• Anonym (Undrar)

Blir man av med sin studieplats om man inte tar sina poäng?

Hur länge får man behålla sin plats på en högskoleutbildning om man inte tar sina tentor eller är närvarande? Kan man bli utsparkad och hur går det till???

• Svar på tråden Blir man av med sin studieplats om man inte tar sina poäng?
  • alvaereva

Ja om man inte är närvarande så kan man mista sin plats.

• Anonym (Undrar)

Men om man är där varje termin på inskrivning men aldrig tar några poäng? Hur länge får man vara kvar då? Börjar misstänka att min pojkvän ljuger för mig när han säger att han har en plats på universitetet, men han skriver aldrig några tentor.

• Anonym (olika)

Det är lite olika från skola till skola. Om du läser ett program så kan skolan ha regler att t ex för att få tillträde till termin fyra, så ska alla poäng från termin ett och två vara avklarade.

Oftast hittar du info om det här på skolans hemsida.

• Anonym (Undrar)

Men om man "börjar om" på termin ett varje gång? Hittar ingen info... 

• Anonym (olika)

Har han CSN? Det stoppas ju rätt snabbt om man inte tar sina poäng.

Be honom om ett LADOK-utdrag.

• Anonym (Undrar)

Han får inte csn, jag vet med säkerhet att han inte tagit några poäng på tre år. Däremot säger han i början på varje termin att nu ska han göra tentorna. Men sen gör han dom ändå inte. Jag börjar bli orolig att han förlorat sin plats och inte vågar erkänna det, och det är därför han inte gör tentorna. Men han påstår att så länge han bara registrerar sig på grundkursen i början på varje termin så behåller han sin plats.

• Anonym (olika)

Det går inte att svara på din fråga utan att veta vilken skola och utbildning det rör sig om.

Det går att få dispens för det mesta i högskolans värld.

• Anonym (emmy)

Det kan skilja väldigt mellan olika utbildningar på samma universitet också. Den utbildningen jag läser har som regel att du måste ha klarat en tenta för att få skriva nästa och har du mer är 2 oklarade tentor så får du gå om den terminen. Samtidigt vet jag utbildningar på samma universitet där man kan spara i princip alla tentor tills efter programmets slut.

• alvaereva

Det är ju en massa behörighetskrav på att få börja kurserna. Man kan inte påbörja kurs två i ett ämne utan att ha tagit poängen från första kursen tex om man går ett program. Men går man lösa kurser utan att vara knuten till ett program så kanske man inte behöver ta ett visst antal poäng för att få fortsätta.

Svar på tråden Blir man av med sin studieplats om man inte tar sina poäng?