• Softyy

gå ner i arbetstid, hur går man till väga?

Jag tänkte efter nyår gå ner till 75%. Visst har man rätt till dig när man har småbarn?

Någon som vet hur man ska gå till väga? Kontakta försäkringskassan och/eller facket/a-kassan? eller räcker det med att bara säga till på jobbet att man vill gå ner i tid så är det klart sedan?

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden gå ner i arbetstid, hur går man till väga?
  • Tuffen

Du säger till på jobbet 2 månader i förväg. På mitt jobb fyller man dessutom i en blankett.

• Softyy
    Tuffen skrev 2010-12-25 10:33:02 följande:
    Du säger till på jobbet 2 månader i förväg. På mitt jobb fyller man dessutom i en blankett.
    Är det bara till jobbet jag behöver meddela? för det är redan klart med tider och allt!
  • Cia o krabaten

Det är ju bara på jobbet.
    Sen om du ska ta ut ngn FP eller TFP ska du väl ange till FK att du jobbar mindre.

• Carisma95

Det är helt riktigt att du har laglig rätt att gå ner till 75 % arbete om du har barn under 8 år. Vad gäller anmälan så stämmer det att du behöver säga till 2 mån innan till arbetsgivaren (för att inte kunna bli nekad). Självklart kan du går ner tidigare än 2 mån senare om arb.givaren godkänner det!

Vad gäller fördelningen av de lediga 25 % är något du behöver komma överens med arb.givaren om. Men det låter på ditt inlägg som att det redan är ok/klart?

Det är bara om något krånglar eller arb.givaren emotsäger sig något som du kanske behöver ta kontakt med ditt fack.

Vad gäller försäkringskassan, så är det som Cia säger; om du har tänkt skydda din heltids- SGI och har tänkt ta ut 25 % i föräldrapenning så är det självklart FK du skickar in en begäran till, OCKSÅ.

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Cia o krabaten

Carisma: och om man INTE ska skydda sin SGI, ska man då anmäla att man gått ner i tjänst/lön och räkna om sin SGI?

• Carisma95
    Cia o krabaten skrev 2010-12-25 13:42:52 följande:

Carisma: och om man INTE ska skydda sin SGI, ska man då anmäla att man gått ner i tjänst/lön och räkna om sin SGI?

Inte så länge du inte har ett pågående ärende eller behöver anmäla ett nytt ärende hos FK. Man beräknar aktuell SGI varje gång du ska ha ut ersättning från FK, inte däremellan.
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Cia o krabaten
    Carisma95 skrev 2010-12-26 09:02:23 följande:
    Inte så länge du inte har ett pågående ärende eller behöver anmäla ett nytt ärende hos FK. Man beräknar aktuell SGI varje gång du ska ha ut ersättning från FK, inte däremellan.
    Jag bara tänkte att Tfp begär man ju titt som tätt känns det som, kanske lika bra att räkna om den nya SGI'n på en gång?
  • Fröken Fräknig

Tänk bara på att om du går ner till 75% i arbetstid och inte tar ut FP, så behöver inte arbetsgivaren ge dig 100% dend agen du önskar. Har nämligen en tjej på jobbet som gått ner till 85% för flera år sedan och nu vill hon börja jobba 100%, men eftersom det inte finns arbetsuppgifter så behöver inte arbetsgivaren utöka hennes tjänst.  

Hampus 090825 ~ nrtio.blogspot.com/
  • Softyy
    Fröken Fräknig skrev 2010-12-26 09:21:55 följande:
    Tänk bara på att om du går ner till 75% i arbetstid och inte tar ut FP, så behöver inte arbetsgivaren ge dig 100% dend agen du önskar. Har nämligen en tjej på jobbet som gått ner till 85% för flera år sedan och nu vill hon börja jobba 100%, men eftersom det inte finns arbetsuppgifter så behöver inte arbetsgivaren utöka hennes tjänst.  
    så om jag tar ut 25% i lägsta nivå dagarna från f-kassan så har jag rätt att gå upp i tid när jag vill sen.

kan man ta lägsta nivå dagarna i endast heldagar eller går dom att dela upp så?
Svar på tråden gå ner i arbetstid, hur går man till väga?