• Anonym (Pers.Ass)

Klarar inte av mitt jobb.... Personlig assistent

Jobbar som personlig assistent. Har gjort det sedan tre år tillbaka ungefär. Och just nu jobbar jag hos en person som jag blir galen på. Självklart visar jag ju inget av vad jag känner, men personen kan driva mig till vanvett.

Det som stör mig är faktiskt detta; Personen hade inte assistans för en tid sedan. Dvs denne klarade sig själv större delen av dagen. Hade hemtjänst.

Vad gör jag där på mina fler-dagarspass då? Hur har människan fått godkänt att få hjälp på natten när personen ibland skickar hem mig över natten för att personen i fråga vill "vara ifred"

Jag har sett ett missbruk av oss assistenter innan, jag har jobbat på företag innan som hyrde ut oss assistenter och några gånger hamnade man hos brukare som man för sitt liv inte fattade varför man ens jobbade för. Dessa personer behövde inte hjälp med något, allt fixade de själva. Kanske enstaka saker, men inte sådant som personen skulle anses som lidande för att de inte fick göra varje dag t.ex...

Jag måste byta genre då jag känner att hela det här med personliga assistans har tappat sin glans i mina ögon. I början njöt jag av att få hjälpa till, vara en människa till lags och underlätta i någons vardag. Men allt eftersom jag blev uthyrd till fler och fler personer stod sanningen klar för mig; Vi är inte önskade egentligen, fullt förståerligt då många av personerna måste ha assistenterna med även i det mest intima sammanhang.

Men jag ska nu i dagarna åka till min brukare och jobba, och jag märker att jag bara stör mig på det. Problemet är att denne brukare är privat arbetsgivare, så jag känner mig bara så ensam. Jag kan ju inte prata med de andra assistenterna, då snackar man ju skit bakom ryggen. Och det känns som om brukaren har sämst relation till mig och favoriserar de andra. De andra får jobba röda dagar då vi har 100% OB t.ex. trots att jag verkligen flera gånger talat om att jag gärna tar dessa dagar.

Jag verkar också vara den enda med familj och barn. Därför ringer brukaren inte ens trots att jag bett om att få mer tid. Jag känner mig inte prioriterad någonstans. Ofta hittar jag tecken på att brukaren festat loss med sina andra assistenter, eller bjudit dem på god/dyr mat osv. Men mig vill brukaren inte ens betala en kaffe när vi är ute på café.

Vad för genre kan jag välja tror ni? Jag gillar att jobba med människor men så tätt inpå som personlig assistans var kanske lite för tätt.. Jag har ingen utbildning förutom gymnasie, samhällslinje.

Ett krux är ju lönen också. Denna privata arbetsgivare ger mig 130 kr timmen för 16 aktiva timmar per dag. En fast summa för nattjour 8 timmar 350 kr. Dock ingen annan OB förutom storhelgs OB på 100%. Så jag tjänar inget på att jobba helger osv.

Skulle jag återgå till företaget jag jobbade på innan som tim.vik skulle jag få 108 kr timmen grundlön, med olika OB för kväll, natt och helger, samt storhelgs OB 76 kr timmen.

Vad är bäst i längden tror ni om jag nu måste jobba kvar som personlig assistent?

Och nej, jag låter som sagt inte mina brukare får lida bara för att jag känner såhär.

• Svar på tråden Klarar inte av mitt jobb.... Personlig assistent
  • Anonym

Ibland kan det räcka att bara byta brukare alt börja på ett boende om du inte vill jobba så isolerat som PA kan vara.

Dock tycker jag du skall skaffa en utbildning om du vill fortsätta jobba och dessutom får du upp lönen

• Anonym (Pers.Ass)
    Anonym skrev 2010-12-25 21:20:06 följande:
    Ibland kan det räcka att bara byta brukare alt börja på ett boende om du inte vill jobba så isolerat som PA kan vara.

Dock tycker jag du skall skaffa en utbildning om du vill fortsätta jobba och dessutom får du upp lönen
    Sant.. Något konkret tips på vad man kan utbilda sig till för att vara kvar i samma genre och få upp lönen? Ssk kanske? Eller finns det fler alternativ?
  • Anonym
    Anonym (Pers.Ass) skrev 2010-12-25 21:21:20 följande:
    Sant.. Något konkret tips på vad man kan utbilda sig till för att vara kvar i samma genre och få upp lönen? Ssk kanske? Eller finns det fler alternativ?
    Beror lite på vad du vill göra.

Här ligger personlig assistentutbildningen på att läsa halva omvårdnadsprogrammet.

Jag skulle nog chansa på det, finns även påbyggnadsutbildningar inom funktionshinder, äldrevård och psykiatri för de som redan är inne och jobbar, finns även många KY utbildningar med allt från funktionshinder till tex boendepedagog.
  • Anonym

Jag har det också så. Eller hadde rättare sagt. Jobbade hos en person som delvis kunde göra det mesta själv, personen kunde följa med till affären och diverse ärenden men gjorde det inte pågrund av lathet, låg i stort sett bara på soffan, de gånger hon inte hade assistans så gjorde hon saker själv hon var tvungen till men hon körde med oss assistanser...

• Hickupp
    Anonym skrev 2010-12-25 23:18:59 följande:
    .... Jobbade hos en person som delvis kunde göra det mesta själv, personen kunde följa med till affären och diverse ärenden men gjorde det inte pågrund av lathet, låg i stort sett bara på soffan, de gånger hon inte hade assistans så gjorde hon saker själv hon var tvungen till men hon körde med oss assistanser...
    Det kanske var på grund av att hon vilade när du gick ärenden som hon orkade med resten av dagen. Det går ju inte att utifrån se vad en människa orkar och det kanske även diffar olika dagar.

Ts: Om du vantrivs, försök att byta till en annan brukare som du trivs bättre med. Han/hon kanske inte heller känner sig helt 100 med dig och då blir det ju automatiskt att han/hon umgås lättare med de andra. Det behöver ju inte betyda att det är ngt fel på någon av er, vi passar ju olika bra med olika människor. Har du behov av arbetskamrater är nog inte jobbet som assistent så ultimat, där jobbar man ju oftast själv. Du kan ju söka till gruppboende t ex, där har ju arbetskamrater.
  • pegazus

Hej jag har jobbat som assistent i 12 år och har jobbat  med  olika brukare med olika sjukdommar.
    Hos vissa har jag trivts   ,men det har hänt att jag sagt att jag vägrar vara där efter 1 vecka.
    Med vissa trivs man på en gång om du inte trivs så byt brukare.
    Visst skiljer sig anställningen mellan olika bolag och kommuner emellan hos vissa har man trygghet att bli placerad hos någon annan hos andra har men inget jobb om brukaren dör.
    Kommunen går hårt på att man ska vara utbildad undersköterska men det är inte jag , är bara utbildat personlig assistent så det går utan utbildning .
    Har även jobbat med barn som jag saknar otroligt mycke skulle gärna göra det igen ,men jag trivs hos min brukare kommer att stanna tills hon går bort.

• Anonym (känner igen mig)

Själv jobbade jag som PA till en tjej som gjorde allt själv..jag höll på att under. Bara sitta på en köksstol och vara sällskap var inte min melodi. Sedan tog i för mycket till ett kalas och blev liggande först DÅ kände jag mig behövd.....men det varade inte länge för jag stod inte ut efter hon hade hämtat sig och slutade. Jag har dock arbetet hos en annan där jag verkligen kände mig behövd.....Jag hade anmält det idag, ringt FK och sett till att en ordenlig utredning hade blivit gjord och timmar indragna.

Ps..jag känner fler som verkligen behöver assistans men inte får utan släkt och vänner får slita ont....så bara anmäl och tveka inte för så orättvist ska det inte vara.DS

Lycka till!

• Anonym (Malin)

Jag jobbade som PA i flera år, innan jag började plugga. Jag vill också vara kvar inom samma "sfär", men inte vara så nära som en PA faktiskt är många gånger. Jag valde att plugga till socionom och är nu chef inom personlig assistans. Jag trivs superbra! Jag har verkligen nytta av mina tidigare erfarenheter som PA.

TS, om du anser att din brukare inte behöver alla PA-timmar, ta anonymt kontakt med LSS-handläggaren.

• Hickupp
    Anonym (känner igen mig) skrev 2010-12-26 19:17:51 följande:

.... Sedan tog i för mycket till ett kalas och blev liggande först DÅ kände jag mig behövd.....men det varade inte länge för jag stod inte ut efter hon hade hämtat sig och slutade. Jag har dock arbetet hos en annan där jag verkligen kände mig behövd.....Jag hade anmält det idag, ringt FK och sett till att en ordenlig utredning hade blivit gjord och timmar indragna.

...

Men varför tror ni att ni har hela bilden klar för er vad brukaren kan/orkar/förmår. Skador och sjukdomar kan ju ta sig väldigt olika uttryck över dagen/veckan. De kanske inte har fullt förtroende för just dig som assistent och lägger merparten på en annan istället eller mörkar sitt behov på grund av detta när du jobbar. FK gör omfattande prövningar och med allra största sannolikhet har brukarna de timmar de behöver.

Sedan är det ju inte din känsla av att vara behövd som skall tillfredsställas utan din brukares behov. Sänder du ut sådana signaler ryggar nog din brukare bort från dig och resultatet blir som du beskriver.
  • Anonym (känner igen mig)

Ovan känns lite kränkande...om man har jobbat där i år och inte får göra nått och har en känsla av man inte är behövd beror inte på att man som PA får sina behov tillfredställa utan att något är fel. Samtidigt som jag tror att om man väljer ett yrke som PA så vill man hjälpa...och får man inte det är man på fel ställe eller det är fel på stället..inte för att det är nått fel på en, eller hur? Där jag jobbade pratade vi PA om hur vi kände när vår brukare inte var närvarande. Det var jätterbra. Gränsen till att klaga och prata bakom ryggen behöver överträdas om man har lite feeling. För oss var det en överlevnadgrej att få prata och vi var väldigt försiktiga.

• Hickupp
    Anonym (känner igen mig) skrev 2010-12-26 21:03:49 följande:
    Ovan känns lite kränkande...om man har jobbat där i år och inte får göra nått och har en känsla av man inte är behövd beror inte på att man som PA får sina behov tillfredställa utan att något är fel. Samtidigt som jag tror att om man väljer ett yrke som PA så vill man hjälpa...och får man inte det är man på fel ställe eller det är fel på stället..inte för att det är nått fel på en, eller hur? Där jag jobbade pratade vi PA om hur vi kände när vår brukare inte var närvarande. Det var jätterbra. Gränsen till att klaga och prata bakom ryggen behöver överträdas om man har lite feeling. För oss var det en överlevnadgrej att få prata och vi var väldigt försiktiga.
    Eller att brukaren trots att han/hon inte känner fullt förtroende för assistenter inte vill se till att han/hon blir uppsagd. Dvs gör våld på sig själv för att assistenten inte skall hamna i knipa. Det är en ganska vanlig situation. Lottie Giertz har skrivit om dessa strategier i sin avhandling - googla på det.

Det är ingen vidare bra utgångspunkt att välja yrket assistent för att "hjälpa". Tror de flesta brukare med fysiska funktionsnedsättningar skulle bli illa till mods över att ha små Florence
    Nnightengalare omkring sig dagarna i ända. En lite mer avslappnad attityd till sitt arbete är nog att föredra för alla för att det skall fungera tillfredställande.

Att ha personalmöte utan brukaren strider mot grundtanken i LSS.
  • Anonym

Personerna kan också känna sig väldigt obekväma med främmande personer i sitt hem. Jag skulle känna mig väldigt obekväm om någon kom hemt ill mig och rotade i min smutstvätt, städade hos mig eller diskade.. även om jag för tillfället inte klarade av det så skulle jag känna ett stor tbehag.

• Anonym
    Då ska ni jobba där jag jobbar. det är helt sjukt vilken berg och dalbana det är där hela tiden. och man kan inte vända sig till chefen heller för hon suger just för att hon är konflikträdd. Där handlar det inte så mycket om burkarens behov utan mer att ligga folket runt omkring till lags och det gör att ens energi till brukaren som jag älskar bara försvinner. Man är helt slut när man kommer hem.

i många fall känner jag att situationerna där brukaren involveras kan ses som mycket obehagliga och rent ut sagt förjävligt att ens stå att se på men ingen vågar göra eller säga något.

De som jobbat där vill inte vara kvar eller ha fast tjänst där pga folket runt omkring. och vill man inte det blir man illa behandlad av företaget och där man är. Lite av ett falskt spel på något sätt. Men hur mycket man än vill säga ifrån så finns det något som gör att man inte kan med.

Jag vågar inte riktigt dra hela historien men jag hoppas snart någon kommer och sätter ner foten..

• Anonym (funkismamma)

För mej som mamma och assistanssamordnare med eget bolag är det både oroande och obehagligt att läsa en del av inläggen ovan. Många av har alldeles fel uppfattning om vad PA är för något, och framförallt en människosyn som gör mej mörkrädd.

Det förekommer säkert fiffel bland assistansbolagen, och det finns säkert brukare som inte borde ha PA i den utsträckning de fått. Jag sitter med dess frågor, och min erfarenhet är snarare det motsatta. Det finns alldeles för många som borde ha assistans som inte får det.

Att vara PA är nog bland det svåraste som finns. Jag genomför ganska många anställningsintervjuer och de allra flesta har en underlig syn på vad en PA är. Själv brukar jag definiera det som det mest avancerade hjälpmedel man kan få. Men att en PA i slutänden bara ÄR ett hjälpmedel, som en rullstol eller ventilator. Något man behöver för att klara sitt dagliga liv, men som när det inte används, kan ställas åt sidan.
    De som förstår det, de som kan vara det hjälpmedlet och skapa en relation till sin brukare där man inte är vårdare/sällskap/kompis utan en professionell person som gör vad som behövs och även kan "försvinna" in i tapeten  när det behövs. De är PA.

Som mamma till en funktionsnedsatt person vet jag precis hur det är att ha assistenter omkring sej. I en familj är det påfrestande både för PA och för familjen. Det finns ju medlemmar i familjen som inte har PA och som får sitt privatliv och sin sfär invaderad av en utomstående.
    Och jag förstår dilemmat för PA, att finnas utan att synas, att vara personlig utan att bli familjär, att vara behövd men inte alltid önskad.

Men som PA är det viktigaste av allt att kunna sätt sej in i sin brukares behov och tillvaro. Att bara göra det som behövs, inte ta över för att man gör det snabbare, bättre eller för att man vill hjälpa till. Brukarna är ofta alltför väl medvetna som sina egna begränsningar, de har inte valt PA för att de vill ha någon hos sej jämt som passupp, utan för att alternativet är att bo kvar hemma hos föräldrarna tills de dör eller på institution.
    Precis som rullstolen, vita käppen eller respiratorn, är PA det hjälpmedel som brukaren behöver för sin självständighet. De kanske inte gillar det, men de är tvingade att använda dem.
    Brukarna vet också att PA är tillfälliga personer, de kommer och går. Under ett dygn kan det finnas uppe till fem personer i en brukares hem. Fem individer med olika personligheter, olika sätt att göra sker och att vara. Det är svårt att gräla med någon som man måste få hjälp av när man ska till toa.
    Om man saknar förmågan att se saker från sin brukares synvinkel, ska man inte vara PA.

Som arbetsgivare är jag noga med att PA är med i facker, jag följer kollektivavtal och alla arbetslagstiftningar. Nöjda anställda är bra anställda. Men det är brukaren som är beställaren, och brukaren som avgör när en anställning ska avslutas eller förlängas. Under de här åren har jag sett ett otal underbara PA passera, och även en del rötägg. "Do-gooders" som infantiliserat och daltat med sina brukare. Andra som utnyttjat, förnedrat och förminskat sina brukare.

Att jobba som PA är svårt, det kräver en person med både integritet, självkännedom och ärlighet. Den formella kompetensen är inte lika viktig som den reella.

Börjar man ifrågasätta sin brukares rättigheter eller behov ska man byta yrke.

Som mamma till en person med funktionsnedsättning ger inläggen i den här tråden mej mardrömmar och ångest. Bara tanken på att personer med er inställning till era brukare skulle jobba hos mitt barn gör mej illamående.

• Anonym (orolig)

Jag förstår ditt inlägg och känner exakt vad du menar.
    Men jag får mardrömmar av att se brukarens förälder rent ut sagt misshandla sitt barn pga av ett tunnelseende. eller att personen i frågan ser bara sitt egna sätt och perspektiv som det rätta.

Vi har haft ett mini möte bara vi assistenter och pratat om vad man kan göra för att förhindra att föräldern ger sig på sitt barn så som den gör. Det handlar om att vara för hårdhänt och bekvämligheten tar över helt enkelt, att vissa saker görs som om personen är en försökskanin. Man observerar och vågar knappt fundera på hur saker och ting görs när assistenterna inte är där.

Och jag fattar inte varför den andra föräldern heller inte vågar säga till , det är ju dens barn oxå.

Det sjuka är att skola och sjukhus ser detta beteende men vågar inte anmäla. Chefen på detta bolag vet vad som försiggår men vågar inte heller anmäla. Vad kan jag som assistent göra ?? HJÄLP!!!

• Anonym

Du måste ju inte nöja dig med något av jobben.
    Varför inte studera vidare till något med bättre villkor?

• Anonym (funkismamma)
    Anonym (orolig) skrev 2011-04-20 11:51:00 följande:
    Jag förstår ditt inlägg och känner exakt vad du menar.
    Men jag får mardrömmar av att se brukarens förälder rent ut sagt misshandla sitt barn pga av ett tunnelseende. eller att personen i frågan ser bara sitt egna sätt och perspektiv som det rätta.

Vi har haft ett mini möte bara vi assistenter och pratat om vad man kan göra för att förhindra att föräldern ger sig på sitt barn så som den gör. Det handlar om att vara för hårdhänt och bekvämligheten tar över helt enkelt, att vissa saker görs som om personen är en försökskanin. Man observerar och vågar knappt fundera på hur saker och ting görs när assistenterna inte är där.

Och jag fattar inte varför den andra föräldern heller inte vågar säga till , det är ju dens barn oxå.

Det sjuka är att skola och sjukhus ser detta beteende men vågar inte anmäla. Chefen på detta bolag vet vad som försiggår men vågar inte heller anmäla. Vad kan jag som assistent göra ?? HJÄLP!!!
    Om brukaren är minderårig kan man anmäla misshandel till soc. Som anställd inom omsorgen har man anmälningsplikt om man misstänker/vet att barn far illa.
    Om skolan och sjukvården observerat samma sak som du och inte anmält är det tjänstefel, för de har samma anmälningsplikt.
    Om ni alla anställda är oroliga och dessutom haft ett eget möte om föräldrarnas beteende förstår jag inte varför ni inte anmäler tillsammans. Är brukaren dessutom så funktionsnedsatt att han/hon själv inte kan berätta om vad som händer är det ännu viktigare att ni påtalar det.

Alla funkisföräldrar är inte bäst jämt. Och när det brister måste någon/några andra gå in.

Inlägget jag skrev var mer ett svar på de PA som i tråden kommenterade sina brukares behov, ifrågasatte deras rätt till assistans och huruvida anhöriga skulle lägga sej i eller inte.
    De borde jobba med något annat.
Svar på tråden Klarar inte av mitt jobb.... Personlig assistent