• Bei Bei

Någon som blivit påkörd av en smitare på parkering?

Lite lagom roligt att hitta sin bil på parkeringen kvaddad av en plogbil (spåren och kraften tyder på det) och ingen har lämnat en lapp... Någon har alltså bakcat/kört in med en plogbil i beilen så den tryckts in i snö/isvallen framför bilen och därmed blivit skev troligtvis i hela framvagnen. Det kan liksom inte gå att missa det. Dessutom hade plogbilsföraren skottat halva parkeringen och sedan dunstat och lämnat en stor hög bakom just min bil? SUCK!

Har jagat polis, ansvarigt företag för parkeringen och försäkringsbolaget. Superlätt en torsdagseftermiddag/kväll innan julafton.

OM man inte får tag i den skyldige, vad händer då? Någon som vet? Ska till polisen på måndag. Har vittnen som var med när jag hittade bilen i sitt nya skick och jag tog även massa bilder på skadorna och skottningen...
    Givetvis har vi bara halvförsäkring på bilen (köpte den när jag fortfarande var f-ledig och mannen hade nystartad egen firma = inte så fett med pengar därav halvförsäkringen)

Ledsen bilägare.

• Svar på tråden Någon som blivit påkörd av en smitare på parkering?
  • Lellebror

ska nog inte va några problem att hitta den skyldige, bara att polisanmäla det inträffade, polisen kontaktar dom som ansvarar för parkeringen som blir tvungna o lämna ut vilket företag som sköter snöröjningen.
    I värsta fall så får du göra en anmälan till trafikskadeföreningen eller vad det heter så får du ersättning därifrån, dock med hög självrisk.

men i första hand kontakta polisen

• Bei Bei

Har fått fatt i företaget som sköter skottningen på parkeringen det hände. Chefen där skulle prata med den killen som hade passet där i dag och återkomma på måndag. Så det kommer nog lösa sig. Men fräckt av honom att bara sticka...

• lavendelblomma

Kolla på www.tff.se ------> Trafikförsäkringsföreningen

Om man bara har halvförsäkring på bilen får man i första hand oftast ingen ersättning / hjälp med kostnaden för reparationen ifrån bilförsäkringen (detta pga att du inte är försäkrad mot plåtskador på bilen)

i vissa fall, se tff.se, kan man får hjälp med reparationen. ofta har man dock en självrisk som är 5% av skadeårets basbelopp (år 2010 är det 2120kr)

ring och kolla med försäkringsbolaget där du har bilen försäkrad ( de hjälper dig med reparationen om  skadan blir godkänd som en parkeringsskada, även ifall du inte har bilen helförsäkrad)

för att skadan ska bli godkänd som en parkeringsskada räcker det inte med att DIN bil står parkerad........
    för mer info se www.tff.se

Om plogbilen /föraren "erkänner" att de skadat din bil, så är det plogbilens trafik-försäkringsbolag som hjälper dig med reparationen av din bil

hoppas det löser sig för dig!!!

• Klugscheisser
    Bei Bei skrev 2010-12-24 00:18:54 följande:
    Har fått fatt i företaget som sköter skottningen på parkeringen det hände. Chefen där skulle prata med den killen som hade passet där i dag och återkomma på måndag. Så det kommer nog lösa sig. Men fräckt av honom att bara sticka...
    Hur gick det?
  • Bei Bei

Ja, det går inget bra
    Företaget som sköter parkeringen säger att de inte varit där det klockslaget (bilen stod parkerad där i 1,5h, så jag är säker på när det hände) och kommunen hävdar att de inte varit där heller (de måste passera parkeringen för att skotta en allmän cykelväg som går förbi parkeringen)

Så tillbaka på ruta 1 och polisen verkar inte bry sig. Vi har tyvärr bara halvförsäkring på bilen eftersom vi köpte den när min man precis startat sitt företag och jag var föräldraledig med kass f-penning. Så vi får nog hosta upp pengarna för hyrbilen själva + sjuälvrisken hos ttf. (2200) Usch vad ledsen jag är, nästan 6000 för något jag inte har gjort. Dessutom var jag noga med att parkera den snyggt för att en ev plogbil skulle kunna komma förbi. :(

• Klugscheisser

Men om det går att styrka att det är en plogbil som gjort skadorna, så nog fan borde snöröjningsbolaget gå att sätta dit?! Vem skulle annars köra runt med en plogbil?! Flört

• Bei Bei

Det kan man tycka, ja. Får se vad polisen säger när vi får papprena från dem...

• Fikabröds Kungen
    Bei Bei skrev 2010-12-28 22:44:15 följande:
    Ja, det går inget bra
    Företaget som sköter parkeringen säger att de inte varit där det klockslaget (bilen stod parkerad där i 1,5h, så jag är säker på när det hände) och kommunen hävdar att de inte varit där heller (de måste passera parkeringen för att skotta en allmän cykelväg som går förbi parkeringen)

Så tillbaka på ruta 1 och polisen verkar inte bry sig. Vi har tyvärr bara halvförsäkring på bilen eftersom vi köpte den när min man precis startat sitt företag och jag var föräldraledig med kass f-penning. Så vi får nog hosta upp pengarna för hyrbilen själva + sjuälvrisken hos ttf. (2200) Usch vad ledsen jag är, nästan 6000 för något jag inte har gjort. Dessutom var jag noga med att parkera den snyggt för att en ev plogbil skulle kunna komma förbi. :(
    Varför skall du behöva betala självrisk till ttf ?
    Är det trafik försäkrings föreningen du menar ?
    Är bilen till salu som den står ?
    Hos TFF får man väl typ ansöka,det är väl inte garanterat att man får ersättning därifrån väl ?
    Jag kan ha fått det runt bakfoten med men tror att då ni har halv försäkring beronde på bolag så kan väl ert fbolag gå in och ersätta skadan,om det är en äldre bil och den är tilltrykt i ett hörn så finns ju risken för att den kan ha blivit sne å då döms den med största säkerhet ut.
    Fotade du bilen när detta hade hänt,syndes det riktigt bra att det var en "plogbil/traktor" så det inte är någon motor buren ungdom som råkat sladda in i den bara.
  • Bei Bei

Vi har som sagt bara halvförsäkring på bilen, köpte den för ett år sedan för 48 000. Det är en ford focus från 02.
    Vi har haft den på bedömning för att se så karossen inte är sned, eller bilen farlig att köra, men den bedöms vara helt körbar, så vi behöver ingen extrabil/hyrbil längre. Skönt det!
    Tyvärr är det en månads väntetid på verkstaden så tills vidare kör vi med den.

Vårat försäkringsbolag tar inte skadan, eftersom den inte är helförsäkrad.
    Bilen är inte till salu nu, men vi hade tänkt uppdatera oss inom något år.

Ja, jag ringde polisen det första jag gjorde, de hade inte tid att komma, men jag lämnade en första rapportering så det var noterat redan den 23 när det hände. Polisen sa åt mig att fota, så det gjorde jag. Fotade även runtom parkeringen, för att visa snöhögarna som var skottade ect. 3 andra bilar stod längre in på parkeringen bakom min och de var orörda och inga spår bakom = de hade stått stilla där under tiden. Det snöade kraftigt på den 1,5h jag var borta från bilen. Stora traktorspår gick precis bakom min bil och det var en snöhög lämnad precis som i panik.

Min teori är att någon körde svart/utan behörighet/körkort  och fick panik = drog...

• lavendelblomma

parkeringsskador är mycket vanliga!

om man har bilen halvförsäkrad har man ingen försäkring mot plåt-/karossskador på bilen

detta medför att om man kör på ngt eller som i fallet ovan man kommer ut och ser en plåtskada på bilen så är man inte försäkrad mot dessa skador

Trafikförsäkringsföreningen, TFF, är ett försäkringsbolag som bla tar hand om smitningsolyckor
    men det räcker inte med att egna bilen står parkerad  för att skadan ska klassas som en parkeringsskada!

alt 1 - skadan ersätts genom den egna helförsäkringen på bilen, mot vagnskadesjälvrisken

alt 2  - det går klart och tydligt att  visa att det är ett annat trafikförsäkringspliktigt fordon som skadat den parkerade bilen ( se www.tff.se, för alla villkor), självrisken är då 5% av basbeloppet.

alt 3  - om man inte har bilen helförsäkrad / skadan klassas inte som en parkeringsskada / man får inte tag på det fordon som skadat bilen--->  får man betala reparationen själv

för att skadan ska ersättas ifrån det vållande fordonets trafikförsäkring, måste detta fordon/förare "erkänna" skadan genom att kontakta det fordonets trafikförsäkringsbolag, alt om det finns vittnen som sett skadan ske

• Ulf Harrys Farsa

Ett litet inlägg.

Att backa på en parkerad bil och sen köra därifrån ÄR smitning från trafikolycka, detta slutar nästan alltid i körkortsindragning för smitaren, gäller även om man cyklar in i en parkerad bil och smiter, böter alt. körkortsindragning om man nu har det.

• Gung Ho

Har jobbat med biluthyrning så jag har fått ersättning från TFF minst ett tiotal gånger på försäkrade bilar. Det har sänkt min självrisk från den ordinarie till 5% av ett PBB. Dock vet jag inte hur det funkar för öförsäkrade fordon.

Jag har polisanmält som parkeringsskada och fått åka till polisen för besiktning av skadan, sedan har jag bara skickat in en anmälan till TFF tillsammans med ett 'intyg' från Polisen. Det var dock ett par år sedan så saker kan ha ändrats.

Att plogbilsföraren/företaget skall kunna 'sättas dit' kräver i princip att de erkänner. Annars kan man nog glömma detta. Det läggs knappast ner några CSI resurser på en parkeringsskada även om den är relativt stor.

Svar på tråden Någon som blivit påkörd av en smitare på parkering?