Klarar inte av mitt jobb.... Personlig assistent
Jobbar som personlig assistent. Har gjort det sedan tre år tillbaka ungefär. Och just nu jobbar jag hos en person som jag blir galen på. Självklart visar jag ju inget av vad jag känner, men personen kan driva mig till vanvett.
Det som stör mig är faktiskt detta; Personen hade inte assistans för en tid sedan. Dvs denne klarade sig själv större delen av dagen. Hade hemtjänst.
Vad gör jag där på mina fler-dagarspass då? Hur har människan fått godkänt att få hjälp på natten när personen ibland skickar hem mig över natten för att personen i fråga vill "vara ifred"
Jag har sett ett missbruk av oss assistenter innan, jag har jobbat på företag innan som hyrde ut oss assistenter och några gånger hamnade man hos brukare som man för sitt liv inte fattade varför man ens jobbade för. Dessa personer behövde inte hjälp med något, allt fixade de själva. Kanske enstaka saker, men inte sådant som personen skulle anses som lidande för att de inte fick göra varje dag t.ex...
Jag måste byta genre då jag känner att hela det här med personliga assistans har tappat sin glans i mina ögon. I början njöt jag av att få hjälpa till, vara en människa till lags och underlätta i någons vardag. Men allt eftersom jag blev uthyrd till fler och fler personer stod sanningen klar för mig; Vi är inte önskade egentligen, fullt förståerligt då många av personerna måste ha assistenterna med även i det mest intima sammanhang.
Men jag ska nu i dagarna åka till min brukare och jobba, och jag märker att jag bara stör mig på det. Problemet är att denne brukare är privat arbetsgivare, så jag känner mig bara så ensam. Jag kan ju inte prata med de andra assistenterna, då snackar man ju skit bakom ryggen. Och det känns som om brukaren har sämst relation till mig och favoriserar de andra. De andra får jobba röda dagar då vi har 100% OB t.ex. trots att jag verkligen flera gånger talat om att jag gärna tar dessa dagar.
Jag verkar också vara den enda med familj och barn. Därför ringer brukaren inte ens trots att jag bett om att få mer tid. Jag känner mig inte prioriterad någonstans. Ofta hittar jag tecken på att brukaren festat loss med sina andra assistenter, eller bjudit dem på god/dyr mat osv. Men mig vill brukaren inte ens betala en kaffe när vi är ute på café.
Vad för genre kan jag välja tror ni? Jag gillar att jobba med människor men så tätt inpå som personlig assistans var kanske lite för tätt.. Jag har ingen utbildning förutom gymnasie, samhällslinje.
Ett krux är ju lönen också. Denna privata arbetsgivare ger mig 130 kr timmen för 16 aktiva timmar per dag. En fast summa för nattjour 8 timmar 350 kr. Dock ingen annan OB förutom storhelgs OB på 100%. Så jag tjänar inget på att jobba helger osv.
Skulle jag återgå till företaget jag jobbade på innan som tim.vik skulle jag få 108 kr timmen grundlön, med olika OB för kväll, natt och helger, samt storhelgs OB 76 kr timmen.
Vad är bäst i längden tror ni om jag nu måste jobba kvar som personlig assistent?
Och nej, jag låter som sagt inte mina brukare får lida bara för att jag känner såhär.