• regnbågshimmel

    Vem härinne har / har haft saltvattenakvarium?

    Hej,
    Jag ska köpa mig mitt första egna akvarium, det är saltvattenfiskar och koraller som jag har fastnat för.
    Är det någon som har erfarenhet av ytavrinning och när man borrar i glaset?
    Vad kan jag göra om jag inte vill att fiskar parar sig och får yngel (Förutom att inte skaffa honor och hanar av samma sort, men vissa måste ju leva i stim)?
    Ni som har akvarium just nu, vare sig det är saltvatten eller sötvatten, hur stort är det och hur många fiskar har ni? Har ni fiskar som lever i stim? Hur har ni löst det där med deras ungar?

  • Svar på tråden Vem härinne har / har haft saltvattenakvarium?
  • qenzo

    Jag har sötvattensburkar, 2 st. 150 resp 200L.
    Just nu går det mest mal (ancistrushanar i 3 färger) och äppelsnäckor i 200'at och mal (corydoras davidsandsi, ancistrushona) samt en botia (samma bakgrund som tetrorna) i 150'it.

    Som ytfisk har jag tidigare haft gurami (blå och guld) vilka i sig är rätt svåra att odla. Mellanfiskarna har varit några "hittefiskar" (ingen ville ha dom så jag tog över dom) i form av Sorgmantetra, vilka även de är svåra att odla. När jag tidigare hade Endlers guppy fick jag helt enkelt gallra ur. Jag hade samtidigt en annan burk med Dwarf Puffers så överflödiga yngel blev foder till dessa. Likaså när min mindre burk (105L) innehöll "multisar" (Multifasciatus) skedde urgallring. Och det vet jag att många många gör om deras burkar blir över"befolkade". Många, liksom jag, "säljer" också till djuraffärerna och på så vis tjänar fiskarna in sitt "uppehälle".
    Jag odlar ju även Körsbärsräkor och även där gallras det ut (dock rätt sällan eftersom de är så små) om de blir för många.

    Just nu står mina burkar rätt "tomma" eftersom jag dels väntar ut de 2 sista tetrorna. De är 8 år gamla nu och bara 2 kvar. När de är borta blir det något annat skoj i burken. Fler corydoras kommer att införskaffas, men just davidsandsi verkar svåra att få tag i. Där är jag ute efter odling så inget hinder får finnas. 

  • regnbågshimmel
    qenzo skrev 2010-12-24 04:50:37 följande:
    Jag har sötvattensburkar, 2 st. 150 resp 200L.
    Just nu går det mest mal (ancistrushanar i 3 färger) och äppelsnäckor i 200'at och mal (corydoras davidsandsi, ancistrushona) samt en botia (samma bakgrund som tetrorna) i 150'it.

    Som ytfisk har jag tidigare haft gurami (blå och guld) vilka i sig är rätt svåra att odla. Mellanfiskarna har varit några "hittefiskar" (ingen ville ha dom så jag tog över dom) i form av Sorgmantetra, vilka även de är svåra att odla. När jag tidigare hade Endlers guppy fick jag helt enkelt gallra ur. Jag hade samtidigt en annan burk med Dwarf Puffers så överflödiga yngel blev foder till dessa. Likaså när min mindre burk (105L) innehöll "multisar" (Multifasciatus) skedde urgallring. Och det vet jag att många många gör om deras burkar blir över"befolkade". Många, liksom jag, "säljer" också till djuraffärerna och på så vis tjänar fiskarna in sitt "uppehälle".
    Jag odlar ju även Körsbärsräkor och även där gallras det ut (dock rätt sällan eftersom de är så små) om de blir för många.

    Just nu står mina burkar rätt "tomma" eftersom jag dels väntar ut de 2 sista tetrorna. De är 8 år gamla nu och bara 2 kvar. När de är borta blir det något annat skoj i burken. Fler corydoras kommer att införskaffas, men just davidsandsi verkar svåra att få tag i. Där är jag ute efter odling så inget hinder får finnas. 
    Är inte det att vara lagbrytare?
    Det står i lagen att man ska utfodra sina fiskar endast med foder som är anpassat för arten...
    Och att om fiskar blir stressade eller aggressiva ska man genast skapa balans i akvariet alltså inte att dem äter upp varandra, usch då.
    Du borde nog läsa på ordentligt innan du skaffar nya fiskar.
    Källa:
    http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/akvariefiskar.4.62af51191240430af4d80002613.html
  • qenzo
    regnbågshimmel skrev 2010-12-24 14:07:31 följande:
    Är inte det att vara lagbrytare?
    Det står i lagen att man ska utfodra sina fiskar endast med foder som är anpassat för arten...
    Och att om fiskar blir stressade eller aggressiva ska man genast skapa balans i akvariet alltså inte att dem äter upp varandra, usch då.
    Du borde nog läsa på ordentligt innan du skaffar nya fiskar.
    Källa:
    www.sjv.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdj...
    xD
  • qenzo
    regnbågshimmel skrev 2010-12-24 14:07:31 följande:
    Är inte det att vara lagbrytare?
    Det står i lagen att man ska utfodra sina fiskar endast med foder som är anpassat för arten...
    Och att om fiskar blir stressade eller aggressiva ska man genast skapa balans i akvariet alltså inte att dem äter upp varandra, usch då.
    Du borde nog läsa på ordentligt innan du skaffar nya fiskar.
    Källa:
    www.sjv.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdj...
    Skitciteringsfunktion

    Sa jag att de var levande då de användes som foder? ;) Dwarf Puffers är dessutom rovfiskar så de hålls sällan med annan fisk. Vet inte vem som ska vakta tungan innan den nyttjas direkt.
  • delirium

    i saltvatten är det i princip omöjligt att få fiskar att föröka sig om du inte går in specifikt för att odla. Och då är det bara några få arter som går att odla i fångenskap, saltvattensfiskar är i regel viltfångade. 
    Undantag sjöhästar, dessa är ganska lätta att få yngel på(dock är det endel jobb med att dra upp ynglena när de är födda)..

    Att mata fiskar med andra fiskar är inget ovanligt, det är ganska många som har rovfiskar som de matar med "foderguppy". 

    Vi har fyra-fem saltvatten och några sötvatten härhemma i olika storlekar
     

  • qenzo
    delirium skrev 2010-12-29 16:16:28 följande:
    i saltvatten är det i princip omöjligt att få fiskar att föröka sig om du inte går in specifikt för att odla. Och då är det bara några få arter som går att odla i fångenskap, saltvattensfiskar är i regel viltfångade. 
    Undantag sjöhästar, dessa är ganska lätta att få yngel på(dock är det endel jobb med att dra upp ynglena när de är födda)..

    Att mata fiskar med andra fiskar är inget ovanligt, det är ganska många som har rovfiskar som de matar med "foderguppy". 

    Vi har fyra-fem saltvatten och några sötvatten härhemma i olika storlekar
    Just sjöhästar var jag ute efter ett tag, meeen upptäckte då hur ofantligt dyrt det skulle bli med levande sten och sanden. Så jag gav upp det. Tankarna finns fortfarande men jag måste nog ha ett mer välbetalt "jobb" först :D
    Visst tusan är det roligt med odling också, men saltvattenfisk skulle jag inte vilja odla tror jag eftersom jag bor så krångligt till när det kommer till att sälja yngel/ungfisk. Det är krångel bara nu med räkorna och snäckorna som ju iaf går att skicka per post i pet-flaskor vår varma årstid.
  • regnbågshimmel
    qenzo skrev 2010-12-29 23:18:05 följande:
    Just sjöhästar var jag ute efter ett tag, meeen upptäckte då hur ofantligt dyrt det skulle bli med levande sten och sanden. Så jag gav upp det. Tankarna finns fortfarande men jag måste nog ha ett mer välbetalt "jobb" först :D
    Visst tusan är det roligt med odling också, men saltvattenfisk skulle jag inte vilja odla tror jag eftersom jag bor så krångligt till när det kommer till att sälja yngel/ungfisk. Det är krångel bara nu med räkorna och snäckorna som ju iaf går att skicka per post i pet-flaskor vår varma årstid.
    Jag ska inte odla saltvattenfisk längre.
    Jag har också funderat på sjöhästar (förut) men dom behöver mycket plats också? Eller alla säger olika...
  • qenzo
    regnbågshimmel skrev 2010-12-30 01:05:43 följande:
    Jag ska inte odla saltvattenfisk längre.
    Jag har också funderat på sjöhästar (förut) men dom behöver mycket plats också? Eller alla säger olika...
    Jag har inte alls läst på sjöhästarna på egen hand utan bara gått "ryktesvägen" via saltvattensfolket på zoopet. Det kar jag var tänkt att göra om till saltvatten är 105L och i det var tänkt en liten flock "dvärg"hästar. Nu blev ju allt lagt på is bara pga av kostnaden av levande sten + sand så jag började inte ens kontrollera storleksmässigt, häst vs kar. Så där kan jag inte hjälpa dig. Saltvattensforumen borde dock ha info om det.
  • delirium
    qenzo skrev 2010-12-29 23:18:05 följande:
    Just sjöhästar var jag ute efter ett tag, meeen upptäckte då hur ofantligt dyrt det skulle bli med levande sten och sanden. Så jag gav upp det. Tankarna finns fortfarande men jag måste nog ha ett mer välbetalt "jobb" först :D
    Visst tusan är det roligt med odling också, men saltvattenfisk skulle jag inte vilja odla tror jag eftersom jag bor så krångligt till när det kommer till att sälja yngel/ungfisk. Det är krångel bara nu med räkorna och snäckorna som ju iaf går att skicka per post i pet-flaskor vår varma årstid.
    ääsch, så extremt dyrt behöver det inte vara. Man behöver ju inte börja med ett stort akvarie, det är då kostnaderna brukar dra iväg.  
    Vårat minsta på ca 40L gick på runt 5000, inte så farligt tycker jag :) 

    Odla saltvattensfisk har jag inte heller så stort intresse av.. Saltvatten är så givande ändå :) Odla koraller har jag dock funderat på 
  • delirium
    regnbågshimmel skrev 2010-12-30 01:05:43 följande:
    Jag ska inte odla saltvattenfisk längre.
    Jag har också funderat på sjöhästar (förut) men dom behöver mycket plats också? Eller alla säger olika...
    Njaa, så extremt stort behöver de inte, vissa säger minst 100L men jag har haft dem i mindre ibland och tycker det funkat.. Men sen tar ju inte 100L så värst stor plats. 
  • MammaG
    qenzo skrev 2010-12-24 04:50:37 följande:
    Just nu står mina burkar rätt "tomma" eftersom jag dels väntar ut de 2 sista tetrorna. De är 8 år gamla nu och bara 2 kvar. När de är borta blir det något annat skoj i burken. Fler corydoras kommer att införskaffas, men just davidsandsi verkar svåra att få tag i. Där är jag ute efter odling så inget hinder får finnas. 
    Är det sorgmanteltetrorna som är åtta år? Och jag som var helt fascinerad av att mina är runt två år.
  • qenzo
    MammaG skrev 2011-01-25 13:51:08 följande:
    Är det sorgmanteltetrorna som är åtta år? Och jag som var helt fascinerad av att mina är runt två år.
    Ja de två som finns kvar nu är runt 8 år gamla :) pigga och glada men nästan helt silverfärgade pga åldern. De flyttade hem till mig året innan dottern föddes, och hon är 7 nu :) Jag är också väldigt imponerad över deras livslängd. Och lite less på dom är jag också, ska ärligt erkännas. De går ju ensamma som simmande fisk i mitt 200L. Får se om de överlever en flytt till mitt 150L sen. För stora burken ska få nya innevånare.
  • delirium

    haha ni är inte ensamma om att ha problem med dom där, jag fick med några i ett akvarie som en kompis skänkte till mig och jag bara gick och väntade på att de skulle tuppa av såatt jag fick inreda akvariet med nåt spännande... Slutade med att jag skänkte bort dem Skäms 

  • MammaG
    qenzo skrev 2011-01-25 14:20:05 följande:
    Ja de två som finns kvar nu är runt 8 år gamla :) pigga och glada men nästan helt silverfärgade pga åldern. De flyttade hem till mig året innan dottern föddes, och hon är 7 nu :) Jag är också väldigt imponerad över deras livslängd. Och lite less på dom är jag också, ska ärligt erkännas. De går ju ensamma som simmande fisk i mitt 200L. Får se om de överlever en flytt till mitt 150L sen. För stora burken ska få nya innevånare.
    Jag har fem stycken och det senaste året har de simmat ensamma i ett 90 liters akvarium som jag, då jag varit så trött på det,  i princip skött om det med armbågen.
    Jag hade trott att de skulle trilla av pinn pga bristande tlc, men de har framhärdat och nu är jag så imponerad av deras envetenhet att jag håller på och startar om akvariet för deras skull (jag kommer naturligtvis att ha andra fiskar också), så just nu har jag dem på "spa" i ett mindre akvarium tills jag fixat till allt.

    Mina har pckså börjat blekna, och jag har haft dem i ca två år.
  • qenzo

    Ja Del, eftersom jag ska ha Channor i mitt 200L så blir de ju foderfisk om inte annat. Samtidigt är jag ju lite kär i dom så djävlarna... de hänger med i alla stormar hehehe. Så ja, vi får se om de klarar en flytt. Och att sedan dela burk med gurami... Mitt saltvatten står på is till sommaren iaf. Måste akut beställa en kub åt räkorna nu först och så ska jag ta en runda till Sundsvall för att kika in några Channor + saltvatten, fundera och ändra mig för att sen i slutändan ändå göra som jag först tänkt :P
    Blir ett litet nano salt iaf, mer har inte plånboken råd till :) 

  • qenzo
    MammaG skrev 2011-01-25 15:46:28 följande:
    Jag har fem stycken och det senaste året har de simmat ensamma i ett 90 liters akvarium som jag, då jag varit så trött på det,  i princip skött om det med armbågen.
    Jag hade trott att de skulle trilla av pinn pga bristande tlc, men de har framhärdat och nu är jag så imponerad av deras envetenhet att jag håller på och startar om akvariet för deras skull (jag kommer naturligtvis att ha andra fiskar också), så just nu har jag dem på "spa" i ett mindre akvarium tills jag fixat till allt.

    Mina har pckså börjat blekna, och jag har haft dem i ca två år.
    Ja precis, jag har också varit vääldigt dålig på att sköta 200L. jag har ju bara malar där annars och har gett burken det nödvändiga för att hålla de vid liv, och det är inte mycket som krävs -.- Men som sagt, samvetet har fått sig en törn och så har intresset knogat igång igen så nu hoppas jag att det ska bli lite bättre för dom.
  • qenzo

    Jag har hittat tillbaka :P

    Ja hur ser det nu ut i mina burkar tro.. Jo inget saltvatten än! Herregud så pengarna inte vill vara med på det :(
    Istället har jag MF (monsterfisk) i mitt 200L i form av Polypterus Senegalus (fengädda) och de ska få sällskap av ett stim vackert färgade barber, tror jag. Alt gars av någon form. Så nu står ett större kar högst på listan -.-
    Ancistrus (albino) har dött, annars är allt annat som vanligt.

    Vad gäller odlingen. Koraller måste ju räknas som odlingsform, om de förökar sig vill säga. Svårt och rätt grisigt har jag sett men.. Kräver väl dessutom ett ofanligt stort kar?

Svar på tråden Vem härinne har / har haft saltvattenakvarium?