• teddybjörnen fredriksson

Dricks i USA - hur räkna???

Har bokat en resa till USA och känner mig villrådig när det gäller dricksen. Hur ska jag tänka? Såg en tidigare tråd att någon rekommenderade att ge motsvarande momsen i dricks på restauranger men i andra sammanhang då? Ger man dricks till taxichauffören, bagagebäraren på hotellet, städerskan på hotellet, receptions personalen etc etc? Vilka yrkesgrupper kan jag stöta på som förväntar sig få drick och hur mycket ska jag ge?

• Svar på tråden Dricks i USA - hur räkna???
  • sockerslav

När jag bodde i USA lämnade jag motavarande moms i dricks, kanske något mer. 

När det gäller taxi avrundar jag uppåt. Receptionspersonal skulle jag inte dricksa. Däremot kan man ju sticka till hotellets bell-boy (han som bär väskor) en dollarsedel eller två.

När det gäller dricks så är jag frikostig så länge jag får bra service. Suger servicen blir det sämre dricks.

Jag tyckte det var konstigt att ge dricks till frisören, det fattade jag först efter ett par gånger. Ooops!

Dessutom brukar amerikaner ge dricks till brevbäraren och sophämtaren runt jul! Fast det är ju om man bor där såklart.

Jag tror att de har "överseende" med turister, att de inte dricksar på samma sätt som de inhemska. Jag menar, det är ju olika från land till land hur man dricksar. 

• Annie2012

På restaurang dricksar du minst 15%(På slutsumman för besöket, före skatt)  Min amerikanska fru kör med tumregeln 10% om servicen var riktigt dålig, 15% om den var helt okej och 20% om den var superb! En amerikansk servitör tjänar $2,13 i timman, så de lever på dricksen. :)  

I övrigt förväntas man dricksa taxichafförer, pizzabud,  folk som parkerar din bil (Value parking), bagagebärare, room service, städare på hotellet (men med fruns ord, bara om man stökat ner ordentligt)  Kort sagt - alla som ger dig service.   För serviceyrken dricksar du ca. 15% och möjligtvis någon eller några extra dollar om taxichaffören hjälpt dig med väskorna. 

Frugan hittade en bra guide här: http://money.cnn.com/pf/features/lists/tipping/ 

Lycka till och ha en underbar resa! :)   

• Tow2Mater

Själv brukar jag ge 10% om det "bara" handlar om en lunch på en restaurang med mycket folk, men 15-20% om det handlar om middag på restaurang.

• evaoregon

Det där med att ge dricks motsvarande momsen funkar bara i vissa stater då momsen varierar ifrån stat till stat.  Här i Oregon har vi ingen moms alls.  På restaurang ger vi 20 % i dricks och det gäller även t ex lunch. 

• Tattyn

15-20% dricks på restaurang
    10% dricks på taxiresor
    $1-2 per dag till hotellstäderskorna, lämna varje dag eftersom olika personer kan städa rummet och lämnas dricksen då i en klumpsumma sista dan får den/de som städat rummet övriga dagar kasnke inget.
    $1-2 per väska till den som bär upp väskorna till rummet
    $1-2 per drink till bartendern om ni går på bar/pub

• Veritaslux

Du har fått många bra råd. Men sedan kan jag tipsa om att en del restauranger skriver ut på notan hur mycket varje procentsats blir i pengar så vet man exakt! Annars följde jag Annies råd, gav oftast 15-20%. 10% ger man om man är missnöjd. Taxichaufförer dricksade vi nog lite för mycket. Det var lite mer stressigt att stå och räkna på gatan, så jag bara avrundade uppåt ganska friskt. Skrattande

• jlhm
    Annie2012 skrev 2010-12-23 11:12:05 följande:
    På restaurang dricksar du minst 15%(På slutsumman för besöket, före skatt)  Min amerikanska fru kör med tumregeln 10% om servicen var riktigt dålig, 15% om den var helt okej och 20% om den var superb! En amerikansk servitör tjänar $2,13 i timman, så de lever på dricksen. :)  

I övrigt förväntas man dricksa taxichafförer, pizzabud,  folk som parkerar din bil (Value parking), bagagebärare, room service, städare på hotellet (men med fruns ord, bara om man stökat ner ordentligt)  Kort sagt - alla som ger dig service.   För serviceyrken dricksar du ca. 15% och möjligtvis någon eller några extra dollar om taxichaffören hjälpt dig med väskorna. 

Frugan hittade en bra guide här: money.cnn.com/pf/features/lists/tipping

Lycka till och ha en underbar resa! :)   
    $2.13 i timmen stämmer nog inte då minimilönen brukar vara högre än så, i NJ är den runt $6, inte mycket det heller så de behöver all dricks de kan få.
  • evaoregon
    jlhm skrev 2010-12-23 23:41:56 följande:
    $2.13 i timmen stämmer nog inte då minimilönen brukar vara högre än så, i NJ är den runt $6, inte mycket det heller så de behöver all dricks de kan få.
    Tyvärr är det så att man i vissa stater kan få väldigt dålig lön om man också får dricks (lägre än minimilön).  Här är en lista på hur det ser ut i de olika staterna.

en.wikipedia.org/wiki/List_of_U.S._minimum_wages
  • evaoregon
    jlhm skrev 2010-12-23 23:41:56 följande:
    Om du tittar i listan så kan t ex servitörer i Michigan får en timlön på $2.65.  Sorgligt, men sant.  Rynkar på näsan
  • Augusti Blomman

Nu kanke jag har helt fel men jag har för mig den anställda   enligt lag ( i florida i alllafall) måste tjäna minst minimum wage, så om nu inte dricksen samt de  ca 2 dollar i timmen de tjänar är lika med minimum wage så ska arbetsgivaren betala skillnaden.

• jlhm
    evaoregon skrev 2010-12-24 01:15:23 följande:
    Om du tittar i listan så kan t ex servitörer i Michigan får en timlön på $2.65.  Sorgligt, men sant.  Rynkar på näsan
    Men dom staterna räknas ju inte
  • evaoregon
    Augusti Blomman skrev 2010-12-24 01:41:34 följande:
    Nu kanke jag har helt fel men jag har för mig den anställda   enligt lag ( i florida i alllafall) måste tjäna minst minimum wage, så om nu inte dricksen samt de  ca 2 dollar i timmen de tjänar är lika med minimum wage så ska arbetsgivaren betala skillnaden.
    Det kan nog vara olika i olika stater.  Här i Oregon tjänar servitörer minst lika mycket som alla andra.
  • evaoregon
    jlhm skrev 2010-12-24 02:52:51 följande:
    Men dom staterna räknas ju inte
    Här i Oregon är minimilönen $ 8.50 from 1 jan och det är samma för servitörer.  Bland de högsta minimilönerna i landet.
  • evaoregon
    Augusti Blomman skrev 2010-12-24 01:41:34 följande:
    Om du kollar i tabellen ovan så ser du att personal med dricks i Florida ska tjäna minst $4.23 i timmen.  Dock står det inget om att de ska komma upp i den minimilön som gäller för andra så jag vet inte om det stämmer.
Svar på tråden Dricks i USA - hur räkna???