foster får adhd av parfym??!
Läste nyligen i en gravidtidning att fostret kan få ADHD av att mamman använder parfym eller dricker alkohol!
BLEV OTROLIGT UPPRÖRD. Jag är väl insatt i ADHD diagnoser, teorier och har en kontaktperson från en privatklinik som forskar kring vad som utlöser adhd hos människor, om det ligger i gener osv.
Denna information stämmer INTE om parfym. Inga produkter överhuvudtaget kan utlösa en sådan diagnos som adhd. Det finns två starka teorier som är avgörande för forskningen kring diagnosen.
1. Det överförs via gener. Alltså ligger det i DNA och går inte att göra något åt, vissa får det, vissa inte. Adhd diagnosen verkar även härstamma från människans "jakttid", alltså det var den forntida jägaren som utveckla dessa gener för att ha snabba impulsiva signaler som hjälpte vid jakt, bidrog även till "dåliga" effekter som kortare stubin osv. Adhd är alltså inget negativt, människor med denna diagnos är bara inte gjord för att sitta i skolan, utan för att upptäcka saker.
2. Ännu en gång: det ligger i generna. Dock finns det inte hos barnet förens det blir "utlöst" när den är ett foster. Adhd stänger av "stopp-knappen" i hjärnan när fostret blir utsatt för en pressad sitoution, tex en mamma som är uppe i varv, en långdragen förlossning med problem osv.
Om en tidning går ut med att sådana diagnoser kan komma pga parfym så kan det ju oroa en massa mammor i onödan. Dessa diagnoser är ALDRIG moderns fel. Det kommer om det kommer helt enkelt...
Nu ska jag ta och sätta mig ner och skriva ett långdraget klagobrev till denna tidning!