• Thi 08
    Äldre 26 Dec 16:33
    4709 visningar
    26 svar
    26
    4709

    Vietnam

    När det blivit tal om en eventuellt öppning av adoptioner från Vietnam igen (inom 1-2år? ingen vet), funderar jag över om det kommer hem ovanligt mng barn den första tiden? Hur såg det ut när Vietnam stängdes och öppnades förra gången? Vi funderar på att ställa oss i adoptionskö igen och vill gärna adoptera från Vietnam, men är tveksamma pga min mans ålder och det faktum att det sist tog mig 4 år. Jag vet ju att köerna är enorma, men tänker mig att mng äldre barn kanske kommer behöva familj (som nu tyvärr lever på barnhem alldeles för länge)

  • Svar på tråden Vietnam
  • hellok­itty1
    Äldre 26 Dec 17:57
    #1

    AC skriver på sin sida (när man är inloggad) att många barn i en del av landet (tror det var norra) blivit kvar på barnhemmen (till skillnad från andra sidan där det fanns länder kvar som genomförde adoptioner) så det är nog möjligt att det blir som du säger, att det finns många "äldre" barn nu som behöver föräldrar. 

  • Äldre 26 Dec 18:16
    #2

    Man kan ju få en viss prognos om hur det kommer att bli genom att tiltta på AC:s statistik över hemkomna barn. http://www.adoptionscentrum.se/sv/Adoption/Adoptionsstatistik/

    2001 hade antalet adoptioner från Vietnam börjat minska, då det "bara" kom 55 barn därifrån. Jag kommer inte riktigt ihåg om förra stoppet kom 2002. Hur som helst kom då bara 10 barn, och i början av 2003 ytterligare 20. Inget barn kom 2004. Stoppet hävdes 2005, och det året fick AC hem 52 barn, alltså ungefär lika många som 2001.

  • Thi 08
    Äldre 26 Dec 21:16
    #3

    Det är väl egentligen en dröm att de ska kunna få hem många fler barn första året efter stoppet.

    hellokitty Intressant att du skriver att barnen i södra vietnam adopterats till andra länder, för som jag förstod det samarbetar "vårt" barnhem bara med frankrike och även där är det ju stopp (?). Så som jag förstod det får inga barn från det barnhemmet familj. Jag var dum som fastnade jättemycket för en liten tjej på barnhemmet som var äldre och skulle så gärna vilja adoptera henne, trots att jag vet att det inte går till så. Hjärtat och hjärnan är inte alltid sams Jag vet att hon fortfarande finns kvar dessutom.

  • Äldre 27 Dec 09:28
    #4

    Hej!
    Jag tror att Frankrike fortfarande adopterar från Vietnam men är inte helt säker.
    Jag har hört att barnen från min dotters barnhem nu adopteras till Cananda (det är jag säker på) och även Frankrike.
    Jag har också för mig att jag hört om att det finns barnhem i södra Vietnam som AC samarbetade med där alla barn nu blir kvar - men vad jag fått det ifrån vet jag inte.

  • Äldre 27 Dec 12:37
    #5

    Visst fortsätter adoptionerna till Frankrike? Jag tror det enbart är Sverige, USA, Irland och något mer land som stoppat adoptionerna.

  • Cecili­astock­holm
    Äldre 27 Dec 13:23
    #6

    Enligt AC så är det några av "deras" barnhem i södra Vietnam som endast jobbar med AC - varför de flesta barnen är kvar på barnhemmen :(. Vi får hålla tummarna för att Vietnam öppnar snart igen så att dessa, och många fler, barn äntligen får en egen familj.

  • hellok­itty1
    Äldre 27 Dec 13:28
    #7

    Ja verkligen, hoppas det! Vad jag förstått så kanske de gör om hela adoptionsförfarandet så det är inte säkert att AC kan jobba med sina gamla kontakter. Men allt är väl ganska osäkert just nu, VNMamma, ring och kolla om du vill få mer info kring om du skulle kunna adoptera den lilla tjejen. Kanske ändå kan gå på nåt sätt med lite envishet? Går det inte att adoptera privat från Vietnam sen tror du?

  • Äldre 27 Dec 16:18
    #8

    Vi vet ju inte heller hur Vietnams krav kommer att se ut på sökande om de öppnar igen.
    Om singlar inte godkänns längre (vilket jag verkligen inte hoppas) eller om de inte godkänns på samma villkor så blir det ju en helt annan sak med kölängd.

    Vår kontaktperson i Vietnam sa (men det är ett tag sedan nu) att det hon hör var att singeladoptionerna skulle fortsätta som förut men att det skulle kunna bli krav på hälsa och ålder.

    Det lär väl visa sig snart - även om Sverige inte öppnar direkt så borde ju reglerna bli offentliggjorda

  • Thi 08
    Äldre 27 Dec 21:17
    #9
    hellokitty1 skrev 2010-12-27 13:28:34 följande:
    Ja verkligen, hoppas det! Vad jag förstått så kanske de gör om hela adoptionsförfarandet så det är inte säkert att AC kan jobba med sina gamla kontakter. Men allt är väl ganska osäkert just nu, VNMamma, ring och kolla om du vill få mer info kring om du skulle kunna adoptera den lilla tjejen. Kanske ändå kan gå på nåt sätt med lite envishet? Går det inte att adoptera privat från Vietnam sen tror du?
    Man kan endast adoptera "privat" om man har ett band till landet (ett barn därifrån räknas inte!) Så nej, det går inte. Min känsla är att hon kanske inte är tillgänglig för adoption, eftersom hon tydligen har en familj som lämnat henne där i 2-års åldern. Tror de fortfarande hälsar på henne. Det är ju väldigt bra, men hennes tillstånd kräver vård, annars kommer hon (antagligen) inte bli gammal. 

    Anledningen som jag förstått det av en arbetskamrat som är vietnames att man har så liberala regler ang sökande, är att vietnam i stort är ett av de öppnaste asiatiska länder & har haft västerländska kontakter under så många år, därmed har de förståelse för att vi i väst lever på ett annat sätt och kan se att barnen får det bra i vårt samhälle. Hennes ord, inte mina. Så jag tror att singlar fortfarande kommer ha möjlighet att adoptera.

    Hon menade även att flickor adopteras bort nationellt för att balansen av könen ska vara bra för landet i framtiden. Lite OT, men förklarar varför mest pojkar adopteras från Vietnam.
  • Äldre 27 Dec 21:47
    #10
    Thi 08 skrev 2010-12-27 21:17:09 följande:
    Hon menade även att flickor adopteras bort nationellt för att balansen av könen ska vara bra för landet i framtiden. Lite OT, men förklarar varför mest pojkar adopteras från Vietnam.
    Jag tror att den störrsta anledningen till att det kom fler pojkar än flickor från Vietnam är att de i USA väljer kön vid adoption och att de då väljer flickorna.
Svar på tråden Vietnam