• Anonym

knölig i armhålan

har som 2 små och en större knöl eller klump i armhålan.. som ömmar.. 
    har känt dom ett tag men tänkt att det måste vara för att jag rakat mig o det blivit irriterat.. Men läste nu när jag googlade att det borde försvinna...
     Nu ska jag när som helst ha barn och så ska man oroa sig:(

• Svar på tråden knölig i armhålan
  • Anonym (körtlar)

Det låter som om det kan vara svullna lymfkörtlar. Har du varit förkyld/ känt dig krasslig på sistone?
    Jag skulle gå till VC så snart som möjligt och kolla. Hur länge exakt har du känt dem? Alltså är det frågan om en vecka, några veckor eller månader? 

• Anonym (oroligt)

Jag skulle söka upp läkare DIREKT.
    Svullna Lymfkörtlar är inte att leka med!!

• Anonym

jag har haft dom månader.. 
    å nu är det jul o allt..  

• Tow2Mater
    Anonym (oroligt) skrev 2010-12-23 20:23:40 följande:
    Svullna Lymfkörtlar är inte att leka med!!
    Varför?
    Jag har haft det, och sjuksköterskan jag pratade med sa hon brukar få det ganska ofta själv. Hon verkade inte orolig.
  • Anonym

nej jag har inte varit förkyld.

Tror ni att jag kan få träffa ngn läkare när vi åker in till förlossningen?

• Anonym

när jag är sjuk får jag ofta svullna lymfkötlar men det känns inte så här. 

• Anonym

jag har i över 10 år haft svullna lymfkötlar i armhålan. Varit på 2 läkarbesök och det har inte varit ngn fara.
    Nu känns det mer som en irriterad köttklump.. 

• Anonym (oroligt)

Det måste ju absolut inte vara något allvarligt men det kan vara det!
    Därför tycker jag man ska uppsöka läkare direkt för att utesluta att det är något allvarligt.

• Anonym (oroligt)

"Knölar" över lag är ju aldrig att leka med.
    Hellre kolla en gång för mycket! Glad

Hoppas att det är något helt ofarligt! {#emotions_dlg.flower}

• Rosegirl

Om man har svullna lymfkörtlar och är orolig över det kan man ringa sjukvårdsrådgivningen eller kontakta en vårdcentral.

Om man har en eller flera svullna lymfkörtlar, som är större än två centimeter i diameter, ska man kontakta en vårdcentral inom några dagar.

Man kan alltid ringa sjukvårdsrådgivningen för råd.

• Anonym

Här är det brist på läkare och dom tar sig inte tid längre..
    Men tror ni att när vi nu i dagarna åker in till förlossningen att det finns ngn läkare som kan känna?
    Känns som att detta kommer påverka mig mycket och vill vara glas när bebisen kommer.

Nu när jag varit och klämt och känt för att "undersöka" är jag öm, öm om jag tar på huden utanpå 

• Ardbeg

Själv har jag en bröstkörtel i armhålan som svullnar precis som brösten vid mens, graviditet osv. Tydligen inte farligt men jäkligt obehagligt.

• Anonym (....)

tror man kan få så när man är gravid . de har med mjölproduktionen att göra har jag för mig..  har läst flera trådar ang detta.. så du kan nog vara lugn! kram

• Anonym (81)

jag har oxå en knöl i armhålan.    ser svullet ut o gör ont.  har vatt iväg hos 3 olika läkare o dom tycker att jag gnäller för mycket..  o belastar sjukvården med nåt så onödigt.. men ont har jag.  jag går aldrig till läkaren i vanliga fall men kände att det va bäst med tanke på att mamma precis har blitt frisk från sin bröstcancer.  o så får man detta svaret.  kul ju

• Anonym

när jag gick på högstadiet, det var då som jag hittade knölarna först. Gick till skolsyster, och varit på två läkarbesök.
    Inget fel.
    Nu är dom lixom större och känns irriterade..

men jag vet att det inte har med graviditeten att göra 

• McIris

Såna där knölar som ömmar tom på huden har jag haft en del, fast kanske inte så de sitter kvar i månader. Jag var o kollade en knöl i somras då jag var gravid i v 12 o det var bara fullt av mjölkörtlar som växer fort o konstigt. Kan vara det mkt väl eftersom du är gravid!

Hde flera ömmnade körtlar i ljumsken härom månaden, de försvann efter ett par veckor. Man får ju så ibland.

• Anonym (körtlar)

En nära släkting hade en knöl i armhålan, som växte, efter ett halvår gick hon till läkaren och tyvärr var det cancer.
    Besök läkaren, för normalt är det inte men förhoppningsvis ej något farligt iom att du brukar ha problem med körtlarna där. 

• cindy sue

Är nog svullna lymfkörtlar. Dom svullnar vid obalans eller sjukdom i kroppen. Har själv haft en i armhålan. Gå till vårdcentralen

Svar på tråden knölig i armhålan