• marysoul

Dagmamma i Ekeby! Finns behov? Ev nattis!

Hej! 
    Jag vill bli dagmamma och tänkte kolla om det först finns behov av en privat dagmamma i Uppsala/Ekeby, eller om jag ska gå via kommunen.

Min tanke:
    Bra mat, lagad från grunden. Barnen ska få hjälpa till med maten vid en varsin egen plats i kökets låga arbetsbänk som ja ska bygga. Kan va allt från att dela en tomat till att rulla sin egen brödbulle. Men dom ska inkluderas, även i dukning. 

Mycket kreativitet! Massa pyssel, färger, former, skapande.

Mycket musik, sång och dans.

Och främst: Positiv förstärkning. barnen ska inte behöva slåss för att få uppmärksamhet utan det ska dom få innan det går så långt att dom kämpar sig till det genom elakheter.

Jag har en son på snart tre år, Sune, han kommer vara med i gruppen.
    Min lägenhet är en stor femma, så ett rum kommer att vara lekrum, ett vilorum och ett hobbyrum. Har en lekplats utanför dörren, ett par till i närheten, och en fotbollsplan tjugo meter bort. Perfekt för dagmamma!

Jag har främst tänkt mig dagtid, men vet ju att nattis inte går att hitta i uppsala, så finns intresse för det är jag inte omöjligt att köra på det istället.

Vad tror ni?

God jul!  

• Svar på tråden Dagmamma i Ekeby! Finns behov? Ev nattis!
  • puss

gud, det låter ju perfekt.
    se till att du har backup om du blir sjuk bara. lycka till!

up yours
  • marysoul
    puss skrev 2010-12-23 11:52:02 följande:
    gud, det låter ju perfekt.
    se till att du har backup om du blir sjuk bara. lycka till!
    :) 
    hur brukar sånt funka, att man har en annan dagmamma dom får åka till, eller att nån annan är här å ja är sjuk någon annan stans? 
  • marysoul

Ingen utbildning alls. 

Jag tycker inte att en utbildning för små barn är så himla relevant faktiskt, för de första, när ja va liten, hur många gick på dagis med utbildade förskolelärare då? De gick ju hur bra som helst. Och sen har de alltid funnits dagmammor, som ofta väljer de jobbet för man älskar barn, å gärna vill ha sina egna hemma lite längre på samma gång. Och det har ju funkat. 

Jag vet att jag skulle göra jobbet väldigt bra, och anledningen till att jag valt att ta det här steget är för att så många i min närhet sagt åt mig att ja borde bli. Har även blivit erbjuden jobb på tre olika dagis utan att ha sökt, men har valt att tacka nej.  Tror att jag har rätta tänket och hjärtat på rätt ställe :) 

• LillaNovaK

Fast jag skulle inte lämna mitt barn hos någon utan pedagogisk utbildning, möjligtvis när de är små, men efter tre års ålder tror jag att de behöver mer.

Samhället ser annorlunda ut i dag än det gjorde när vi var små, så är det, vare sig vi gillar det eller ej. Det ställs högre krav på barn som börjar skolan i dag och det är viktigt att vara förberedd på det och ha en bra grund att stå på.

Jag hoppas att du kan göra dina drömmar till verklighet, men du har nog mycket jobb framför dig!

• h80
    LillaNovaK skrev 2010-12-23 12:50:09 följande:
    Fast jag skulle inte lämna mitt barn hos någon utan pedagogisk utbildning, möjligtvis när de är små, men efter tre års ålder tror jag att de behöver mer.

Samhället ser annorlunda ut i dag än det gjorde när vi var små, så är det, vare sig vi gillar det eller ej. Det ställs högre krav på barn som börjar skolan i dag och det är viktigt att vara förberedd på det och ha en bra grund att stå på.

Jag hoppas att du kan göra dina drömmar till verklighet, men du har nog mycket jobb framför dig!
    håller med. Tror dessutom att man måste ha pedagogisk utbildning om man ska jobba som dagmamma via kommunen.
  • marysoul

Har ett par vänner som är dagmammor via kommunen helt utan utbildning, så det är inte ett krav. 

Förstår om de finns många som vill ha en utbildad person som tar hand om sina barn, men tror också att de e fler som tycker om jag, att det finns mycket annat som är viktigt. Jag är väldigt missnöjd med dagis och bristen på positiv förstärkning, kärlek och uppmärksamhet, och skulle mer än gärna istället lämna min son hos någon som har samma inställning som jag. Min son började på dagis i oktober och jag har valt att inte tvinga dit honom mer nu för han helt tappat sin glädje sen han började där. Och dom har utbildning. Men det räcker inte för mig. Självklart är de jättebra med utbildning, men jag tror verkligen inte att samhällets å människans existens bygger på pedagogisk utbildning, för föräldrar har alltid tagit hand om sina barn, och ju längre man är hemma med sina barn desto tryggare tror jag att barnen blir. men självklart har inte alla den möjligheten, å måste då lämna bort barnen. och jag hoppas att de finns några fler som skulle vilja lämna till någon som ser till barnets bästa oavsett utbildning.

Ett treårigt eget barn som är helt fantastiskt supertrygg å världens snällaste å harmoniskaste borde väl va ett bra bevis på att jag kan ta hand om barn, kan ja tycka :)

Har även två stycken barn som vill ha plats hos mig om det blir av, och jag hade inte tänkt mig mer än max fem barn. Men vill ändå kolla intresset.  

• LSalander

Jag tycker mycket av det du beskriver låter riktigt mysigt!
    Ekeby är verkligen ett fint område!
    Trist att du har så dålig erfarenhet av dagis också, förresten!
    Vi bor visserligen numera i en helt annan del av Uppsala, men vi är supernöjda med vårt dagis.

Jag tänkte bara höra med dig om hur du har tänkt att gå tillväga med maten om nu alla inte vill delta i matlagningen? En del kanske inte vill, utan hellre vill leka med sina saker?
    Personligen tycker jag att förskolor är bra pga att pedagogerna inte behöver lägga uppmärksamheten på att laga maten, utan de kan hela tiden fokusera på barnen.
    Hur fungerar det i en konfliktsituation om din som är inblandad, klarar man av att vara helt objektiv i sådana fall?
    Och om du "bara" ska ha ett fåtal barn kan det ju bli så att barnen blir spridda åldrar och kanske det inte finns barn som är i "passande lekåldrar" för alla.
    Jag tror dessutom att man "måste ha" ett visst antal barn om man ska vara kommunal dagmamma, men det är jag inte säker på.

Jag tycker, som sagt, att du har många bra idéer och det är superbrist på fsk/dagmammor i Uppsala, så jag hoppas att du får börja med din verksamhet och att den blir som du vill ha den!

• Kiira

hallå där. Jag jobbar som dagmamma i privat regi. helt underbart! funkar jätte bra för mig och min familj och mina dagbarns familjer! 

om du blir sjuk så har föräldrarna till dina dagbarn möjlighet att ta ut " vård av barn" pga dagmamma sjuk.

lycka till! och god jul! 

• marysoul
    LSalander skrev 2010-12-23 20:20:11 följande:

Jag tycker mycket av det du beskriver låter riktigt mysigt!
    Ekeby är verkligen ett fint område!
    Trist att du har så dålig erfarenhet av dagis också, förresten!
    Vi bor visserligen numera i en helt annan del av Uppsala, men vi är supernöjda med vårt dagis.

Jag tänkte bara höra med dig om hur du har tänkt att gå tillväga med maten om nu alla inte vill delta i matlagningen? En del kanske inte vill, utan hellre vill leka med sina saker?
    Personligen tycker jag att förskolor är bra pga att pedagogerna inte behöver lägga uppmärksamheten på att laga maten, utan de kan hela tiden fokusera på barnen.
    Hur fungerar det i en konfliktsituation om din som är inblandad, klarar man av att vara helt objektiv i sådana fall?
    Och om du "bara" ska ha ett fåtal barn kan det ju bli så att barnen blir spridda åldrar och kanske det inte finns barn som är i "passande lekåldrar" för alla.
    Jag tror dessutom att man "måste ha" ett visst antal barn om man ska vara kommunal dagmamma, men det är jag inte säker på.

Jag tycker, som sagt, att du har många bra idéer och det är superbrist på fsk/dagmammor i Uppsala, så jag hoppas att du får börja med din verksamhet och att den blir som du vill ha den!

Angående maten är väl tanken att den kommer vara förberedd innan, men att man som rutin fixar sallad/bröd/smågrejer tillsammans innan. På dagis är de ju samling och sångstund, tror inte det är nå svårare att göra förberedning av maten till en rutin. 
    I en konfliktsituation får man väl försöka se till vem som gjorde fel och rätta därefter. Dagmammor har ju alltid funnits och ofta har man sina egna barn också, så det är nog ingen big deal. Det är ju samma sak som om han leker med massa kompisar hemma eller i lekparken, är det han som gör fel/beter sig illa är det klart de e han som ska tillrättavisas. Jag är absolut ingen sån som inte tror att mitt barn kan göra fel. Alla barn testar gränserna, inklusive min.
    Man får ju inte ha så många barn per vuxen, vad jag förstått så är det fem stycken som är max men jag är inte säker på det. Man måste ju hinna med att ta hand om alla. Passande åldrar vet jag inte om kommunen kanske ser till att de blir om man är dagmamma genom dom, men det är nog inget större problem, barn kan ju leka både med äldre och yngre, det är ju inte konstigare än att ha syskon som är äldre och yngre. 

tack! :)
    Kiira skrev 2010-12-23 20:26:06 följande:
    hallå där. Jag jobbar som dagmamma i privat regi. helt underbart! funkar jätte bra för mig och min familj och mina dagbarns familjer! 

om du blir sjuk så har föräldrarna till dina dagbarn möjlighet att ta ut " vård av barn" pga dagmamma sjuk.

lycka till! och god jul! 
    Hur funkar de för dig, har du eget företag, eller får du pengar direkt i handen, när du kör privat? vad jag förstår kör vissa via företag å andra utan. hur många barn har du och hur mycket betalar föräldrarna dig per månad? 
    Förstår såklart om du inte vill svara men vore tacksam för lite guidning :) 

god jul!

• Kiira

Jag är anställd åt ett företag i södra sverige. får lön efter hur många barn jag har i gruppen, och jag väljer själv hur många barn jag vill ha. Har ni 4 tjejer i fritidsålder som kommer på eftermiddagarna sen har ja två tjejjer i förskoleålder som kommer några timmar i veckan (deltidsbarn) sen har jag mina två egna barn inskrivna i gruppen. Föräldrarna betalar inget för denna barnomsorg är gratis.  svarar gärna på mer frågor!
     god jul och kramen! 

• marysoul
    Kiira skrev 2010-12-25 00:37:35 följande:
    Jag är anställd åt ett företag i södra sverige. får lön efter hur många barn jag har i gruppen, och jag väljer själv hur många barn jag vill ha. Har ni 4 tjejer i fritidsålder som kommer på eftermiddagarna sen har ja två tjejjer i förskoleålder som kommer några timmar i veckan (deltidsbarn) sen har jag mina två egna barn inskrivna i gruppen. Föräldrarna betalar inget för denna barnomsorg är gratis.  svarar gärna på mer frågor!
     god jul och kramen! 
    Hmm! de där låter ju superintressant. vad heter företaget? Tänkte om de kanske finns i uppsala också? Eller om de finns nåt liknande. 
    TACK!
    kram å god fortsättning 
  • Siranbiran
    Kiira skrev 2010-12-25 00:37:35 följande:
     god jul och kramen! 
    Är också sugen på att veta mer....
  • Kiira

jag är anställd år ett företag som mestadels bedriver verksamheten i göteborgstrakten. Men han har i nulägen anställt några i norrbotten (jag är en av dom).
    anledningen till att jag valde att gå igenom detta företag och bli anställd i stället för egen företagare var pga kommunen som har helt störda regler. jag skulle tex inte kunna skaffa flera barn för jag skulle inte få driva mitt företag med barn under 1 år. konstigt men sant.

så jag ar anställd, får en bra lön, slipper en massa pappersarbete,  får vara hemma med mina egna barn och njuta av att få umgås med mina dagbarn och fritidsbarn.

det var ett repotage i kommunal arbetarens tidningen nu under hösten.. 

Svar på tråden Dagmamma i Ekeby! Finns behov? Ev nattis!