• Anonym (undrar)

Hur länge måste man jobbar för att påbörja en ny "sjukperiod" med sjukpenning?

Jag är sjukskriven deltid pga att jag var tvungen att sluta med en medicin (psykisk sjukdom) för att vi planerar barn. Nu har bebisverkstaden dragit ut på tiden lite och jag kan MAX få sjukpenning tills september nästa år.

I mitt fall kommer jag att behöva bli sjukskriven helt när halvagraviditeten har gått, samt ett par veckor efter förlossning.

MEN problemet är nu at tom jag inte blir gravid snart så kommer jag att bli utförsäkrad innan en unge ens hinner komma ut! och kan inte vara utan inkomst flera månader om jag inte kan arbeta!

Så jag undrar. När man varit sjukskriven en period, hur länge måste man arbeta för att få påbörja en "ny" sjukperiod  som inte räknas in i det som de redan betalat ut i sjukdagar??

• Svar på tråden Hur länge måste man jobbar för att påbörja en ny "sjukperiod" med sjukpenning?
  • Anonym

Men då kan du väl vara föräldraledig istället?

• Anonym (undrar)
    Anonym skrev 2010-12-23 13:38:15 följande:
    Men då kan du väl vara föräldraledig istället?
    Nej för jag ska vara sjukskriven efter en förlossning så min man kan varar föräldraledig (längre än de  10 dagarna) för att backa upp mig så att jag få r en lugn start. med tanke på min sjukdom
  • Anonym

"ska vara" ???

Hör först med fk om de godkänner din sjukskrivning, det är ingen självklarhet idagens Sverige.

Varför planera att bli föräldrar när du är sjuk?

• ApelsinKiwiBanan

90 dagar måste du arbeta..

• Anonym

Ska och ska?
    Tror väl knappast det är en rättighet att få vara två stycken hemma med barnet den första tiden!
    Befintlig föräldraförsäkring är en otrolig förmån

• Anonym (undrar)
    Anonym skrev 2010-12-24 12:05:42 följande:
    "ska vara" ???

Hör först med fk om de godkänner din sjukskrivning, det är ingen självklarhet idagens Sverige.

Varför planera att bli föräldrar när du är sjuk?
    Enligt min läkare ska det finnas riktlinjer när patienter med min diagnos  får barn. dvs det finns risk för försämring i sjukdomen efter en förlossning alltså behöver man vidtaga vissa åtgärder.

Har man inte rätt att skaffa barn fast man är sjuk? Dessutom så känner jag ingenting av min sjukdom när jag medicineras. alltså då helt symptomfri. Men kan inte medicinera när jag planerar skaffa barn eller är gravid. så därför mår jag inte bra nu och behöver vara sjukskriven. Så fort jag fått ett till barn ska jag medicineras igen och blir som vilken vanlig svensson som helst.
    Anonym skrev 2010-12-24 22:29:01 följande:
    Ska och ska?
    Tror väl knappast det är en rättighet att få vara två stycken hemma med barnet den första tiden!
    Om man är så pass dålig att man inte kan ta hand om sitt barn själv just då, så är det väl en slags rättighet att någon tar hand om det nyfödda barnet?? Om mamman är för sjuk för att göra det själv.. eller????
  • Anonym (undrar)
    ApelsinKiwiBanan skrev 2010-12-24 21:14:11 följande:
    90 dagar måste du arbeta..
    'tack!
  • Anonym

tänk på alla ensamstående! 

• Anonym (undrar)
    Anonym skrev 2010-12-25 14:47:57 följande:
    tänk på alla ensamstående! 
    Ja, fast nu var det inte detta tråden handlar om direkt. Men hade jag varit ensamstående så hade jag ändå behövt hjälp från någon annan efter en förlossning så det hör inte hit.
  • Anonym
    Anonym (undrar) skrev 2010-12-25 13:15:37 följande:
    Enligt min läkare ska det finnas riktlinjer när patienter med min diagnos  får barn. dvs det finns risk för försämring i sjukdomen efter en förlossning alltså behöver man vidtaga vissa åtgärder.

Har man inte rätt att skaffa barn fast man är sjuk? Dessutom så känner jag ingenting av min sjukdom när jag medicineras. alltså då helt symptomfri. Men kan inte medicinera när jag planerar skaffa barn eller är gravid. så därför mår jag inte bra nu och behöver vara sjukskriven. Så fort jag fått ett till barn ska jag medicineras igen och blir som vilken vanlig svensson som helst.
    Anonym skrev 2010-12-24 22:29:01 följande:
    Ska och ska?
    Om man är så pass dålig att man inte kan ta hand om sitt barn själv just då, så är det väl en slags rättighet att någon tar hand om det nyfödda barnet?? Om mamman är för sjuk för att göra det själv.. eller????
    Du skriver "risk för försämring", jag tror knappast FK godkänner en sådan besrivning av arbetsoförmågan tyvärr. Hör med FK hur de skulle ställas sig i ditt fall så är du lite förberedd på om du måste komplittera eller överklaga ett ev. negativt beslut. Gå gärna med i RESURS och läs på vilka rättigheter du har, då är du mera förberedd...
Svar på tråden Hur länge måste man jobbar för att påbörja en ny "sjukperiod" med sjukpenning?