-FD25VABH, som jag just själv satt in i verkstan (70m²). Den lämnar full effekt ner till -15 å värme ner till nästan -30.
    Finns en större variant som heter 35, ifall 3.2kW är för litet för dig.., har kollat tempen nu, å den är som inställd, trots -27 i natt.., det kallar jag imponernade.., nåja verkstan är bra isolerad.., men ändå.
  • Mirris
    giftfri skrev 2010-12-23 12:54:06 följande:
    Du kan ju testa med att sänka panntempen, men jag tvivlar du vill ha det så.. +45 C är inget konstigt, vredens markeringar är inte mycket att gå efter i praktiken...

Glöm heller inte att elpatroner är dåligt när det blir riktigt kallt, dom är för långsamma å drar en massa el innan dom kommit upp å presterar max, så olja är ett klart bättre alternativ när det blir under -15, ja kanske redan vid -10..

Är det så att du funderar på ny L/L-pump, så kan jag rekommendera en Mitsubishi Electric MSZ-FD25VABH, som jag just själv satt in i verkstan (70m²). Den lämnar full effekt ner till -15 å värme ner till nästan -30.
    Finns en större variant som heter 35, ifall 3.2kW är för litet för dig.., har kollat tempen nu, å den är som inställd, trots -27 i natt.., det kallar jag imponernade.., nåja verkstan är bra isolerad.., men ändå.
    Lyxigt.. jag har en ny luftvärmepump från förrförra året... en Panasonic nånting. För "mellanstort hus" Ville inte ha den minsta, även om vi bara här 75 kvm här.
    Och den har varit rätt bra ner till 15- . Har ju den utomhus så det blir ju som det blir.. hade gärna haft den i garaget eller nåt, men det är lite för långt från utblåset!

Nåja, det brukar ju inte vara så här kallt så här länge (iallafall inte här). Stängde av den igår efter att en grannes liknande pump frusit sönder. När den frostar av hela tiden o det är så här kallt så kan den tydligen "bygga upp is" innuti.. o vips har man ingen pump längre. Usch.

Jag är glad sålänge vi har frostfritt inomhus just nu :D

Har lagt in en önskan om ett par kubik olja till tomten, men det tvivlar jag starkt på kommer hända *haha*
Svar på tråden Kan man ha elpatron på samtidigt som man eldar i pannan? Eller exploderar hela skiten?