• vadskajaghetadå

köpte en ost & en paté från samma ställe, blev magsjuka.har nu råkat äta av osten & är orolig som fan.??

i onsdags köpte jag en extralagrad typ prästost och en paté (kött) dagen efter låg sambon och jag däckade en hel dag, sååå hemskt var det.
    är övertygad om att det var matförgiftning för jag köpte den rumstempererad kl åtta på kvällen (vad jag nu tänkte på) ett sånt stånd där dom säljer korvar, marmelader & sånt.

hunden spydde också på morgonen samtidigt.

I morse kommer sambon in med ostsmörgåsar till hela familjen, alla äter.  efter ett tag spyr hunden massor & han brukar aldrig spy. Så inser jag att det är den osten som jag glömt slänga puckad som jag är!
    nu känns allt bara hemskt för julen blev halvt förstöd av detta och i morrn ska vi ha 6-års kalas.
    hur vanligt är det med såna bakterier i den typen av lagrad ost?

kan det ha funnits i både osten och patén eller bara i patén och hunden kanske kräktes av nåt annat? går det så snabbt för hundar verkligen?
    inget av produkterna luktade illa.

• Svar på tråden köpte en ost & en paté från samma ställe, blev magsjuka.har nu råkat äta av osten & är orolig som fan.??
  • Fridayyy

Det är ju verkligen störst risk att det var i patén, det är ju jättekänsliga saker. Jag har aldrig hört talas om att ost skulle ge matförgiftning, det möglar ju först och då syns ju "skiten".

HUr var paten förpackad?

• Kristyr

tror inte det är osten.... ost blir nog snabbare en svettig sak.. Skulle nog tippa som föregående talare på paten.

• vadskajaghetadå

ok tycker också det låter långsökt, var ju ingen dessertost precis.

det var en stor fabriksförpackad ost iaf, men tänk om den var opastöriserad? hur vanligt är det? minns att gubben sa att den är väldigt lagrad och den smakar som en stark präst.

patén var också fabriksförpackad och den hade inte jäst eller nåt. bondpaé eller nåt liknande var det.
    dessa gubbar står varje år och säljer men vet att jag reagerade på att det inte var nerkylt, hade så bråttom och tog en paté som låg överst.

• Fridayyy
    vadskajaghetadå skrev 2010-12-26 11:07:31 följande:

ok tycker också det låter långsökt, var ju ingen dessertost precis.

det var en stor fabriksförpackad ost iaf, men tänk om den var opastöriserad? hur vanligt är det? minns att gubben sa att den är väldigt lagrad och den smakar som en stark präst.

patén var också fabriksförpackad och den hade inte jäst eller nåt. bondpaé eller nåt liknande var det.
    dessa gubbar står varje år och säljer men vet att jag reagerade på att det inte var nerkylt, hade så bråttom och tog en paté som låg överst.

Anmäl det till kommunen så de vet om att ni kan ha blivit smittade av patén. Så borde de kolla upp det, kanske är fler som blivit sjuka.
Svar på tråden köpte en ost & en paté från samma ställe, blev magsjuka.har nu råkat äta av osten & är orolig som fan.??