• Anonym

Snålt att be om pengar för middag på nyår?

Vi har pratat om att fira nyår tillsammans med min sida av släkten (mamma och syskon). Vi har sedan innan bestämt att annandag jul ska vi fira hemma hos oss och att vi bjuder på middag. Fine så långt. Men sen kom diskussionen om nyår och vi bestämde väl att vi skulle fira den tillsammans också. Dock är det inte bestämt än vart vi ska vara. Men det verkar som att de andra förväntar sig att den ska vara hos oss. De är inte intresserade av att ha nåt hos dem själva. Ingen har heller nämnt nåt om att vi kan dela på maten/kostnaden.
    Är jag snål som tycker alla kan bidra med något till nyårsmiddagen? Vi står ju ändå för hela middagen på annandagen. Vi är en småbarnsfamilj med en studerande och släkten på två middagar inom 5 dagar kostar ju en del.
    Kan man säga att det är en kuvertavgift på 50 kr/person?
    Hur hade ni reagerat över det?

• Svar på tråden Snålt att be om pengar för middag på nyår?
  • Anonym

Alla  kan väl lägga till pengar i en "matkassa", som ni sen handlar nyårsmaten från?

• Susanne905

När vi firar nyår så brukar vi alltid dela på vad kostnad för mat och bubbel blir, eller om vi tid

• WAAC

Vi har bestämt att en värdfamiljen gör huvudrätten, sen gör en efterrätt, en förrätt, en tar ev fyverkeri osv. Det kan ju bli väldigt dyrt för er annars.

På 50 kr hade jag reagerat att det var alldeles för lite!

• Susanne905

Tidigare blivit bjudna så kan det vara vår tur att bjuda tillbaka, dock så har vi ekonomi att kunna bjuda och gör det gärna.

• Anonym

För mig är det självklart att man kan dela på uppgifterna (för det tar TID också!). Men ingen har nämnt något.
    Skickade ett sms om vi kunde dela upp det, liknande knytis men fick aldrig något svar tillbaka från nån av dem

• WAAC
    Susanne905 skrev 2010-12-23 08:03:40 följande:
    Tidigare blivit bjudna så kan det vara vår tur att bjuda tillbaka, dock så har vi ekonomi att kunna bjuda och gör det gärna.
    Om man har det "systemet" så tycker jag att det är ok. Men om det oftast blir att man är hemma hos ts av någon anledning så blir det ju inte samma sak.
  • Susanne905

Nej sant, vi brukar ta ungefär varannan gång och då jämnar det ut sig i långa loppet, men att däremot alltid vara den som betalar är givetvis inte kanske lika kul...

• Anonym (Vera)

Vi firar med vänner och har alltid delat på mat kostnaden, dricka tar vi med själva. I år ska jag o min vän handla maten sen räknar vi ut vad det blir o delar på alla...
    Så nä det tycker inte jag e fel, kan bli jäkligt dyrt annars
    Lycka till

• Susanne905

Varför inte bara säga helt enkelt att maten kostar x kr, delat på x antal personer så blir detta nu x kr per person, jag hade sagt till alla att jag helt enkelt inte har råd att bjuda på flera stora (dyra) middagar och att alla helt enkelt får betala sin del av nyårsmaten.

• Susanne905

Kan de inte ta detta utan räknat med att som jag ser det snylta på er så känns det oerhört sniket....

Svar på tråden Snålt att be om pengar för middag på nyår?