• Susie

Sammandragning och riktigt ond värk/kramp i nedre delen av magen samma sak?

Hej!

Kanske nån som har lite koll på sammandragningar som kan svara. Jag har föreliggande moderkaka och får därför inte få smärtsamma sammandragningar eller ihållande sammandragningar och är lite fundersam på de sammandragningar jag har (är i v 36)....

Sammandragningar som jag kallar dom har jag haft i perioder ibland mer och ibland mindre. Det var mer runt v 25-30 än nu. Magen liksom blir hård och man får en såndär tyngd känsla i nedre delen av magen, liite molvärk och sen släpper det oftast inom 1,5 min för mej så inget jag oroar mej för. Däremot fick jag iförrgår natt något som jag tror är en sammandragning men osäker.......ObestämdHar bara haft liknande ett par gånger efter vi haft sex tidigare i graviditeten då vi fick ha det (får inte ha nån sex alls nu), men blev jätte rädd när jag plötsligt bara vaknade mitt i natten av den hemska krampen/värken. Sådär rejäl värk så man knappt kan röra sej av kramp i nedre delen av magen. Som tur är gick det över ganska fort annars hade jag ju behövt ringa till förlossningen. Undrar bara om nån vet vad det beror på? Kan jag ha legat fel den natten just? Är den värken också en sammandragning eller?

• Svar på tråden Sammandragning och riktigt ond värk/kramp i nedre delen av magen samma sak?
  • Tussen79

Låter som det jag har haft ibland det krampar så man inte kan röra sig ur fläcken, kommer oftast om jag ansträngt mig lite för mycket, fruktansvärt är det, och även om jag legat lite knasigt så har det kommit.

• Tussen79

oj glömde ju skriva det viktigaste av allt att det är ligamenten som krampar :) ofarligt!!!

• ThePointOfItAll

Jag har också sådär(v 36), det gör förbannat ont men är ofarligt. Instämmer med ovanstående, ligamenten, men det kan ocksa vara att den lilla trycker på en nerv.

• Susie

Hej tjejer!
    TAck! Hade inte en tanke på att det kunde vara ligamenten, men det borde det såklart vara då! Det känns ju inte som en sammandragning och det där med nerver i kläm har jag stor erfarenhet av tyvärr För mej är det inte alls samma känsla.
    Tack igen då behöver jag inte oroa mej att detta är en smärtsam sammandragning jag behöver söka för!

Svar på tråden Sammandragning och riktigt ond värk/kramp i nedre delen av magen samma sak?