• Sissely

Hur många olika konton har ni?

Förutom lönekontot då? Jag har ett konto där lönen går in, där jag också har ett visakort kopplat. Jag har även ett fondsparkonto i samma bank där det går in tusen spänn varje månad. Sen har jag ett pensionsspar i Folksam. Jag inser att jag behöver ett konto till, där jag kan föra över pengar för att undvika att ha för mycket pengar på kontot där kortet är kopplat. Men vilket sorts konto är bäst egentligen? (har lönekontot på Nordea).

Hur gör ni? 

• Svar på tråden Hur många olika konton har ni?
  • Jossofräs

Jag har ett lönekonto sen har jag två stycken e-spar konton. Det ena använder jag som sparkonto, det andra har jag vissa autogiro betalningar kopplat till så att jag för över summan dit samtidigt som jag betalar övriga räkningar. Jätte smidigt!

Min sambo har ungefär liknande + pensionsspar.

Jag har swedbank, han har länsförsäkringar

• Mizzz

Kolla om du inte kan få ett förmånskonto hos Nordea.

• Rhoda Horswunce

6 stycken har jag.

Det bästa tror jag är om du öppnar ett sparkonto med fria uttag i samma bank. Är det samma bank så behöver du ju inte betala för att föra pengar fram och tillbaka, och så går pengarna in direkt och du behöver inte vänta till nästa arbetsdag med att få ut dem.

• Mirakel händer

Vi har dessa konton:
    1 varsit lönekonto
    1 huskonto
    1 övriga räkaningskonton
    1 matkonto
    1 varsit pensionssparande
    1 varsit sparande till barnen (2 barn)
    1 sparnade till plötsliga utgifter tex bilen går sönder

Kim 1995-03-13 & Lina 2010-06-27
  • fönster mot vägen

Ett konto tillsammans där lönen går in och andra inkomster.
    Ett konto som är sparkonto (huskonto) där vi aldrig låter det gå under 40000 kr
    Och sen har vi också fonder på en högsumma 

• N88

Massor. Vår ekonomi är i en enda röra, vi par sparpengar huller om buller i fyra olika banker. Vi ska reda upp allt "någon gång" men har med åren blivit rätt bekväma. Nu sparar vi till villa så det känns liksom som om det kvittar om vi har fyra små sparkonton eller ett stort vi är ändå inte i mål riktigt än.

- Ett lönekonto till mig
    - Ett lönekonto till min man
    - Ett gemensamt kreditkonto dit VISA-korten är kopplade.
    - Ett sparkonto som är "mitt" sedan förr. (Vi sparar ingenting här utan pengarna som finns ligger mest och väntar).
    - Ytterliggare ett sparkonto som är "mitt" fast i en annan bank. (Vi sparar ingenting här heller).
    - Ett konto där lånet på bilen dras från. (Annan bank).
    - Ett konto där fondsparande och dotterns sparande dras från. (Samma bank som ovan).
    - Ett sparkonto där vi sparar barnbidraget till vår dotter. (Ska väl så småningom investeras i aktier eller nåt men vi har inte fått tummen ur riktigt).
    - Ett fondsparkonto.

9 konton alltså.

• Tezz i

8 olika egna konton i tre länger

• Boothwalker

2. Eller ja sammanlagt. Ett vanligt konto och ett spar/stoppa undan så jag inte har för mycket på vanliga typ. Har app i mobilen så jag kan föra pengar mellan kontona...

Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • Sissely
    Mizzz skrev 2010-12-25 09:48:26 följande:
    Kolla om du inte kan få ett förmånskonto hos Nordea.
    Tack för tipset! Vad är det som är förmånligt med just det kontot?
  • Minli

Sammanlagt har jag och min man 9 konton. Ett dit våra löner kommer, ett sparkonto, två låneskötselkonton (varav ett är ett bortbetalt lån, men vi har forstatt pensionsspara från det), ett konto vi betalar räkningar från, ett extra som hänger med sedan länge i min mans namn (som vi skulle kunna avsluta) och 3 sparkonton till barnen...

• firewoman

Lönekonto, semesterkonto, sparkonto, bilkonto, golfkonto, fondspar åt barnen, varsina personkonton åt barnen och varsitt förmånssparkonto åt barnen.

• vinglafram

1 lönekonto
    2 konton där vi har varsitt visa kopplat till
    1 sparkonto
    1 hus"spar"konto
    1 semester"spar"konto. 

• sagofröken

Jag och min man har varsitt lönekonto på swedbank med visakort, varsitt e-sparkonto i samma bank, och sedan ett gemensamt konto på icabanken. Vi funderar på en lösning med ett gemensamt räkningskonto inför föräldreledigheten men inte tänkt klart runt det än.

• Parniara

2 lönekonton med VISA
    2 kortsiktiga sparkonton
    1 hussparkonto
    1 räkningskonto
    2 fondsparkonton

så 8 totalt

Svar på tråden Hur många olika konton har ni?