• Anonym

Min son på 9 m har veck i ögonvråna och fyrfingerfåra..

Blev så orolig när jag av en slump läste att det kan vara tecken på DS! Han har tydliga veck i ögonvråna och så har han fyrfingerfåra rakt över handflatan.

Börjar leta efter fler tecken och jag blir helt galen!! Tänker shit har han gap mellan stortåna och resten... ja när han försöker gå så särar sig stortån från resterande men när han vilar så ligger alla ihop typ... drar man i stortån så bildas det gap... sen tänker jag hur ser hans öron ut, näsa.. osv osv...

Blir skitledsen 

• Svar på tråden Min son på 9 m har veck i ögonvråna och fyrfingerfåra..
  • How about cupcakes

Lugn, lugn! Det behöver inte betyda nåt... Min dotter hade allt det där när hon var bebis men hon är helt "normal".
    DS brukar vara tydligt och upptäckas redan på BB.
    Din bebis är säkert helt ok och helt underbar!
    Kramar och lycka till med allt. 

• Anonym

Tack så skönt att höra om andra bebisar med samma!! :)

• Anonym

Eftersom du hittat så många tecken på DS så bör du förbereda dig om att det är inte en omöjlighet att din son har DS.

• Anonym (anon)

Har tagit hand om en tvååring som såg exakt ut att ha DS, precis. Man reagerade det första man gjorde, barnets föräldrar hade tillochmed gjort en utredning eftersom de hade en starkmisstanke, men nej. Barnet hade inte DS. Har du kollar upp alla tecken, låg tonus, tungan, osv?

• Anonym

Ingen låg tonus, ingen stor tunga eller att den sticker ut, inget krökt lillfinger eller korta fingrar, inga små lågt sittande öron.. Inget sånt.. Han ser exakt ut som sin pappa, alla säger att de är kopior och hans pappa har också veck i ögonvråna som var lika tydliga på hans bebisfoton.

• KlasKristian
    Anonym skrev 2010-12-23 12:45:13 följande:
    Ingen låg tonus, ingen stor tunga eller att den sticker ut, inget krökt lillfinger eller korta fingrar, inga små lågt sittande öron.. Inget sånt.. Han ser exakt ut som sin pappa, alla säger att de är kopior och hans pappa har också veck i ögonvråna som var lika tydliga på hans bebisfoton.
    För mig som lekman låter det som om det inte är något att oroa sig för.
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • Anonym

Men vad är liksom risken att ingen isf upptäckt? Han är ju 9 månader.. 2 läkarkontroller på BB utan anmärkning.. sen allt på BVC.. Hörde att alla bebisar utvecklar dessa veck i magen .. Han är tillväxthämmad.. Slutade växa i v 34 så kanske har han det kvar för det då jag vet prematurer kan ha det.. Eller så kanske han har det från sin pappa

• Anonym

men ds barn har ju ett väldigt speciellt utseende. Så svårt kan det väl inte vara att se om ett barn har ds eller inte? har dom inte sagt något på bvc eller på bb ts.?

• Anonym

Hade slängt upp bild om jag inte hade trott någon kunde känna igen

• Anonym

Tror inte ditt barn har ds ts. Isåfall hade någon påpekat det vid detta laget. jag har sett massor av barn med veck i ögonvråna som INTE haft varken ds eller något annat syndrom.

• Anonym

Gjordes 2 läkarkontroller på bb då han var tillväxthämmad och liten men ingen anmärkning alls och inget från BVC heller

• Anonym (anon)
    Anonym skrev 2010-12-23 12:45:13 följande:
    Där har du svaret, han har ärvt av sin pappa, självklart är det så!

Sen att han är premature kan ju spela in med. Oroa dig inte, du kan nog vara rätt säker på att ditt barn inte har DS. Men man inbillar sig så mycket som mamma. Släppa detta, pojken liknar sin far
  • Anonym

Det borde rimligen vara så :) Pappan har inte lika tydliga veck nu som när han var bebis men de finns, speciellt på ena ögat men hans bebisfoton är exakt såsom lillen ser ut. Det är bara att han också har fyrfingerfåra som jag blev orolig. Men samtidigt försöker jag tänka att det borde vara extremt liten risk eftersom det gått 9 månader utan anmärkning från BB eller BVC. Åh önskar jag vågade lägga upp bild. Måste försöka släppa det nu innan det förpestar vår jul.

• Anonym (anon)
    Anonym skrev 2010-12-23 18:23:00 följande:
    Det borde rimligen vara så :) Pappan har inte lika tydliga veck nu som när han var bebis men de finns, speciellt på ena ögat men hans bebisfoton är exakt såsom lillen ser ut. Det är bara att han också har fyrfingerfåra som jag blev orolig. Men samtidigt försöker jag tänka att det borde vara extremt liten risk eftersom det gått 9 månader utan anmärkning från BB eller BVC. Åh önskar jag vågade lägga upp bild. Måste försöka släppa det nu innan det förpestar vår jul.
    Man kan ha fyrfingerfåra utan att ha DS, titta här: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35325844.html
    Jag tror att du kan slappna av, han har ärvt pappans veck och sen råka få en sån fåra på det, skrämmer upp sin mamma ordentligt lagom till jul gör han med Det ska vara fler indikationer än det om man har DS. Men släpp detta och njut av din son och hans första jul.
  • Anonym

sån här menar du???? Min hand och jag har inte DS. Inte vd jag vet iaf
  • Anonym

Barn med ds mosaik kan se nästan helt normala ut och är inte helt enkelt att upptäcka då ds endast finns till en viss %

• Anonym (handen)

Jag med handen.

Man borde ju kunna ha en sån linje fast att man inte har någon form av ds. Eftersom jag har det.

• Anonym

Tack för alla svar.. och att ni som har fyrfingerfåran visar er :) Så kul!

Usch jag ska försöka sluta älta det här nu 

Svar på tråden Min son på 9 m har veck i ögonvråna och fyrfingerfåra..