• abovo

Chips med ostsmak

Behöver er hjälp! Detta är kanske en helt kocko fråga, men jag är känd för att vara en riktig matnojare så jag slänger ut frågan och riskerar att bli idiotförklarad... Flört

Förra veckan åt jag chips med stilton- och portvinssmak, inga mänger utan kanske bara en näve eftersom jag tyckte att de smakade skit... Idag fick jag reda på att Stilton är en mögelost och därmed inte okej att äta som gravid p.g.a. listerian. Nu till min fråga: tror ni att det är någon större risk att det skulle kunna vara listeria i kryddblandningen? Det står i innehållsförteckningen att chipsen innehåller stilton- och portvinskrydda men det framgår inte hur kryddblandningen har framställts om det har kokat osv. Det enda som står är att kryddblandningen innehåller torkad stiltonost... 

Vad tror ni? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Chips med ostsmak
  • Cinza

Min spontana gissning är att det inte är någon fara alls. Man kan ju äta mögelosten på tub så då borde väl en krydda vara okey, tycker jag...

• abovo

Cinza: så tänkte jag också, men den ostblandningen är kokt så då är ju listerian borta. Vet som sagt inte om kryddblandningen hade kokats, tror kanske bara att man har torkat osten och smulat ner den? Jaja, kanske ingen idé att spekulera, har ju redan ätit skiten hur man än gör... tack för ditt svar!

• La Lola

Det är knappast nån fara alls!

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • abovo

Åhh, väntade på dig La Lola... Skrattande Skönt att höra, då försöker jag lägga ner ÄVEN denna noja...

• Blazie

det behöver inte vara någon ost i alls, utan bara smakämnen (samma som stoppats i osten) dessutom är det torrvara i minimal mängd. jag tror inte att du behöver vara ett dugg orolig.

• La Lola
    abovo skrev 2010-12-22 23:14:16 följande:
    Åhh, väntade på dig La Lola... Skrattande Skönt att höra, då försöker jag lägga ner ÄVEN denna noja...
    Skäms (jag är besatt av kostråden ju)

Ja, lägg ner.
    På en gång!
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Cinza

googlade stiltonkrydda och fick fram:

Ingredienser: Ostpulver, lök, salt, vitlök, dextrose, arom.

• mupparsmupp
    abovo skrev 2010-12-22 22:22:07 följande:

Behöver er hjälp! Detta är kanske en helt kocko fråga, men jag är känd för att vara en riktig matnojare så jag slänger ut frågan och riskerar att bli idiotförklarad... Flört

Förra veckan åt jag chips med stilton- och portvinssmak, inga mänger utan kanske bara en näve eftersom jag tyckte att de smakade skit... Idag fick jag reda på att Stilton är en mögelost och därmed inte okej att äta som gravid p.g.a. listerian. Nu till min fråga: tror ni att det är någon större risk att det skulle kunna vara listeria i kryddblandningen? Det står i innehållsförteckningen att chipsen innehåller stilton- och portvinskrydda men det framgår inte hur kryddblandningen har framställts om det har kokat osv. Det enda som står är att kryddblandningen innehåller torkad stiltonost... 

Vad tror ni? Tacksam för svar!

vart hittade du de chipsen?? :D låt skitsmarrigt.
    Bebis 9 maj 2010
Svar på tråden Chips med ostsmak