• Annika i Gbg

Någon som vet hur det funkar med taxi till skolan?

Hej kära medmammor!

G som är 16 år har just fått beviljat taxi till skolan på morgonen men det står ingenting om hur jag ska gå tillväga för att boka eller beställa taxin... Någon annan som har skolskjuts i Gbg (eller på annat ställe) som kan förklara hur man gör? Jag ska naturligtvis försöka ringa dem i veckan också men tänkte ändå höra efter här.

Kram på er, alla fantastiska hjälteföräldrar!

Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • Svar på tråden Någon som vet hur det funkar med taxi till skolan?
  • bettangirl

Ring kommunen och fråga vem som har avtalet i eran kommun för skolskjuts..

Annars kan du kolla på deras hemsida kanske...

Men kommunen vet eftersom det är dom som har avtalet med taxibolaget...och då får du nummrena oxå...

• bettangirl

Kommer han åka samma tider varje dag så brukar det läggas in en bokning automatiskt på det, som tas bort automatiskt på lov röda dagar osv, men lita kanske inte riktigt på det.. oxå vid ändrade tider..

Ring och kolla dagen innan om han ska vara ledig eller om han ska åka vid tex studiedagar, det funkar inte automatiskt till 100%

Blir han sjuk eller borta så snälla avboka resan ett tag inan, påpeka även hemresan...

Så fungerar det i våran kommun...

• Annika i Gbg

Tack, jag ska ringa i veckan! Glad

• bettangirl

kom på yttligare lite, om ni tex får för er att ni föräldrar ska köra han till skolan en dag, så (i vår växel) när ni avbokar resan till skolan så säg till om att dom inte tar bort hemresan, hos oss plockas hemresan bort om man avbokar till skolan automatiskt...

Prata och kolla med skolan om hur dom gör och vilket ansvar dom tar vid tex utflykter och friluftsdagar, är det ni som ska boka om eller skolan..

• Annika i Gbg

Han ska bara ha taxi till skolan. Han kommer försent varje dag eller kommer inte alls om det regnar eller så... Därför ska jag få hjälp att få honom dit. Hem får han åka själv, det klarar han! Jag har förstått på veckobreven från skolan att man som förälder själv ska boka men jag vet inte hur bara. Ska ringa och få mer info. Tack snälla du för att du hjälper mig! Kram!

• snurrigt

när jag åkte taxi när jag var liten och stukat foten så bestämde vi tid och plats (hemma och klockslag varje morgon) sen på resan till skolan pratade vi om när jag ville bli hämtad, tror man sparar kvittorna och skickar in.

• Annika i Gbg

Tack för ditt svar, snurrigt!

• bettangirl
    snurrigt skrev 2010-12-26 20:42:28 följande:
    när jag åkte taxi när jag var liten och stukat foten så bestämde vi tid och plats (hemma och klockslag varje morgon) sen på resan till skolan pratade vi om när jag ville bli hämtad, tror man sparar kvittorna och skickar in.
    Då var det troligen via Försäkringskassan eller erat försäkringsbolag ni fick resorna betalda... kan vara så vid  olyckor..

Tror TS barn ska ha stadig skolsjuts via kommunen, blir inga kvitton alls då, utan barnet finns inlagt hos kommun och taxins system och betalningen görs upp mellen kommunen och taxi utan andras inblanding.

Beställning av hemresan görs inte upp med chauffören utan med växeln... (kan vara möjligt i någon håla med en taxibil tillgänglig kanske) Glad
  • Annika i Gbg

Jag fick inte med mig telefonnumret till jobbet igår så jag har inte ringt ännu... Det verkar i alla fall som att det är skolan som lägger in beställningen och betalar. Att jag bara ska ringa vid ändringar av schemat eller sjukdom. Ska ändå ringa idag och få exakta besked, tänkte jag. Och det stämmer att jag inte ska betala detta, det är ansökt till och beviljat från utbildningsförvaltningen som betalar. Tack för ert engagemang!

Svar på tråden Någon som vet hur det funkar med taxi till skolan?