• Orion87

Is på innerrutan

Jag kan inte minnas att det var såhär förra året, men iallafall det är ALLTID is på innerrutan fram i bilen. Och det tar ju evigheter innan det smälter så bilen får stå på i ca 20 minuter :S
    Det går inte att skrapa bort, för det tar knappt nånting då rutan inte är "rak"

nån som har tips ?

• Svar på tråden Is på innerrutan
  • Philippa

Du har för mycket fukt inne i bilen.... prova ställ in bilen i ett varmt garage med öppna dörrar i flera timmar och torka ur bilen.

• Orion87
    Philippa skrev 2010-12-23 09:24:00 följande:
    Du har för mycket fukt inne i bilen.... prova ställ in bilen i ett varmt garage med öppna dörrar i flera timmar och torka ur bilen.
    ahaa, det är därför :/ vet dock inte hur jag skall göra då, jag har inte tillgång till något garage och bebis beräknas komma om 10 dagar. hmm.
  • Orion87
    Mysanochmimer skrev 2010-12-23 09:26:38 följande:
    Om du har tygmattor i bilen så kan det vara idé att köpa gummimatta och ha iaf vid förarsätet.
    Lättare att lyfta ur och skaka av snö så du slipper få fukt i ibilen.

Har haft det problemet själv och det är förj*vla irriterande när man ska iväg.
    vi har gummimattor, men dem är helt blöta när det är plusgrader på grund av snön som kommit in. kanske hjälper det att skaka bort isen på dem?
  • Cornellia

Prova med att när du kört bilen, låt fläkten blåsa kallluft den sista biten, då blåser du ut den varma luften (den som sedan kondenserar när den kallnar),

För att skrapa rutan kan du använda ettvanligt "kontokort" dom går att böja lite så att man kan skrapa även en väldv yta.

• Orion87
    Mysanochmimer skrev 2010-12-23 09:32:36 följande:
    ja gör det, och försök gärna torka ur bilen som Trollpackan sa
    ja, men det är så kallt så det är bara is i bilen, de blir svårt att torka ur den då :/ sen när vi har försökt skrapa bort isen från rutan så har hela sätena och intrumentbrädan blivit alldeles "snöiga" så till och med sätena är nog fuktiga
  • Orion87
    Cornellia skrev 2010-12-23 09:33:59 följande:
    Prova med att när du kört bilen, låt fläkten blåsa kallluft den sista biten, då blåser du ut den varma luften (den som sedan kondenserar när den kallnar),

För att skrapa rutan kan du använda ettvanligt "kontokort" dom går att böja lite så att man kan skrapa även en väldv yta.
    TUSEN tack för tipsen!! ska testas idag. Hur lång tid bör jag ha på kallluft?
  • Cornellia
    Orion87 skrev 2010-12-23 09:35:25 följande:
    TUSEN tack för tipsen!! ska testas idag. Hur lång tid bör jag ha på kallluft?
    Tills luften i bilen är kall
  • Orion87
    Cornellia skrev 2010-12-23 09:36:13 följande:
    Tills luften i bilen är kall
    okej :D hoppas det funkar :)
  • alce

Prova med att sätt in en torrboll med, när det är minusgrader funkar den inte så bra men när du använder bilen så samlar den fukt, glöm inte att tömma den ibland också :)

Sen kan du köra med mycket värme på i bilen också, blir det för varmt, stanna ta av dig mössa, vantar och jacka. samt att öka fläkthastigeten så att det blir mer genomströmning i bilen. kanske öppna en ruta lite så att den varma fuktiga luften åker ut snabbare.

lycka till och kör försiktigt.

Alce

• puss
    alce skrev 2010-12-23 10:37:05 följande:
    Prova med att sätt in en torrboll med, när det är minusgrader funkar den inte så bra men när du använder bilen så samlar den fukt, glöm inte att tömma den ibland också :)

Sen kan du köra med mycket värme på i bilen också, blir det för varmt, stanna ta av dig mössa, vantar och jacka. samt att öka fläkthastigeten så att det blir mer genomströmning i bilen. kanske öppna en ruta lite så att den varma fuktiga luften åker ut snabbare.

lycka till och kör försiktigt.

Alce
    japp, torrboll is da shit!
    up yours
  • Orion87

tack alla för era tips! måste säga att tipset om att skrapa innerrutorna med ett kontokort var super :) Denna gång var det is invändigt på ALLA rutor. Förut har det bara varit framrutan.
    Men jag skrapade rent och tog bort isen från mattorna samt körde med kalluft mot slutet.
    Ska köpa en torrboll sen också:)

• Klugscheisser

Du kan även öppna alla dörrarna en fem minuter efter att du varit ute och kört, så att den varma luften vädras ur. Då är det inte någon varm luft med hög luftfuktighet som kan vara kvar och kondensera på rutorna. I övrigt låter det som att du även kan ha en äldre bil med dålig isolering, men det är mest spekulation från min sida. Torka även mattorna när du lämnar bilen. Inte bra med fukt i bilen hur som helst.

• Orion87
    Klugscheisser:

tack för tipset :) bilen är från -99.

Det har iallafall inte varit is på nån innerruta sen sist jag skrev. Så antingen har era tips gjort susen, eller så kan det ju vara för att det inte är lika kallt ute nu.
Svar på tråden Is på innerrutan