• erika85

Nån som låter sin hund dra pulka som har lite tips för nybörjare??

Är så att jag är lite sugen o köpa en pulka åt hundarna och låta dom dra o har massor me frågor!=) Har en berner och en golden och än så länge är det bara aktuellt för våran golden då den andra hunden bara är 8 månader än. Men nu till alla frågor;) Hur lixom "introducerar" man pulkan? Och vad behöver man för typ av sele? Hur länge kan man låta dom dra i början? Kommer säkert fler frågor men det är främst dom här frågorna som dykt upp än så länge=)

• Svar på tråden Nån som låter sin hund dra pulka som har lite tips för nybörjare??
  • ITU86

vad kul...
    jag kommer ihåg när jag och mina syskon var små...
    då drog hundarna oss i pulka och min pappa åkte skidor :)
    kommer inte riktigt ihåg men de hade en sele runt sig så att dem inte kunde tappa oss
    men skulle ju kunna kolla upp lite ifall du vill...
    min pappakommer nog ihåg mer om det... :)
    men lycka till

• erika85

Vad mysigt de lät=) Ja gärna om du har lust=)
    Ngn annan som har några tips?

• lojsan

Hejsan...Hoppar in här jag:) Det finns speciella dragselar för hundar Som finns att köpa. Det ska ju vara bekvämt för hunden vill säga. Börja med att låta hunden ha på sig selen så Hon/Han vänjer sig vid den. Gå bredvid och ge mkt beröm. Sen när den vant sig kan du börja att låta ngt åka bakom hunden och på så sätt kommer den lära sig tillslut.
    Börja med korta stunder att låta den dra, det är ju en aktivitet som är fysisk ansträngande för den och antagligen ngt den inte brukar göra.
    Har oxå en Berner:) Hon är 9 månader, men henne ska vi röntga osv först innan vi ens sätter henne framför pulka.
    Hoppas allt går vägen nu och att vovvsen tycker det är kul! Oftast tycker dom det är lika roligt som barnenSkrattande

• erika85

Åh tack för tipsen! Vet du vad man ska ha för typ av sele då dom ska dra? Finns ju flera olika o jag vill ju ha en som är bäst lämpad för att just dra.

• hmcc

Jag har "vanliga" selar på mina hundar och jag kopplade bara på pulkan och så fick dom dra

Plättlätt

Dom drar nästan varje dag nu och det är superbra motion.

Svar på tråden Nån som låter sin hund dra pulka som har lite tips för nybörjare??