• Loren

Arbetslös och ta tillfälliga jobb?

Är det någon som vet; Jag är nu föräldraledig men har inget jobb att gå tillbaka till, gick på a-kassa några månader innan sonen föddes i juli. Om jag skulle vilja, kan man ta ett tillfälligt jobb och sedan ha a-kassa igen, eller föräldrapenning igen?

• Svar på tråden Arbetslös och ta tillfälliga jobb?
  • elvatolv

Jag är i samma sits som du och funderade på extrajobb under min mammaledighet. Det jag fick som besked är att jobbar du mer än 70 timmar per månad så kommer de ompröva din a-kasseersättning, så tjänar du mindre eller inte jobbar fullt tid så kommer du få väldigt låg a-kassa. Beror i och för sig hur du jobbade innan och vilken a-kassa du tillhör. Jag har en heltidstjänst i botten så för mig är det inte nån tanke att kombinera ett jobb och föräldraledighet nu. Se också till så du inte har något glapp mellan din föräldraledighet och arbetslöshet. Den första dagen du blir arbetslös (alltså dagen efter du har tagit ut föräldrapenning och inte kommer att ta ut mer) måste du gå och skriva in dig på arbetsförmedlingen annars så sjunker din sgi till botten.

Men kolla med din a-kassa för säkerhetsskull så du får rätt besked.

• Loren

Hm...ja då kanske det blir svårt för mig med. Synd att det är så.

• Troll20

Det du kan göra är att anmäla dig arbetslös, jobba extra och stämpla upp resten. Så har jag gjort när jag varit arbetslös efter föräldraledigheten. Men det förutaätter att du har ordnad barnomsorg eller att pappan är föräldraledig istället för dig.

Svar på tråden Arbetslös och ta tillfälliga jobb?