• Anonym

Är det lönt för mig att ens försöka behålla ensam vårdnad?

Jag vill ha ensam vårdanad om våran son ett tag tills jag ser att allting fungerar. Han är 4 månader idag. Pappan rörde knappt sonen då han var nyfödd. Då han var två månader flyttade vi isäg för jag orkade inte med hans sätt att inte bidra och hans ibland spydiga sätt mot mina tidigare barn.

Då flyttade han tillbaka där han kommer ifrån 30 mil bort. Valde själv att komma varannan helg. Tider bestämde vi på familjerätten.

En helg pratade vi ut om allt o bestämde att sonen skulle få hans efternamn om han lovade  att lugna sig med strider. Vi lämnade in papper men efter två veckor började han bråka igen.

Helgen efter det var han här dubbelt så mycket som står på papperet för jag tyckte det fungerade så fint.

Nu skulle han komma idag igen och ville ändra tiden idag men jag kunde tyvärr inte för jag skulle ha middag här med andra barnens pappa. Jan vart sur!

Flera gånger har jag försökt få hans mamma att följa med men nu kröp det fram att hon inte ville för det bara var två timmar!?!?!?

Han skäller för att jag inte ringer. Jag smasar alltid då det är nåt som sonen gjort eller så, skickar bilder! men har svårt att prata just nu då jag känner mig rädd.

Så nu tänker han ta detta vidare. O att jag skulle få igenom att jag behåller ensam vårdnad är väl ganska liten va?

• Svar på tråden Är det lönt för mig att ens försöka behålla ensam vårdnad?
  • Anonym

Du har ensam vårdnad nu?
    Har jag fattat rätt?

• Anonym
    Anonym skrev 2010-12-25 20:13:35 följande:

Du har ensam vårdnad nu?
    Har jag fattat rätt?

Ja precis.
  • Anonym

Är han intresserad av att få gemensam vårdnad?

• Anonym

Om ha skall dra det vidare så kommer ni ju hamna hos familjerätten i eran kommun.
    Gå dit och säg som det är först.
    Du behöver inte skriva på något direkt utan får ju naturligtvis gå hem och fundera på saken.
    Gå på mötet och hör vad han har att säga och vad socialsekreteraa har att säga först..

• Anonym
    Anonym skrev 2010-12-25 20:19:28 följande:
    Om ha skall dra det vidare så kommer ni ju hamna hos familjerätten i eran kommun.
    Gå dit och säg som det är först.
    Du behöver inte skriva på något direkt utan får ju naturligtvis gå hem och fundera på saken.
    Gå på mötet och hör vad han har att säga och vad socialsekreteraa har att säga först..
    Vi har redan vart på familjerätten här då jag ville diskutera detta. De försökte också få han att lugna sig o att detta brukar ge sig.
    Men han vart sur på dom. Vi ska dit igen om två veckor.
    Om umgängestiderna sa han att det var JAG som bestämt dom. Men vi var ju på familjerätten o de skrev ner dom och vi skrev på.
  • Anonym

Ingen lätt situation du är i. Man bara undra hur länge han orkar hålla på att köra fram och tillbaka.
    Läste i en annan tråd för ett tag sedan, fast då omvänd situation. Hon ville flytta till sina hemtrakter igen och ville ta med barnen. Men det fick hon inte. Hon fick flytta om hon ville, men det var upp till henne att lämna och hämta hem barnen igen varannan vecka. (det handlade om 15mil enkel resa)
    Hoppas att det löser sig till det bästa för er och barnet.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-12-25 20:15:59 följande:
    Är han intresserad av att få gemensam vårdnad?
    Det är väl det enda han vill! Varför vet jag inte för annars bryr han sig ju inte.
  • Anonym

Om du inte vill ha gemensam vårdnad och skriva på papper om två veckor så måste han alltså skaffa advokat och dra igång en procedur med tingsrätten.
    Om jag vore du skulle jag nog inte skriva på papprena och vänta och se ifall han fixar advokat.
    OM han gör det så blir du ju informerad och känner du då att du inte vill gå upp i tingsrätten så kan du ju enkelt " ge dig" och skriva på.... Beroende på hur du känner naturligtvis...

• Anonym (Stor chans)
    Anonym skrev 2010-12-25 20:41:39 följande:
    Det är väl det enda han vill! Varför vet jag inte för annars bryr han sig ju inte.
    Det är stor chans att du får behålla egen vårdnad om ditt barn, ifall han bor så långt bort och börjar visa på samarbetsproblem så ja, du har stor chans att behålla.
    Skulle rekomendera om du inte redan har att teckna en bra hemförsäkring som täcker advokatskostnaden om han stämmer dej. Lycka till stå på dej.
  • Anonym

Du kan också ringa en advokat och berätta din historia och höra vad de tror att du har för chanser..

Svar på tråden Är det lönt för mig att ens försöka behålla ensam vårdnad?