• Venna

Ni som sökt barnmorskeprogrammet...

Vad är antagningskraven?

Jag har kollat lite på olika skolor, och det jag kan hitta är ju att man ska ha SSK-leg och arbetat heltid i minst ett år, samt 90p vårdvetenskap.

Men, om alla som söker har dt, hur väljer de då ut vilka som blir antagna och vilka som inte blir det?

Går de efter betyg? Gymnasiebetygen isåfall, eller betyg från ssk-utb? Intervjuer?

Eller hur väljer de vilka som blir antagna och vilka som inte blir det, eftersom en del står som reserv?!

• Svar på tråden Ni som sökt barnmorskeprogrammet...
  • Venna

...och bara för det så hittade jag svaret på Göteborgs universitets hemsida

Men det kanske är olika antagningskrav på olika skolor?

• amanda1989

Jag vet inte om detta stämmer. Men jag var inne på att läsa ssk och sen till barnmorska. Då fick jag informationen att man blir antagen pga hur många poäng man har från universitetet/högskola (krävs dock att man har ssk-utbildningen som du skrev) Betygen skulle inte spela någon roll, enbart poängen. Sen blir man också antagen beroende på hur mycket arbetslivserfarenhet man har.

• Lilla JJ

Tror inte det är så svårt att få plats. Jag fick plats två år i rad.

Mammas lille kille kom 100803
  • Venna

Ja, så stod det på Göteborgs universitet, att hälften av de sökande tas in baserat på antal högskolepoäng, och hälften på antal år som ssk.

• Venna
    Lilla JJ skrev 2010-12-25 20:21:28 följande:
    Tror inte det är så svårt att få plats. Jag fick plats två år i rad.
    Oj, det var bra!

Hade du många högskolepoäng, eller hade du arbetat länge som ssk när du sökte, eller vad blev du antagen på?
    Jag vet att en del har blivit kallde till intervju, är det så överallt?
  • amanda1989

Aa, för jag kollade upp det på universitet i Linköping, så det stämmer nog i hela Sverige. Tror inte skolorna får bestämma det själva, utan det finns ju lagar och regler om det.

• Lilla JJ

Jag hade ssk utbildningen det är ju tre år på Högsklan och det har ju alla. Sen hade jag jobbat 2 år när jag sökte in första gången. Jag blev inte kallad till intervju. Men nu är det ju 7,5 år sen jag började läsa så det har säkert ändrat sig mycket. Känns som att det var nyss.

Mammas lille kille kom 100803
  • JA77

Nej, alla tar inte in på intervju. Antagning sker på antal högskolepoäng och antal år som sjuksköterska. Är det flera som har samma så lottas man. De flesta sjuksköterskeutbildningarna har inga betygsteg, så betyg behöver aldrig visas upp.

Svar på tråden Ni som sökt barnmorskeprogrammet...