• MammaEmelie91

Recept på julköttbullar

Hittade ett recept på klassiska julköttbullar i en tidning för några veckor sedan men nu hittar jag inte pappret som jag skrev ner på. Hade tänkt göra dom idag men de sket ju sig :(

Nån annan som vet vilket recept jag menar eller har något på andra goda julköttbullar ?:)
    Harför mig att en utav ingredienserna var honung.

mammatillebbaa.blogg.se - 19år och tvåbarnsmamma!
  • Svar på tråden Recept på julköttbullar
  • Annonymous

Här har du grunderna på mitt recept, kan inga exakta mått då jag alltid gör efter tycke och smak:

3 kg Nötfärs
    4 Ägg
    5dl Grädde
    0,5 dl Kalvfond
    Svartpeppar
    15 korn malen/stött kryddpeppar
    ett par matskedar Fransk senap
    Riven gul lök (4 stora)
    Ströbröd
    Salt

Blanda grädde, fond, ägg och kryddor med ströbrödet och låt dra i kylen i 30 min.
    Riv under tiden röken i matberedare eller för hand.
    Blanda lök, färs och gräddbandningen noga med händerna eller degkrokar till elvispen.
    Rulla små köttbullar av smeten, ca 200 st blir det.

Är det bara för julafton är det sedan bara att sätta igång att steka i omgångar. Vill man frysa in så är tipset nedan bra - så slipper man dessutom fyrkantiga köttbullar:

Koka upp 5 liter vatten i en stor kastrull och släng i 4 buljongtärningar (köttbuljong). släpp ner 20 köttbullar i taget i grytan och koka dem tills de flyter upp till ytan, ca 3-4 minuter per gång. Lyft ur med hålslev och lägg i en stor bunke. Upprepa tills alla köttbullar är kokta och ställ att svalna på kallt ställe.

Frys in köttbullarna.

När det är dags att äta är det bara att steka köttbullarna som vanligt - direkt från frysen, eventuellt kan man skvätta lite soja i stekpannan för att ge lite extra färg.

Problemet med kokmetoden är att det luktar mycket från löken om de kalla, kokta, köttbullarna (kan lukta lite fis faktiskt) Detta försvinner dock direkt vid skekning.

Svar på tråden Recept på julköttbullar