• Night Angel

Hur ofta duschar/badar ni era hundar?(de med mycket päls)

Hej på er!
    Jag har en valp på ca 17 veckor av Lhasa Apso/yorksherrie..
    Jag har inte haft hund tidigare mer än de jag *lånat *att gå ut och gå med...
    Nu undrar jag hur ofta  jag ska duscha/bada honom..Har gjort det nu 2 ggr pga att han rent ut sagt stinkit vidrigt..Jag har dessa två ggr ställt honom i badkaret med lagom mycket vatten som jag hällt i hundschampoo i,,tempraturen som en annan har när man badar..Efter rejäl schamponering sköljer jag ur det och sen fönar och borsta honom ..Pälsen blir mjuk lurvig,len och lukta bra igen...
    Så hur gör och hur ofta duscha ni era små lurviga hundar?

DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • Svar på tråden Hur ofta duschar/badar ni era hundar?(de med mycket päls)
  • Majsan70

Jag tror jag har tvättat min hund två eller tre gånger på de 8,5 år jag har haft henne.  Nu är hon inte liten och lurvig...utan stor o lurvig.

• Hultan

york/lhasaapso/pomeranian-blandning.

Badar ca 1 gång var 3:e mån

• LovelyL

Bada hunden med schampoo (utan parfym) när det är riktigt nödvändigt bara. Använd gärna ett bra parfymfritt balsam för hundar också. Skölja av skitiga hundar får man göra titt som tätt vår och höst. Bada helst inte nu när det är kallt. Om du måste bada på vintern gör det sent på kvällen så hunden får vara inne och torka in på skinnet hela natten. När jag ställde ut min vovve förr, så fick jag lov att bada mer än nödvändigt. Nu har vi lagt karriären på hyllan och hon är inte badad (med schampoo och balsam) på ca ett (1) år (!!!) För hon behöver inte badas. Var noga med att bevara det naturilga fettet i hud och päls. Annars kan det uppstå klåda, mjäll och dyl.

• Misery

Jag har en trevägskorsning bestående av yorkshireterrier lhasa apso och shi tzu. Jag duschar honom helt och hållet kanske en gång i månaden. Nu när det är snö ute så blir det att skölja tassarna efter nästan varje prommis eftersom snön sätter sig som kockor på benen och under tassarna. Han kissar dessutom på sin egen päls så under magen blir det när det luktar illa. Rakar honom under magen för att undvika kisslukt där.

Svar på tråden Hur ofta duschar/badar ni era hundar?(de med mycket päls)