• Kajee

10 fördelar med att vara vänsterhänt

Själv är jag högerhänt, men när jag såg det här på nätet så kom jag att tänka på en av mina elever som brukar bli så olycklig eftersom allt han skriver suddas ut och blir svart och fult när han skriver med vänster hand.

Att vara vänsterhänt är en fördel i många sporter. Eftersom de flesta är högerhänta har dom svårigheter att planera och hantera en vänsterhänt motståndare. Vänsterhänta har större chans att vara genier eller ha högt IQ. För att ta ett exempel så är 20 % av alla Mensa-medlemmar vänsterhänta, vilket med tanke på att ca 7-10 % ac befolkningen är det är ett högt antal. Somliga tror att det här beror på att vänsterhänta oftare använder bägge hjärnhalvorna än högerhänta. Vänsterhänta män tjänar enligt vissa studier 13 % mer än högerhänta män med motsvarande bakgrund och utbildning. (Underligt nog stämmer det inte för kvinnor, som enligt samma undersökning tjänar 5 % mindre än högerhänta kvinnor med motsvarande bakgrund och utbildning.) Vänsterhänta människor anpassar sig ofta lättare till att se under vatten. Vänsterhänta har bättre simultankapacitet än högerhänta. Det beror i sin tur på att vänsterhänta ofta tänker snabbare än högerhänta. Personer som är uppväxt i en familj där det finns vänsterhänta har ofta bättre minne. Man behöver däremot inte själv vara vänsterhänt för att det här ska gälla. Vänsterhänta är för det mesta bättre på att spela TV-spel etc. Vänsterhänta som har haft en stroke återhämtar sig i allmänhet snabbare än de som är högerhänta. Vänsterhänta är oftare mer visuella och artistiska. Vänsterhänta har lättare att lära sig att köra bil än vänsterhänta.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Svar på tråden 10 fördelar med att vara vänsterhänt
  • Kya

allt det där visste jag inte, och jag är vänsterhänt!

F och L, mina stjärnor :)
  • Kajee
    Kya skrev 2010-12-26 16:41:16 följande:
    allt det där visste jag inte, och jag är vänsterhänt!
    Grattis!
  • Kya

fast det var sämre att vänsterhänta kvinnor tjänar 5% mindre än högerhänta med samma bakgrund och utbildning... fast jaja, man kan inte vara bra på allt.

F och L, mina stjärnor :)
  • Kajee
    Kya skrev 2010-12-26 16:43:39 följande:
    fast det var sämre att vänsterhänta kvinnor tjänar 5% mindre än högerhänta med samma bakgrund och utbildning... fast jaja, man kan inte vara bra på allt.
    Man kan undra vad som händer med en vänsterhänt transvestit...
  • amalie79

Ett tips ang skrivandet är att använda ett blankt papper som man flyttar med sig allt eftersom så slipper man dra med sig texten. : ) Samt att använda bläckpennor med hårda spetsar, de kladdar mindre tycker jag.

• Kajee
    amalie79 skrev 2010-12-26 16:45:41 följande:
    Ett tips ang skrivandet är att använda ett blankt papper som man flyttar med sig allt eftersom så slipper man dra med sig texten. : ) Samt att använda bläckpennor med hårda spetsar, de kladdar mindre tycker jag.
    Tack!
    Ska ta med mig det.
  • Vroooooom

Kul att läsa några fördelar med att vara vänsterhänt.
    Jag tyckte många gånger när jag växte upp att det var jobbigt att vara vänsterhänt. Det fanns aldrig några saxar för mig, alla bandyklubbor var vända åt fel håll och lärarna tjatade alltid över hur jag höll pennan.
    Det där med att smeta ut det man skriver hade jag också problem med men så började jag testa olika sätt att hålla pennan och nu är problemen borta.

Did you give the world some love today?
  • La Lola

Jag vrider pappret o har aldrig haft problem med kladdig text.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • ninagirrl

Jag är vänsterhänt, 

• LuMa
    La Lola skrev 2010-12-26 16:56:17 följande:
    Jag vrider pappret o har aldrig haft problem med kladdig text.
    ..och dottern skriver baklänges och slipper också kladdig text.
  • La Lola
    LuMa skrev 2010-12-26 17:07:10 följande:
    ..och dottern skriver baklänges och slipper också kladdig text.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Gavledraget

Min son född 1978 är vänsterhänt och alla synpunkter stämmer exakt in på honom. Han är dessutom familjens helnykterist utan något som helst inflytande av oss som föräldrar.

Han är invald i Mensa - som bl a stod med i  uppräkningen.

• nytt eller gammalt

Angående att skriva - när jag gick i skolan på 80-talet fick vi som var vänsterhänta i klassen något särskilt material om skrivteknik för vänsterhänta så att man höll handen och pennan på ett sätt som inte medförde kladd. Borde finnas även idag även om jag är rätt gammal nu  Skrattande

Svar på tråden 10 fördelar med att vara vänsterhänt