Hur barnsäkrar ni era hem?
Vi måste ta tag i det där nu, lillkillen förflyttar sig blixtsnabbt nu!! Och gärna mot farliga saker som sladdar, uttag osv... så klart!
Vi måste ta tag i det där nu, lillkillen förflyttar sig blixtsnabbt nu!! Och gärna mot farliga saker som sladdar, uttag osv... så klart!
Det gäller ju att hela tiden ligga steget före... men det är inte lätt! Jag har en dotter som är 8 månader och sen hon började krypa så hittar hon ju allt som man själv inte tänkt på. Mest just nu är att stoppa allt hon hittar i mun... blomblad, smulor, grus mm. Och så älskar hon sladdar... krypa in under datorskrivbordet och ligga där och dra. Man kan ju inte ta undan allt farligt som finns... man får vara med och låta dom undersöka saker så tror jag att dom till slut tröttnar.
Ha det bra!
Vi har trappgrindar. Och så inga dukar som hänger ut över bordskanten som hon kan dra i. Annars har vi inte barnsäkrat nåt faktiskt.
Mitt hem är inte speciellt barnsäkert. Fast min dotter är bara 4,5 månad än...
Snart blir det dags att köpa dörrstopp (eller vad det heter), skydd för bordskanter och se till att det inte finns några sladdar o så på golvet. skydd för eluttag har vi redan.
Liam är bara 5 månader så än har vi inte gjort så mycket... Men vi har precis satt fast spisen, ska sätta fast bokhyllorna, fixat en list där det stack upp skruvar m.m... Måste även fixa nåt för alla sladdar vid datorn. Ska sätta nån träskiva framför så han inte kommer åt sladdarna.
Oroar mig för kattsanden som vår katt får med sig i pälsen när hon har vart på lådan ... Blir väl att dammsuga flera gånger om dagen. Nu ålar han iväg på golvet och älskar att ligga och sutta på golvet. Äckligt om det ligger ett kattsandkorn just där... blä!!
Tänk på att inte ha en massa ömtåliga saker på de första hyllorna i bokhyllan. Kan vara jobbigt både för dig och ditt barn att behöva hålla honom borta därifrån.
Bor ni inte på första våningen så barnsäkra fönstrena och kolla eluttagen... Tja, det var det jag kom på nu
hm ervin är 11 månade och det enda vi har gjort r att göma sladdarna och töma lådorna han kan nå på farligt innehåll som tex knivar....
pluggar i kontakterna, spärrat vissa skåp men långtifrån alla............
Pluggar i kontakterna å fungerande jordfelsbrytare.
Annars har vi lärt lillan att akta vissa saker.
Varför pluggar ni igen alla eluttag? Alla eluttag från 70-talet och framåt är petsäkrade...
Vad är det för pluggar och var köper man sådana?
Nilla74:
Ikea, ca 20:- för 12st (tror jag)
Myskatt:
Bättre att vara på den säkra sidan...
Lindakaivi
Låter mest komplicerat att peta i och ur platsluggar som inte behövs...
Vi har satt upp grindar i trappen och till de stora barnens rum. I övrigt har vi försökt plocka undan sådant som han kan tänkas nå och som kan vara farligt (vassa saker, saker som kan fastna i munnen). Vissa skåp säkrade till de stora barnen men har inte kommit så långt än (köksskåpet med diskmedel och diverse mindre barnvänliga saker t.ex.). Petskyddade uttag får vara.
Sedan får vi se hur saker och ting utvecklar sig. Jag vill barnsäkra så lite som möjligt eftersom jag tror att barnen anpassar sig efter hur man har det hemma men en del barn intresserar sig lite extra för vissa saker och då kanske man behöver plocka bort eller låsa in.
*pluggar till eluttag
*vältskydd till spisen
*hällskydd
*haspar på farliga lådor och vitrinskåp
*handtaget på klädkammar/städ skåpsdörr har vi vänt uppåt istället
*haspar på fönsterna (vi har låga fönster o bor på 4:e vån)
ja... kommer inte på nåt mer nu men jag måste tilläga att lucas pillar på allt!!!!! ALLT!!! så vi har fått ta bort allt inom räckhåll..... han är sååååå busig!!!!
Plockat bort allting som kan vara farligt
Barnsäkrat samtliga skåp och lådor i hela huset
Mjuka hörn på vassa bordskanter
Spisskydd
"staket" framför tv- och videobänken
Datorn funderar vi på men har ännu inte kommit på något så vi stänger alltid dörren till kontoret
Ställt alla farliga kemikalier högt i ett skåp som är säkrat
Lagt ut mjuka mattor och kuddar runt möbler som han kan ramla ner ifrån
Alla barn är ju individer och vissa pillar inte alls lika mycket på saker och ting. Vår son klättrar på alla möbler, drar i gardinerna, hoppar upp i fönstren och river ner blomkrukorna, etc. Vi har säkrat betydligt mer än någon annan i bekantskapskretsen, men det är olika hos olika familjer. Ni kommer att se behovet efterhand.
nja det är inte mycket vi behövt barnsäkrat. det enda var väl vad jag kan minnas att ta bort hängande dukar.. annars inget. vilket kändes väldigt skönt.
Nån som vet var man köper hörnskydd till bord? Vi har ett ganska lågt soffbord med vassa hörn som skulle behöva fixas till innan trollet börjar gå.
Tittade på Ikea sist jag var där men hittade inga