• Novemberstjärnan

Kriminalvårdare?

Varför har kriminalvårdare så usla arbetstider och så dålig lön?
    Min sambo jobbar varannan helg, har ofta långa pass (14st 07-19 på 6 veckor)
    och tjänar en skämmigt liten summa för tiderna tycker jag!
    Är det så för er alla kriminalvårdare? Eller är det bara jag som tycker att mödan för
    arbetet ni lägger ner, borde visa sig i högre lön (framförallt högre ob!)?

Undrande!

• Svar på tråden Kriminalvårdare?
  • Mälaröbo

Ja du...det beror nog på vart du arbetar och på vilken typ av tjänst. Jag arbetar mån-fre 8-16.30 och tjänar ganska bra.
    När jag började arbetade jag visserligen i schema mellan 07,00 och 20,00 men max 40h/vecka och var 3:e helg.
    På tex häkten är arbetspassen ofta längre men den totala arbetstiden ska ju ändå vara detsamma.
    Har din sambo så långa pass som du beskriver måste han ju ha en hel del lediga dagar istället, vilket man inte har om man arbetar max 8 h.

• Susiepie

Jag längtar till Häktesschemat det var suveränt! :)

Jobbade ungefär antingen 7.30-16.30 , 8-17, 8-18.45 och sedan var tredje helg, ungefär!
    JA man tjänar väl inte storkovan direkt runt 20 000 :- kanske ungefär! :)
    Jag tyckte det var och är ett jätte roligt jobb! :)

Livet är fullt av kärlek!
  • Aviana

Får jag hoppa in och fråga vilken utbildning man måste gå för att kunna bli kriminalvårdare?

• Mälaröbo

För att arbeta som vårdare på golvet krävs 3-årig gymnasiekompetens. Sen ska man genomföra kriminalvårdens grundutbildning.
    Vill man sen ha andra typer av tjänster, tex frivårdsinspektör krävs högskoleexamen.

• jaghopparhögt
    Mälaröbo skrev 2010-12-26 23:21:50 följande:
    För att arbeta som vårdare på golvet krävs 3-årig gymnasiekompetens. Sen ska man genomföra kriminalvårdens grundutbildning.
    Vill man sen ha andra typer av tjänster, tex frivårdsinspektör krävs högskoleexamen.
    Då är det väl rätt okej betalat.
  • Aviana

Så då kan man söka jobb som kriminalvårdare med enbart gymnasiebetyg? Jag trodde det krävdes betydligt mer än så :o

• Klugscheisser

Det är väl ett förhållandevis okvalificerat arbete, om man bortser från personlig lämplighet. Okvalificerade arbeten brukar rendera låg lön.

• Mälaröbo
    Klugscheisser skrev 2010-12-27 01:35:37 följande:
    Det är väl ett förhållandevis okvalificerat arbete, om man bortser från personlig lämplighet. Okvalificerade arbeten brukar rendera låg lön.
    Precis!
    Eftersom utbildningskraven är låga blir lönen låg. Om man sen går vidare till specialtjänster blir lönen högre.
Svar på tråden Kriminalvårdare?