• Tuula

Hur får man bort blodfläckar?!

Som rubriken säger: hur får man bort blodfläckar som torkat in i sofftyg, sängkläder etc. Finns det något mirakelmedel eller är det bara att slänga sängkläderna och vända på soffkuddarna? Vi har två löptikar här hemma som lyckats bloda ner både här och där...
    Jag provade att lägga sängkläderna i blöt, i kallvatten, men det hjälpte inte mycket.

• Svar på tråden Hur får man bort blodfläckar?!
  • Josephine

Jag här hällt massor med salt på, det suger upp blodet. Har fungerat jättebra!

• Lithe

Prova vanish!
    Det ska ju vara så bra enligt reklamen, men jag har faktiskt hört att det är bra i verkligheten också :) Det är ju kanske värt ett försök.... ?

• Tuula

Josephine: funkar det även om blodet har hunnit torka?

Lithe: aha, funkar det på blod också? I så fall kanske det är värt att köpa hem det.

• bisou

Har också provat Vanish, och alla fläckar har faktiskt försvunnit, men bara om jag tvättat i 60 grader. Tyvärr har det inte fungerat när jag tvättat i 40 grader. Det är min erfarenhet!

• Chantelle

jag har använt vanisch (som är för mattor och soffor) .... mattan hade fått blod eftersom min tik löpte .....men sen finns de vanliga vanisch som du även annars kan pröva . men prova den som är för mattor & soffor ..

• Tuula

Det låter ju som att Vanish funkar då. Ska handla hem det redan idag. Tack för hjälpen!!

• Katrin

Tror att galltvål kan funka. det tar ju bort dom mesta fläckarna

• Morbid Mistress

Blöt upp fläcken med KALLT vatten då varmare vatten får blodet att fastna i tyget. Strö över salt och låt det vara ett par timmar. Torka bort saltet.

• Filippa

Potismjöl, salt eller galltvål.

Svar på tråden Hur får man bort blodfläckar?!