• Anonym (kränkt)

va ska jag ta mig till- framfall

ja som sagt jag är 25 år o har framfall. fick barn för snart 8 månader han va stor 5kg när han föddes o förlossningen va inte den perfekta.

ja mår så dåligt ,jag har i 8 månader snart gått runt o kissa på mig, jag kan nu till o med känna min livmodertapp direkt i slidöppningen o jag får ont direkt när man rör slidan.

va på gyn o de gav mig en prolapsring som ska hålla upp livmorden men jag kan inte ha den de gör allt för ont.
    läkaren sa att jag är för ung för att opereras o att de inte görs om jag vill ha mer barn. hur j**** irroniskt...
     jag kan inte ens ha sex. hur i h****** ska jag kunna bli gravid.

nu har jag mens o jag kan säga att jag har en sån smärta att jag inte klarar av att böja mig för att lyfta upp min son. vist jag ska helst inte ens lyfta honom( för man ska inte lyfta tungt om man har framfall )men va ska jag göra?? låta honom skrika o gråta dag o natt??? *(han väger över 10kg idag) vet att jag gör för tunga saker o de förvärrar framfallet men jag måste, pappan till sonon pluggar utomlands o e inte hemma mer än vid loven så jag e ensam under tiden.

om jag inte vill ha mer barn så sa han att jag skulle vänta tills sonen är runt 2 år innan man kan diskutera operation. men att jag inte ens skulle tänka på de för väldigt få får denna operationen vid de framfallet jag har o abolut inte vid min ålder..

jag vill ha tillbaka mitt underliv jag vill inte känna mig som en gammal tant i 60-80 års åldern jag vill känna igen mig där ner inte känna mig som ett stort hål med livmodern tittande ut ur mig.
    knipövningar hjälper inte...  min kropp e helt förstörd..

jag vill veta om någon här har fått opereras tidigt efter förlossning o i ung ålder???

jag vill helst bara skriva av mig mer jag e jätte tacksam om någon har tips på va jag ska göra.

• Svar på tråden va ska jag ta mig till- framfall
  • Anonym
    Jag är 17 och har samma problem. Känner mig så förbannat äcklad över mig själv.

Undrar bara varför man inte får opereras om man vill ha (fler) barn, kan de inte bara lyfta upp livmodern igen utan att man blir steril eller vad händer?!
  • Anonym

Jag har en son på 3 år (jag är 26 år) och min förlossning fick sättas igång efter 16 dagar och det tog 5 timmar. Igår när jag duschade så kändes det konstigt så jag tog en spegel och tittade efter i underlivet, fick då se en "boll" i slidöppningn och tänkte direk att såhär har jag aldrig sett ut innan, frågade min sambo om han hade märkt något konstigt när vi har haft samlag, men ingenting. Läste sen i min bok att om man kan ha ont i buken och i nedre delen av ryggen som jag har haft jättelänge, typ sen min son var några månader, asså i ryggen.
    När jag har varit hos min barnmorska så har hon alltid sagt att det ser bra ut, ett tag efter förlossningen tyckte jag att jag kände av stygnen men hon kunde varken se eller känna något, som tur är så är det borta sen länge nu.

Så nu är man helt nojig för att det verkligen ska vara något, och om det nu är något att det så påverka ens sexliv och nästa gång man blir gravid. Vet att jag inte är ensam om detta men just nu känns det så.

En orolig mamma

• Anonym
    Anonym skrev 2010-12-29 09:29:59 följande:

Jag har en son på 3 år (jag är 26 år) och min förlossning fick sättas igång efter 16 dagar och det tog 5 timmar. Igår när jag duschade så kändes det konstigt så jag tog en spegel och tittade efter i underlivet, fick då se en "boll" i slidöppningn och tänkte direk att såhär har jag aldrig sett ut innan, frågade min sambo om han hade märkt något konstigt när vi har haft samlag, men ingenting. Läste sen i min bok att om man kan ha ont i buken och i nedre delen av ryggen som jag har haft jättelänge, typ sen min son var några månader, asså i ryggen.
    När jag har varit hos min barnmorska så har hon alltid sagt att det ser bra ut, ett tag efter förlossningen tyckte jag att jag kände av stygnen men hon kunde varken se eller känna något, som tur är så är det borta sen länge nu.

Så nu är man helt nojig för att det verkligen ska vara något, och om det nu är något att det så påverka ens sexliv och nästa gång man blir gravid. Vet att jag inte är ensam om detta men just nu känns det så.

En orolig mamma

Framfall kan komma helt plötsligt, jag fick mitt ca 2 månader efter förlossning medans en väninna fick det 8 månader efteråt. Många får det inte alls. Hör av dig till en gynekolog eller till en BM och be de titta, säg att du har sett en "boll" för ibland kan den nämligen åka tillbaka så den inte syns för att sedan trilla ner igen, så gör min iallafall :S

Har du ont när du går på toa, känner du som att någonting ska trilla ur medans du t.ex ska göra nummer 2? Jag vågar knappt gå på toa längre, det känns som hela magen ska trilla ut när jag trycker på kiss strålen eller ska göra 2:an.
  • Buspojkarna

Först och främst finns det 3 olika sorters framfall.  Livmoderframfall som är svårast att åtgärda, bakre slidväggsframfall och främreslidväggsframfall.

De allra flesta som säger sig se bollar som tittar ut mellan bena har då sliddväggsframfall.

Om du nu har livmoderframfall, vilket det låter som på din beskrivning så kanske de måste operera bort livmodern. Om du inte vill ha fler barn kan du säkert gå till en annan läkare och få hjälp med det, men frågan är om de kan göra en operation och att du fortfarande kan få barn efteråt

• Anonym
    Anonym skrev 2010-12-29 13:17:33 följande:
    Framfall kan komma helt plötsligt, jag fick mitt ca 2 månader efter förlossning medans en väninna fick det 8 månader efteråt. Många får det inte alls. Hör av dig till en gynekolog eller till en BM och be de titta, säg att du har sett en "boll" för ibland kan den nämligen åka tillbaka så den inte syns för att sedan trilla ner igen, så gör min iallafall :S

Har du ont när du går på toa, känner du som att någonting ska trilla ur medans du t.ex ska göra nummer 2? Jag vågar knappt gå på toa längre, det känns som hela magen ska trilla ut när jag trycker på kiss strålen eller ska göra 2:an.
    Jag ringde till gynmottagingen men dom hade visst bara vissa dagar med öppethus nu under mellandagarna, så jag får vänta tills nästa vecka.
    Nej jag har inte ont alls, inte ens när jag ska göra nr2 men jag vågar liksom ändå inte trycka på. Jag är mest rädd för att det ska påverka nästa graviditet och när man har samlag. Jag blir så lätt nojig över saker och vill få saker fixat snabbt, så dessa dagar kommer kännas som all evighet innan jag kommer till min BM.
  • Anonym
    Buspojkarna skrev 2010-12-29 13:26:03 följande:
    Först och främst finns det 3 olika sorters framfall.  Livmoderframfall som är svårast att åtgärda, bakre slidväggsframfall och främreslidväggsframfall.

De allra flesta som säger sig se bollar som tittar ut mellan bena har då sliddväggsframfall.

Om du nu har livmoderframfall, vilket det låter som på din beskrivning så kanske de måste operera bort livmodern. Om du inte vill ha fler barn kan du säkert gå till en annan läkare och få hjälp med det, men frågan är om de kan göra en operation och att du fortfarande kan få barn efteråt
    Eftersom att jag tycker att det ser ut som en boll, och du säger att det är slidväggsframfall, så är det ju givetvis inte livmoderframfall som du säger...Här ska inte opereras bort någon livmoder!
  • Anonym (Kränkt?)

Kränkt? Hur kan du känna dig kränkt?

• Buspojkarna
    Anonym skrev 2010-12-29 14:20:18 följande:
    Eftersom att jag tycker att det ser ut som en boll, och du säger att det är slidväggsframfall, så är det ju givetvis inte livmoderframfall som du säger...Här ska inte opereras bort någon livmoder!
    Nej, ser det ut som en boll så är det mest säkert slidväggen som hänger. känn efter med ett finger så märker du ju fort vad det är.
    Menade att om det är hela livmodern som hänger så kanske man måste operera bort en bit eller hela livmodern. Eller så går det att stödja upp den. Är inte så påläst på just det eftersom att jag bara har problem med slidväggen.

Själv har jag bakreslidväggsframfall som jag vill ha opererat. Men det är inte lätt att få igenom en operation. De tror bara att alla vill ha det åtgärdat av kosmetiska skäl. Men jag skall i alla fall kräva igenom en operation snart. Så fort barnen börjat på dagis. Då blir det det och även hemorrojd avlägsning med gummisnoddar.
  • Anonym

Innerstinne hoppas jag att det verkligen inte är något, jag har varken ont eller känner något, sätter jag mig på huk och kollar i en spegel så ser jag hur det kommer "fram", asså själva slidöppningen är "igentäppt" ytterst ett litet hål...svårt att förklara...ursäktar om det låter äckligt. 

• Anonym (?)
    Anonym skrev 2010-12-29 14:43:58 följande:
    Innerstinne hoppas jag att det verkligen inte är något, jag har varken ont eller känner något, sätter jag mig på huk och kollar i en spegel så ser jag hur det kommer "fram", asså själva slidöppningen är "igentäppt" ytterst ett litet hål...svårt att förklara...ursäktar om det låter äckligt. 
    Är du säker på hur det såg ut INNAN då?
  • Anonym

Klart att jag är. Annars hade jag väl inte reagerat som jag gör.

• Buspojkarna
    Anonym skrev 2010-12-29 14:43:58 följande:
    jo det låter som sliddväggsframfall. Men man gör inget åt det om det inte är så att man verkligen lider av det och får problem. Det kan även bli bättre med tiden, då kroppen återhämtar sig från förlossning.

Jag har fortfarande så, men ordentliga problem av det. minsta sonen är 2½år.

Det är inget att skämmas för. Många kvinnor har så utan att ens veta om det. Har man inte problem så lider man inte av det och om du gör en gynundersökning kommer de att säga att allt ser bra ut för att du inte ska oroa dig i onödan. Alla ser vi olika ut.
  • Anonym
    Buspojkarna skrev 2010-12-29 14:48:59 följande:
    jo det låter som sliddväggsframfall. Men man gör inget åt det om det inte är så att man verkligen lider av det och får problem. Det kan även bli bättre med tiden, då kroppen återhämtar sig från förlossning.

Jag har fortfarande så, men ordentliga problem av det. minsta sonen är 2½år.

Det är inget att skämmas för. Många kvinnor har så utan att ens veta om det. Har man inte problem så lider man inte av det och om du gör en gynundersökning kommer de att säga att allt ser bra ut för att du inte ska oroa dig i onödan. Alla ser vi olika ut.

Ja alla ser vi olika ut, och vid varje undersökning så frågar jag och hon har alltid sagt att det ser bra ut. Men jag vill ändå göra en undersökning, mest för att lugna mig själv. Varför ska vi kvinnor "råka ut" för en massa saker? :) Då männen inte tycks ha så många kroppsliga bekymmer. Men hur påverkas det om jag skulle bli gravid igen? Blir det liksom "mer" av det då?

• Buspojkarna
    Anonym skrev 2010-12-29 14:55:33 följande:

Ja alla ser vi olika ut, och vid varje undersökning så frågar jag och hon har alltid sagt att det ser bra ut. Men jag vill ändå göra en undersökning, mest för att lugna mig själv. Varför ska vi kvinnor "råka ut" för en massa saker? :) Då männen inte tycks ha så många kroppsliga bekymmer. Men hur påverkas det om jag skulle bli gravid igen? Blir det liksom "mer" av det då?

Ja, det tar på kroppen att vara gravid. Om det blir mer efter en till graviditet är svårt att säga. det blev det på mig. Jag hade bara en aning efter första som faktiskt belv bättre några månader efter förlossningen. Men nu efter andra barnet ville det sig inte alls. Har dessutom kronisk foglossning och det är så mycket värre än detta.
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2010-12-29 14:48:41 följande:
    Klart att jag är. Annars hade jag väl inte reagerat som jag gör.
    Du skulle nog bli förvånad över hur många som aldrig kollat noga innan de upplever ett problem, och då kan det vara svårt att veta/jämföra med hur det faktiskt såg ut innan Därav frågan...
  • Anonym
    Buspojkarna skrev 2010-12-29 15:25:02 följande:
    Ja, det tar på kroppen att vara gravid. Om det blir mer efter en till graviditet är svårt att säga. det blev det på mig. Jag hade bara en aning efter första som faktiskt belv bättre några månader efter förlossningen. Men nu efter andra barnet ville det sig inte alls. Har dessutom kronisk foglossning och det är så mycket värre än detta.
    Jag hade bara foglossning de två sista veckorna som han var beräknad, det var typ allt jag hade under min graviditet. Inget illamående alls. Men jag har asså fortfarande ont i nedre delan av ryggen, värst är det när jag har varit på varuhus en hel dag, eller som jag står upp för mkt, jag kan även ha ont i ryggen när jag kliver av sängen på morgonen.
  • Anonym (F)

ser att det är en gammal tråd, men hoppas att någon kan svara...

Jag tror jag fått ett framfall efter min förlossning. När jag kände i slidöppningen så känns det som om något sitter ivägen. Ska gå och få det kollat i veckan.

Jag har två frågor. Kan man få fler barn? Och kan man ha sex som vanligt? 

• Anonym (dotter på 4,7)

Har med "en boll" som man ser straxt innan för, fick verkligen PANIK övet detta men fick svar från gynakuten och min bm att det inte är något ovanligt. Det tar ca 1 år innan kroppen är tillbaka till normalt. Så det är bara att vänta. De tyckte inte ens att det var nödvändigt att göra någon koll innan efterkontrollen. Min efterkontroll är om en månad och min dotter är 4 veckor nu.
    Man kan absolut få fler barn enligt de jag pratat med, när det gäller sex så tror jag inte att det ska vara något problem men jag kan bara instämma i frågan - hur funkar det liksom? Jag har svårt att se mig själv känna mig sexig med det där melan benen!!!

Svar på tråden va ska jag ta mig till- framfall