LSalander skrev 2010-12-23 20:20:11 följande:
Jag tycker mycket av det du beskriver låter riktigt mysigt!
Ekeby är verkligen ett fint område!
Trist att du har så dålig erfarenhet av dagis också, förresten!
Vi bor visserligen numera i en helt annan del av Uppsala, men vi är supernöjda med vårt dagis.
Jag tänkte bara höra med dig om hur du har tänkt att gå tillväga med maten om nu alla inte vill delta i matlagningen? En del kanske inte vill, utan hellre vill leka med sina saker?
Personligen tycker jag att förskolor är bra pga att pedagogerna inte behöver lägga uppmärksamheten på att laga maten, utan de kan hela tiden fokusera på barnen.
Hur fungerar det i en konfliktsituation om din som är inblandad, klarar man av att vara helt objektiv i sådana fall?
Och om du "bara" ska ha ett fåtal barn kan det ju bli så att barnen blir spridda åldrar och kanske det inte finns barn som är i "passande lekåldrar" för alla.
Jag tror dessutom att man "måste ha" ett visst antal barn om man ska vara kommunal dagmamma, men det är jag inte säker på.
Jag tycker, som sagt, att du har många bra idéer och det är superbrist på fsk/dagmammor i Uppsala, så jag hoppas att du får börja med din verksamhet och att den blir som du vill ha den!
Angående maten är väl tanken att den kommer vara förberedd innan, men att man som rutin fixar sallad/bröd/smågrejer tillsammans innan. På dagis är de ju samling och sångstund, tror inte det är nå svårare att göra förberedning av maten till en rutin.
I en konfliktsituation får man väl försöka se till vem som gjorde fel och rätta därefter. Dagmammor har ju alltid funnits och ofta har man sina egna barn också, så det är nog ingen big deal. Det är ju samma sak som om han leker med massa kompisar hemma eller i lekparken, är det han som gör fel/beter sig illa är det klart de e han som ska tillrättavisas. Jag är absolut ingen sån som inte tror att mitt barn kan göra fel. Alla barn testar gränserna, inklusive min.
Man får ju inte ha så många barn per vuxen, vad jag förstått så är det fem stycken som är max men jag är inte säker på det. Man måste ju hinna med att ta hand om alla. Passande åldrar vet jag inte om kommunen kanske ser till att de blir om man är dagmamma genom dom, men det är nog inget större problem, barn kan ju leka både med äldre och yngre, det är ju inte konstigare än att ha syskon som är äldre och yngre.
tack! :)
Kiira skrev 2010-12-23 20:26:06 följande:
hallå där. Jag jobbar som dagmamma i privat regi. helt underbart! funkar jätte bra för mig och min familj och mina dagbarns familjer!
om du blir sjuk så har föräldrarna till dina dagbarn möjlighet att ta ut " vård av barn" pga dagmamma sjuk.
lycka till! och god jul!
Hur funkar de för dig, har du eget företag, eller får du pengar direkt i handen, när du kör privat? vad jag förstår kör vissa via företag å andra utan. hur många barn har du och hur mycket betalar föräldrarna dig per månad?
Förstår såklart om du inte vill svara men vore tacksam för lite guidning :)
god jul!