• tosse9

Hur var era graviditeter (prematurföräldrar)?

Ni som fått prematurbarn - hur var graviditeten? Strulig eller blev prematurbebisen en överraskning? När började strulet och när föddes era barn?

• Svar på tråden Hur var era graviditeter (prematurföräldrar)?
  • Cjes83

Lägger till i favoriter då jag är lite nervös för o föda för tidigt då jag har en massa o kraftiga förvärkar. Är oxå nyfiken på hur dom som fött tidigt haft det i graviditeten.

• Tigerrr

Hej,
    Jag födde min dotter i v.34+6 och det var verkligen en överraskning.
    Min graviditet var jättenormal, inga sammandragningar eller förvärkar.
    Vattnet gick helt plötsligt i v.34+1 och jag blev inlagd. Sen startade förlossningen av
    sig självt ngr dagar senare.
    Har ingen aning om varför det blev som det blev,
    hade ställt in mig på att gå över tiden som de flesta gör!

• Majsan1974

Hej!
    Födde 32+6. Jag var inlagd pga högt blodtryck som startade i vecka 29. Då upptäktes det att hjärtljuden gick ner när han rörde sig. Akut kejsarsnitt  och det visade sig att navelsträngen var runt halsen.
    Allt har gått jätte bra!

• Nesss

Känns inte som om min lille är en prematur, men han föddes 36+O och har prematur kurva på bvc så jag antar att han räknas som det (?).
    Min graviditet var helt "normal" lite illamående i 2 veckor och sen flöt det bara på.. Vattnet gick 35+6 och några timmar senare föddes han. Inget strul alls. Han var en redig klump på 377O gram och 5O cm

• knäppisen

Första graviditeten var helnormal. Väldigt illamående till v 15, men sen lugnt. Inte en sammdragning på hela tiden. Vattnet gick plötsligt i v 33+2 och dottern föddes i v 33+5.

Andra graviditeten mådde jag bra. Hade en del sammandragningar o mest när jag hade varit i farten (hade en tvååring hemma då) men inget som gjorde ont eller inte gick över vid vila. Vattnet gick plötsligt i v 28+5 och sonen kom 18 timmar senare.

• Coccio

Hade en mycket enkel graviditet (tom utan illamående) fram till v 25 då mitt blodtryck började stiga. Vecka 27+2 lades jag in pga blödning och vattenavgång och vår son föddes med urakut kejsarsnitt i v 27+4. Jag fick svår havandeskapsförgiftning med HELLPP-syndrom inne på sjukhuset och allt blev väldigt akut. I efterhand är jag mycket glad för att jag fått en förvarning ett par dagar tidigare och redan låg inne eftersom jag blev så dålig så snabbt...
    Vår son har precis fyllt ett år nu och är hur pigg & frisk som helst!  

• frökenmumin

Mina tvillingpojkar föddes i vecka 31+4. Allt startade utan förvaning med att vattnet gick för tvilling 1. Jag hade inga som helst förvärkar eller något annat. Vattnet gick klockan 3.45 på natten, en halvtimme senare starade värkarna dock var dom väldigt milda enligt mig själv (hade ett barn sen innan). Väl inne på förlossningen dryga timmen senare så försökte man bromsa upp förlossningen, men det var försent. Killarna föddes några timmar senare. Tvilling 2 fick en tuff start på livet, så dom första veckorna var riktigt jobba. Men idag (snart 1 år senare) har jag två sjövilda grabbar  här hemma

• eilien

Jag hade mkt sammandragningar från v 20 ca som dock inte påverkade tappen och inte heller gjorde ont mer än ngn enstaka gång. I vecka 32+5 gick plötsligt vattnet och dottern föddes 5 timmar senare med kejsarsnitt. pga att hon låg på tvären i magen och eftersom vattnet gått så kunde de inte vända på henne. Mådde rätt dåligt en ganska lång tid efteråt, vilket jag i efterhand har förstått att många prem. föräldrar gör, synd att man inte får bättre hjälp på sjukhuset med sånt samt efteråt av BVC.
    Nu har jag en 2 åring som är precis som vilken 2 åring som helst, kan ju tillägga att allt gick jätte bra med dottern efter att hon var född och vi var hemma efter 2,5 vecka och då utan hemsjukvård. När hon var 8 mån så var hon uppe på vanliga normalkurvan på BVC så hon har hämtat upp sin tidiga start snabbt.

• 7 michelingodingar

första som räknades som prematur föddes i v 36+5 graviditeten var strulig dom första 17 veckorna då jag hade blödningar stup i ett sen efter v 17 var det hur lungt som helst inga problem alls men v 36+4 fick jag värkar helt plötsligt och åkte in sent på kvällen med ambulansen som åkte vrålfort och hade blåljusen på pga att jag störtblödde visade sig att moderkakan hade lossnat så det blev katastrofsnitt.

andra barnet som är prem. föddes i v 36+2 inga konstigheter alls under graviditeten utan jag fick värkar och åkte in o akut snittades

tredje barnet som är prem föddes i v 35+5 inga problem alls förrens i v 28 då fick jag en konstig smärta o sd så vi åkte in för o bara kolla så allt såg bra ut trodde vi skulle få åka hem igen men hoppsan sonen ville ut o jag blev kördmed ambulans till ett annat sjukhus massiva insatser sattes in o dom lyckades hålla honom kvar till v 35+5 var sängliggandes hela denna tiden o sjukskriven fick bricanyl dygnet runt men hade ändå värkar.

• Toffeeluv

Jag hade världens normalaste graviditet, lite illamående o sjukt trött första 12 veckorna. Sedan inga krämpor alls. I vecka 30 fick jag högt blodtryck och BM bokade in ett möte med läkare för ev sjukskrivning. Hann inte träffa den för en kväll (32+0) så skulle jag gå o kissa o ser en massa blod i hela toan. Vi åker in snabbt till förlossningen o de tror att det räcker att lägga in mig för lillskruttan mår bra i magen (som tur var). Men de ringde in överläkaren för att kolla min moderkaka o hon bestämde sig direkt för ett akut snitt då jag öppnats en centimeter och hade massa sammandragningar. dessutom höll jag på o svimma när hon undersökte mig o då gick hjärtljuden ner lite för att sedan gå upp igen.
    Noll föraningar alltså, nu i efterhand har jag tänkt o tänkt om det inte fanns tecken óch jag hade ont högt upp i magen, typ där revbenen går ihop. Hade också mkt sammandragningar men fattade inte att det kunde kunde vara nåt skumt och så det höga blodtrycket förstås.
    Detta är vårt första barn, idag är hon 7,5 månader (5,5 mån korr) och hur pigg o glad som helst. Hon har klarat sig jättebra från första början men hade apnéer och vi bodde på ackis i 3v.
    Jag däremot kan fortfarande känna oro och undrar hur man ska våga sig på ett syskon till henne i framtiden... Önskar att jag var tuffare Tungan ute
    God fortsättning på er!

Svar på tråden Hur var era graviditeter (prematurföräldrar)?