• mamion

koka eller ugnsbaka julskinkan?

Jag köpte scans rimmade julskinka och tänkte för första gången prova att göra färdig den själv. Vilket är godaste tillagningssättet?

Tips på en god griljering?

• Svar på tråden koka eller ugnsbaka julskinkan?
  • mrshannah

griljering, jag gör så att jag blandar ägg och senap och penslar över och sen strör jag på ströbröd.

Har själv aldrig gjort en skinka själv men jag skulle koka den först och sen griljera den.

Som när man köper färdigkokt. (då är den kokt och man griljerar den sen hemma)

• Brasset

Såhär gjorde jag:

Först kokar du den 45 - 60 min/kg beroende på hur saftig du vill ha den (så ca 3 h om den väger 3 kg).

Sen griljerar du den - blanda dijonsenap, vanlig senap, ägg och sen strör du över ströbröd.
    In i ugnen tills den blir gyllenbryn

Mums!

Lycka till och God Jul!

• Queenie70

Jag kokar. Hur länge står på paketet. Bra att ha en köttermometer. Har i kryddpeppar, lagerblad och svartpeppar i spadet. Se till att skumma av under kokningen, annars lägger sig skummet som ett äckligt gråslemmigt lager utanpå skinkan.

• Mamma Lotta

Jag brukar ugnsbaka skinkan insvept i folie i ca 60min/ kg i 175 g sen griljerar jag den med 3 msk senap 1 msk sirap 1 äggula 1 tsk potatismjöl blandar och strör över ströbröd i 200 grader i ca 15 min till den fått fin färg

Svar på tråden koka eller ugnsbaka julskinkan?