• Love family

    Enligt detta hur ligger ditt barns bmi till?

    Nu räknar dom ju bmi på dom allra minsta och jag såg en sida där man kunde kolla. http://www.growingpeople.se/templates/BMICalc.aspx?id=15132

    skriv kön,ålder,vikt,längd, resultatet när ni gjort det här. Tror inte på att man ska hålla på med bmi när det gäller barn för dom utvecklas ju olika. Men men samhället förändras hela tiden...


    Mamma till en dotter på jorden och en son i himlen 4 maj lämnade du oss..Vi har upplevt dig och kan aldrig förlora dig
  • Svar på tråden Enligt detta hur ligger ditt barns bmi till?
  • Meus Veritas

    Men gud så skjukt!
    Min friska långa pojke är massor underviktig enligt dom ju med ett bmi på 13,7
    Vilket bullshit, nä sånt här skaman inte lägga nån större vikt vid

  • Dr Mupp

    Dotter: BMI normalvikt låg som treåring på fetma och har sen dess gått ner i BMI för varje mätning.
    Son 1 BMI normalvikt
    Son 2 BMI normalvikt
    Son 3, bebis där man inte mäter BMI.

    Man ska inte titta sig blind på BMI, men det ger en fingervisning. Får man ett BMI på fetma eller nära fetma är det dags att inse att barnet faktiskt är överviktigt.


    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Aulielva

    13,9 på min pojke. Fast det står ju inte alls att de är långt underviktiga med bmi på 13. Bara att det är under medel. Några måste ju vara där också för att det öht ska kunna vara någon medel...

  • anlito77

    bmi 14,3 på min 4 åring, lite under medel men helt perfekt enligt mig.

  • jannike85

    13.9. Men min dotter är smal, inte överdrivet smal men smal, alla säger det. Men hon äter och mår bra så jag är inte orolig. Hon är 93cm lång och väger 12kg.

  • bambigirl

    Strax under 14 på båda, en flicka och en pojke på 3 respektive 4,5 år. De är smala barn, så det verkar väl stämma...

  • Busbellan

    flicka 11 år, 135 cm, 24 kg - bmi 13,2
    pojke 7 år, 118 cm, 18 kg - bmi 12,9
    flicka 3,5 år, 100 cm, 14 kg - bmi 14


    Mamma till Nora, August och Ella
  • Lalalong

    FLicka 4,5 år. 98 cm och 13 kg. BMI 13.5. 


    Klara 060504, Alva 100117
  • kjamarknaslisa

    Hewrregud stämmer det verkligen fick bmi 11 på dottern och 11,5 på sonen

  • Hallonmusen83

    BMI ska man ju inte gå efter , de kan misstolkas på vissa folk !
    Enligt BMI är jag överviktigt , hmm hur de nu går ihop!

    Ditt barns BMI är 14,1 - ingen övervikt eller fetma = Dottern på 3 år

    Ditt barns BMI är 18,9 - ingen övervikt eller fetma = Sonen på 9 år

    Dottern är 94 cm och väger 12.5 kg
    Sonen är 130 cm tror jag inte hundra och väger 32 kg


    Ett leende är värt ett tusental ord ♥
  • Lemonlicorice

    Gillar inte det här med BMI. Min son, snart 6 år, tränar simning och innebandy och har ett BMI på 17. Han är stark, en muskulös kroppsform, precis som jag har. Är det att ligga i närheten av övervikt. Åh nä, det tycker inte jag. Är själv 169 cm  och väger jag under 60 ser jag ut som en benget. Tror nog man ska ta BMI med en nypa salt. Speciellt för barn som växer i etapper.

  • 071001

    Flicka, 4 år, längd 100 cm, vikt 14,7 kg ,fick bmi 14,7, ingen övevikt eller fetma.

  • Mantrasina

    Alltså, BMI är ett jättebra generellt mått för att titta på olika populationer, alltså befolkningsgrupper med. Men när det gäller den enskilda individen är det jätteförrädiskt eftersom det inte tar hänsyn till kroppssammansättning. Mycket muskler kan ge ett väldigt högt BMI utan att personen är ohälsosamt överviktig, och om man är väldigt lång/väldigt kort kommer inte siffrorna stämma heller.

    Ta det med en nypa salt och använd sunt förnuft. Samtidigt kan man ta det som en fingervisning bara man inte ser det som absolut sanning!

  • cloudberry79

    14,2 på min treåring, men vi vet redan att han är något underviktig pga kronisk förstoppning.


    If you love me - please don't feed me!
  • Nummer 2

    Mitt barnbarn har tydligen ett lågt BMI ( vet ej siffra)

    Han är 2 1/2 ,liten o svår på mat. Ibland äter han jättebra men ibland inte. Detta stressar naturligtvis barnens föräldrar och måltiderna blir enligt mig en fight där det blir så stressat kring mat att det blir tråkigt o många tårar faller. Jag är kanske gammeldax men jag tror på rutiner och att familjen sitter ned tillsammans vid matbordet och kanske barnen kan hjälpa till och ta mat själva?! Vad är kriterierna på att barnet är undernärt?

Svar på tråden Enligt detta hur ligger ditt barns bmi till?