• Slowly

Hur mycket är egentligen ok för en 1,5 åring att se på tv?

Hej, Vår son vaknar väldigt tidigt oftast runt 5 på morgonen. För det mesta sätter vi på tv:n/film ett tag tills vi vaknar till liv själva. Samma sak när jag ska laga mat på kvällarna. Inte en chans att få något gjort när han är trött och bara vill bli buren. Har konstant dåligt samvete för detta då jag hört att barn under 2 inte ska se på tv alls.
    Jag är lite nyfiken på hur ni andra gör? Hur mycket tid tillbringar ert lilla barn framför tv:n egentligen?

• Svar på tråden Hur mycket är egentligen ok för en 1,5 åring att se på tv?
  • cocos87

Min dotter brukar väl se ca 15-20 min om dagen på tv.

Nathalie 090607, Leo 101105
  • ELLEoClara

0-60 min per dag vanligtvis.

Har nyligen varit mycket hemma och sjuk så vissa dagar har det blivit 30-60 min på fm, kanske 20 min på dagen och 30-60 min på kvällen. Alldeles för mycket

Gillar teletubbies, byggare bob, småkryp, ibland fåret Shoun ( mest musiksnutten i början). 

• bollanmollan

Han ser  nästan aldrig på tv utan pysslar med annat medans en film står på eller så. 

• Slowly

Oki, jag försöker sätta på Totte från 73 för det går verkligen i slowmotion ha ha :)
    Förslag på hur man får honom att pyssla med annat medans man t ex lagar mat? Ibland mutar jag honom med lite frukt eller annat så får han stå på en pall brevid och hjälpa till men det är inte alltid det funkar.

• Thursday

Man får försöka få dem att hjälpa till eller locka med annat. Är du ensam? Annars är ju det enklaste att den ena föräldern tar barnet medan den andre lagar mat. Man kan klara det utan TV, om man vill

• avocadomacka

Min son tittar på barnprogram på helgmornarna och när jag måste få något gjort. Vissa dagar tittar han inte alls, och andra mer än en timme (Han har precis fyllt 2)

När han är sjuk kan det bli flera timmar... Är noga med vad han får se på: Teletubbies, Pingu, Byggar-BOB & fåret Shaun.

Tror inte att det är någon fara, För 5 år sedan satte man ju bebisarna i babysittern framför tv:n.

• Flickan och kråkan

Min äldsta såg inte på tv alls förrän han blev två år....lillebror är 20 månader snart och van tv-titare. Han tar ju efter storebror...som numera är 3 år. Det bästa är att försöka få dem att hjälpa till. Båda mina tycker att det är kanonkul att vispa, hälla etc. när man lagar mat....problemet för oss är att de ofta blir osams över en skål, stekspade och/eller börjar kasta vatten eller annat på varandra efter sådär tre minuter . Lillebror får åka med på ryggen i bärsele en hel del också....det gjorde storebror i den åldern också.

Uppskattade TV-program:
    Molly mus, Pingu, Musses klubbhus, Drömmarnas trädgård.......de har börjat tycka att det är kul med Astrid Lindgren nu också.....Saltkråkan, Emil

• Phillippa

Min man som är teknik- och datanörd påstår att det inte är någon fara för barn att titta på tv när man har en platt-tv. Han säger att det var de gamla tjock-tv:na som flimrade så mycket att det ansågs kunna vara skadligt för barns
    hjärnor. Med de nya tv-apparaterna skall det inte vara någon fara. Jag vet inte om detta stämmer dock ...

Jag försöker minimera dotterns tv-tittande men det kan bli en stund på morgonen och på kvällen ser hon på "pingvinerna från madagaskar" när hon dricker välling.

• h80
    Phillippa skrev 2010-12-27 07:47:49 följande:
    Min man som är teknik- och datanörd påstår att det inte är någon fara för barn att titta på tv när man har en platt-tv. Han säger att det var de gamla tjock-tv:na som flimrade så mycket att det ansågs kunna vara skadligt för barns
    hjärnor. Med de nya tv-apparaterna skall det inte vara någon fara. Jag vet inte om detta stämmer dock ...

Jag försöker minimera dotterns tv-tittande men det kan bli en stund på morgonen och på kvällen ser hon på "pingvinerna från madagaskar" när hon dricker välling.
    men det är väl de snabba rörelserna på tv:n som sägs vara skadligt för barnens hjärnor, inte flimret?  så det är ju samma med platt-tv
  • Phillippa

Jo, det är klart men om man låter dem titta på ganska stillsamma program på platt-tv:n så skall det inte vara någon fara, Flimret skall tydligen vara skadligt också på tjock-tv:n men alltså inte på platt-tv. När det gäller snabba rörelser så kan man ju även undra om det är skadligt att låta barnet åka bil, de ser ju ut genom fönstret och där susar världen förbi i snabb fart oftast ...

Svar på tråden Hur mycket är egentligen ok för en 1,5 åring att se på tv?