• Mummy

Jobbar du, eller känner du någon som jobbar som lärare utomlands (helst utanför europa)?

Som frågan lyder i rubriken, känner du någon som jobbar som lärare (helst förskollärare) utanför Europa?

• Svar på tråden Jobbar du, eller känner du någon som jobbar som lärare utomlands (helst utanför europa)?
  • aussie

Jag, fast universitet då...nu när jag såg TS ser jag att det kanske inte gällde det...

• gladare

Ja jag känner några stycken

• Thegran

ja, i Thailand och Spanien.

• Mummy

Tack för svaren. Min fundering är hurvida jag ska göra praktik utomlands nämligen. Har fått svar från Thailand där jag även kan ha med dottern som då går i skolan samtidigt. (Svenska skolan där erbjuder ju skola/förskola även under kortare perioder som 5 veckor). Men då de har regnperiod där då känns det inte så lockande och funderar då kanske på att åka till nåt annat land för att se på deras skolsystem. Min följande fundering blir då om det finns någon möjlighet alls att ta med dottern. Alltså hurvida läraren ställer sig till om man är med dem tillsammans med dottern (som kommer vara i samma ålder)

• Thegran

vilken skola i thailand vill du göra praktik hos?
    jag hade praktik på en av skolorna på koh lanta nu i november.

• Livisu
    Mummy skrev 2010-12-25 23:05:16 följande:

Tack för svaren. Min fundering är hurvida jag ska göra praktik utomlands nämligen. Har fått svar från Thailand där jag även kan ha med dottern som då går i skolan samtidigt. (Svenska skolan där erbjuder ju skola/förskola även under kortare perioder som 5 veckor). Men då de har regnperiod där då känns det inte så lockande och funderar då kanske på att åka till nåt annat land för att se på deras skolsystem. Min följande fundering blir då om det finns någon möjlighet alls att ta med dottern. Alltså hurvida läraren ställer sig till om man är med dem tillsammans med dottern (som kommer vara i samma ålder)

Landets skolsystem märker väl inte du av, om du är på en svensk skola?
  • gladare

Ska du kolla landets skolsystem borde du inte vara på en inhemsk skola då? Kanske kan bli lite missvisande att vara på svensk men du kanske mena att dottern skulle vara på den svenska bara? Mina vänner finns på filipinerna, cocköarna o jamaica. Sen har jag några kompisar som arb i skolan i afrika alla är de nöjda med sina jobb

• Mummy
    Thegran skrev 2010-12-25 23:22:45 följande:
    Var nog lite otydlig. Jag hade funderingar på Thailand, då dottern kunde vara med. Men pga regnperiod så vill jag välja annat land där inte svenska skolan finns. Dock vill jag fortfarande ha med dottern, men är långt ifrån säker på om det skulle vara okej för en lärare/förskolan/skolan att hon är med  
  • Thegran
    Mummy skrev 2010-12-26 08:35:11 följande:
    Var nog lite otydlig. Jag hade funderingar på Thailand, då dottern kunde vara med. Men pga regnperiod så vill jag välja annat land där inte svenska skolan finns. Dock vill jag fortfarande ha med dottern, men är långt ifrån säker på om det skulle vara okej för en lärare/förskolan/skolan att hon är med  

det låter ju inte optimalt att ha med sitt eget barn på praktiken...då får du nog ut mer av att göra praktiken här i sverige.

• Mummy
    Thegran skrev 2010-12-26 09:02:58 följande:

det låter ju inte optimalt att ha med sitt eget barn på praktiken...då får du nog ut mer av att göra praktiken här i sverige.

Är med i dina funderingar. Tyvärr
  • Mummy
    Thegran skrev 2010-12-25 23:22:45 följande:
    Hur länge hade du praktik? Hur upplevde du det?
    Ser att du har barn, hur löste du/ni det?
  • Thegran
    Mummy skrev 2010-12-26 10:10:22 följande:
    Hur länge hade du praktik? Hur upplevde du det?
    Ser att du har barn, hur löste du/ni det?
    Min sambo och dotter var med till Thailand. Sambon tog ut semester i 6 veckor och var ledig tillsammans med dottern, som är 2 år.
    Hade en kort praktik på bara 3 veckor, så vi fick 3 veckor semester tillsammans också.

Var på en svensk skola. Praktiken var annorlunda mot här hemma, men bra och givande då handledaren var väldigt engagerad. Jag kommer ta med mig mycket av det hon gjorde och använda själv i framtiden.
  • andraadvent
    Mummy skrev 2010-12-26 08:35:11 följande:
    Regnperioden är inget du bör rädas av. Jag var i Thailad i flera veckor under regnperioden och den bestod av något enstaka ösregn nån gång varannan dag eller med några dagars mellanrum. Det var ganska skönt för det blev lite svalare luft efter regnet. Det öser mest ner de gånger de regnar, inte som i Sverige då det kan regna i 2 h i sträck utan mer en intensiv skur i några minuter, en kvar ca. Men det är liksom bara vara under tak den korta  perioden. Jag skulle inte tänka på regnperioden i mina beräkningar.
  • Mummy
    andraadvent skrev 2010-12-26 14:26:19 följande:
    Regnperioden är inget du bör rädas av. Jag var i Thailad i flera veckor under regnperioden och den bestod av något enstaka ösregn nån gång varannan dag eller med några dagars mellanrum. Det var ganska skönt för det blev lite svalare luft efter regnet. Det öser mest ner de gånger de regnar, inte som i Sverige då det kan regna i 2 h i sträck utan mer en intensiv skur i några minuter, en kvar ca. Men det är liksom bara vara under tak den korta  perioden. Jag skulle inte tänka på regnperioden i mina beräkningar.
    Är det inte mycket underströmmar och badförbud? Läste någonstans om det nämligen
  • andraadvent
    Mummy skrev 2010-12-26 17:17:57 följande:
    Är det inte mycket underströmmar och badförbud? Läste någonstans om det nämligen
    Inget jag märkte av iallafall..
Svar på tråden Jobbar du, eller känner du någon som jobbar som lärare utomlands (helst utanför europa)?