• Marie med två barn

Vad använder man kondenserad mjölk till?

Har sett i min affär att man börjat sälja kondenserad mjölk. Det står på burken att det är gott i bl a desserter. Fast vad kan man göra? Är det gott?

• Svar på tråden Vad använder man kondenserad mjölk till?
  • Gäspan

..man kan göra vietnamesiskt kaffe. Det är gott. Fast jag vet tyvärr inte hur man gör det....

• vackrastarflow

det finns en del chokladrecept med det i min chokladbok. tyvärr vet jag inte just nu... men jag ser det ofta där.

• MAMMSY

Här kommer ett recept på fudge med kondenserad mjölk. Det är jätte gott och väldigt enkelt!
    1 burk kondenserad mjölk
    340 g hackad mörk choklad (eller 1 stor påse med chocklat chips om man kan få tag på det, i gbg finns det bla på ICA Focus)
    4 dl mini marsmallows eller sockerbitar klipta i små bitar
    1,5 dl hackade valnötter

Värm kondenserad mjölk och choklad i micron på full efekt i ca 2 min. Ta ut och rör lite i, har inte all chokladen smält så sätt in lite till.
    Rör ner marsmallows å valnötter. Häll i en avlång form med höga kanter å ställ kallt ett par timmar. Skär sedan i lagom stora bitar.
    Totalt beroendeframkallande!

• sisley

Åh, det är så gott med kondenserad mjölk. Här hemma kokar vi den i en kastrull med vatten i 4 timmar, (vänd på burken efter två h). Öppna sedan burken och mjölken har förvandlats till en krämig gegga som smakar som kolasmör. Den kan man äta som den är, ha på mackan som Nutella eller blanda i tårtor eller bakverk. Prova!

• Thursday

Man kan göra Banofeepaj! Gör kola av mjölken som Sisley skriver, sen gör du så här:

Gör pajbotten av digestivekex, smör, lite socker och lite ingefära. Mosa ihop i mixer och tryck ut i pajform, häll i kolakrämen och låt det svalna. Skiva banan uppepå och toppa med vispad grädde. Ställ i kylskåp och servera kallt. MUMS!

• Nevy

Ååååh banoffeepaj... Det är superdupersmaskens! Jag brukar riva lite blockchoklad på grädden med. Mmmmm!

• flippa

Key Lime Pie Recept brukar stå på burken. Dotterns bästa fika *L*

Svar på tråden Vad använder man kondenserad mjölk till?