• Lotten 66

Katt som är allergisk mot julgran...

Har en katt som är allergisk. Äter nu allergifoder. Kan även ev vara allergisk mot pollen.
    Satte in granen för en vecka sen o även en hyacint. Nu har katten börjat klia sig o dra sig undan
    som hon brukar göra när något inte är bra. Har slängt ut hyacinten o tror tyvärr att granen får flytta ut i
    uterummet.
    Undrar om det är några fler som har katter som reagerar på granen o hur märker ni det i så fall?

• Svar på tråden Katt som är allergisk mot julgran...
  • nemo1

Har jag aldrig hört talas om. Googla på det och se om det står något om det.

• Lotten 66

Har verkligen försökt att googla men söker man på allergiska katter mm så kommer det nästan bara upp om människor som är allergiska mot katter.
    Verkar vara ovanligt med allergiska katter även om veterinären säger att det inte är så ovanligt. Svårt bara att veta  vad hon är allergisk mot.
    Nu åkte i alla fall både julgran o julstjärnorna ut. Vill hellre ha en frisk katt o jag hoppas att hon blir bättre nu.
    Är ju massor med kattmänniskor som skriver här så det borde ju finnas någon mer än jag som har en katt som är allergisk tycker jag.

• Lotten 66

Finns det verkligen ingen här som har en katt som är allergisk...även om det nu inte är just mot julgran.
    Skulle vara bra att ha någon att byta tips o råd med.

• Koppkaka

Jag tror definitivt inte det är omöjligt att katten är allergisk mot granen. Katter kan ha allergier dom också, vissa är tillochmed allergiska mot människor! Så jag tycker du verkar vara en kattägare med stort hjärta, som ställer ut granen och slänger hyacinthen.

• Eleonoratösen

Visst kan katter vara allergiska!

Jag hade en katt som var allergisk mot något i fodret, trodde man. Vi testade massor av olika foder och hon blev tyvärr aldrig bättre. Vi fick några kurer som förbättra läget, men då verkade man inte anse att hon skulle gå på någon medicin hela livet.

Det hela uppdagades genom att hon hade klåda och kliade och slickade sig. Mot slutet hade hon slickat bort massor av päls och fått sår på magen och då ansåg vi att det inte var hållbart och lät henne somna in. Mycket jobbigt då hon var en helgo katt.

Om det "bara" är att inte ha vissa växter och gran så är det ju relativt lätt att åtgärda tycker jag! Hoppas din katt mår bättre snart...

• Fru U

Jag har hört talas om det innan, ska vara ganska vanligt.

Vi har ingen allergisk katt men vår första katt (som dog för ca en månad sen, 16år gammal) misstänkte vi kunde vara allergisk. Vi kom dock aldrig på vad hon var allergisk emot.

Känner en katt med astma.

Har ni testat katten med blodprov? pricktest? eller uteslutningsmetoden? (den enda metod som inte är svindyr)

har ont i handen o skriver därför som en kråka - mobilsurf på fl suger
  • Koppkaka

Våra katter hemma äter förresten olika foder. Vår hane äter Urinary, ett särskilt foder för katter som lätt får problem med njurstenar. Men detta tål inte honan, hon får sår på öronen som hon ständigt kliar sönder. Så hon äter ett annat pga detta. Så såklart, katter kan vara allergiska!

• Fru U
    Koppkaka skrev 2010-12-26 22:00:02 följande:
    Våra katter hemma äter förresten olika foder. Vår hane äter Urinary, ett särskilt foder för katter som lätt får problem med njurstenar. Men detta tål inte honan, hon får sår på öronen som hon ständigt kliar sönder. Så hon äter ett annat pga detta. Så såklart, katter kan vara allergiska!
    Hur håller ni sär på dem? Ger ni dem mat vid bestämda tider och de äter upp allt de får?

Nyfiken då vi aldrig lyckats få våra att hålla sig till enbart deras eget foder (de snor hejvilt)
    har ont i handen o skriver därför som en kråka - mobilsurf på fl suger
  • Lotten 66

Min katt äter Specific för allergiska katter. Har pratat med veterinären om blodprover men dom tyckte i nuläget att hon inte var tillräckligt sjuk för det. Svårt att se vad katten är allergisk mot i prover sa dom. Går det för långt kommer det ändå att göras.
    När hon börjar klia o slicka sig o får sår så har hon fått en kortison spruta o så har det gått över o varit bra i ca 3 månader. Nu är det bara en månad sen förra sprutan o det började några dagar efter att gran o hyacint kom in så det var därför jag satte det i samband.
    Nu är även granen i uterummet så jag tänkte ge det ett par dagar o se om det blir bättre annars får det bli kontakt med veterinären igen. Gör självklart allt för min lilla tjej ska må bra.
    Det som också märks mycket varje gång är ju att hon drar sig undan o blir mindre social o det är ju tråkigt.

Sonjasessan, hur gammal blev eran katt o hade hon problem från det hon var liten?

Vet att blodprover inte är billigt men hon är ordentligt försäkrad så det får ordna sig om det behövs.

Fler tips, råd , synpunkter o någon att bolla med är toppen.
    Tack snälla för alla svar.

• Koppkaka
    Fru U skrev 2010-12-26 22:04:42 följande:
    Hur håller ni sär på dem? Ger ni dem mat vid bestämda tider och de äter upp allt de får?

Nyfiken då vi aldrig lyckats få våra att hålla sig till enbart deras eget foder (de snor hejvilt)
    Det är svårt att hålla isär, deras mat står ju framme. Men konstigt nog så är det som att dom vet vilken som är vems. Visst är nog honan och nallar på hanens ibland men inte så illa så att hennes sår kommer lika ofta längre
  • Eleonoratösen

Lotten66: Hon blev runt 2 år. Det handlar nog mycket om vilken veterinär man pratade med. Vi fick en dos medicin som hon åt i flera veckor och den hjälpte men sen ansågs det att det enda man kunde göra var att testa olika foder.

Hon hade inte det som liten kattunge, men minns inte hur gammal hon var när det kom. Ett år nästan?

• Lotten 66

Tack Sonjasessan, min katt var 6 månader första gången det visade sig. Först trodde dom pollenallergi men nu är dom mer inne på att det kan vara foder o därför äter hon Specific för allergiska katter.
    Pratade med veterinären idag o hon gissade att det mycket väl kan vara både julstjärna, hyacint o gran. Nu ska jag ge det ett par dagar o se om det blir bättre annars får hon en ny kortisonspruta. Det har funkat bra hittils men risken för diabetes finns.
    Hoppas verkligen att det blir bättre.

Svar på tråden Katt som är allergisk mot julgran...