• Anonym (Hjälp)

Rädd för att jag ska ha cancer

Hejsan jag är en tjej på 24 år och haft problem med min tarm i ca 3 mån.
    Jag har blod i avföringen jag har ändrade avföringsvanor
    ibland får jag så ont i magen så jag viker mig. Finns det någon annan här som vart med om samma sak kanske`? Någon jag kanske kan tala med? Jag ska på rektoskpi snart och är rädd för det värsta.

Hur vanligt är det och få tjocktarmscancer när man bara är 24 år?

Hoppas det finns någon som kan dela sinna erfarenheter kring detta.

Mvh

• Svar på tråden Rädd för att jag ska ha cancer
  • Anonym

Hej
    Inte vanligt alls att få cancer i tarmen så ung, visst förekommer det men det är såå ovanligt. Däremot tror jag att det kan vara någon inflamatorisk tarmsjukdom du har...vanligt då med blod i avföring, ändrade avföringsvanor och en massa annat....IBS är ett alternativ men jag tror inte du har cancer.... Är nyss färdig distriktssköterska och vi avslutade våran utbildning med att läsa om just tarmsjukdomar och ditt problem är typiskt....

Lycka till

• Anonym (Hjälp)
    Anonym skrev 2010-12-26 21:35:11 följande:
    Hej
    Inte vanligt alls att få cancer i tarmen så ung, visst förekommer det men det är såå ovanligt. Däremot tror jag att det kan vara någon inflamatorisk tarmsjukdom du har...vanligt då med blod i avföring, ändrade avföringsvanor och en massa annat....IBS är ett alternativ men jag tror inte du har cancer.... Är nyss färdig distriktssköterska och vi avslutade våran utbildning med att läsa om just tarmsjukdomar och ditt problem är typiskt....

Lycka till
    Tack så mycke för ditt svar detta lungnade mig en gnutta=) Ja jag har ju dragit ut på att göra denna undersökningen för jag vart så himla rädd.
    Men nu gäller det nu ska jag göra det och hoppas att dem hittar vad det är.
    Igår var min avföring svart är detta också vanligt?

Mvh
  • Anonym

Äter du järntabletter?? Annars kan det vara så att om du har en inflammatorisk tarmsjukdom ex chrons så får man små sår i tunntarmen (oftast) som blöder och när de läker ut så blir det svart blod eller vid ulcerös colit så är det tjocktarmen och ändtarmen som det drabbar och då kan avföringen bli svart...
    Har jobbat på endoskopinenheten och haft många patienter som haft dessa sjukdomar...inte särskillt roligt men det är inte cancer i alla fall....
    Du ska se att det går bra
    Lycka till

• goabarn77

...och du behöver inte oroa dig för själva rektoskopin. Det är en helt okej undersökning. Jag har gjort två stycken.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym skrev 2010-12-26 21:56:13 följande:
    Äter du järntabletter?? Annars kan det vara så att om du har en inflammatorisk tarmsjukdom ex chrons så får man små sår i tunntarmen (oftast) som blöder och när de läker ut så blir det svart blod eller vid ulcerös colit så är det tjocktarmen och ändtarmen som det drabbar och då kan avföringen bli svart...
    Har jobbat på endoskopinenheten och haft många patienter som haft dessa sjukdomar...inte särskillt roligt men det är inte cancer i alla fall....
    Du ska se att det går bra
    Lycka till
    Tack för svaret.
    Nej jag äter inte järntabletter.
    ibland kan det kännas som att jag bajsar små stenar jätte konstigtFörvånadeller det är rätt ofta det är som att få ut stenar.
    Jag hoppas verkligen att det ska gå bra.
  • emmaliinea

Jag var nyss på utredning för att jag blödde från tarmen och har gjort det vid olika tillfällen, sist var det mycket och det varade i 3 veckor. Gjorde rektoskpi och då hitta dom en blödning, så det blev koloskopi. Fick vänta 2-3 månader och jag var stensäker på att jag hade cancer. Tyckte jag hade alla symptom.
    Så oroa dig inte i onödan, vet att det är svårt. Men det kommer säkert gå bra. 8 av 10 som blöder är det bara hemorröjder

• Anonym (Hjälp)
    emmaliinea skrev 2010-12-26 22:05:07 följande:
    Jag var nyss på utredning för att jag blödde från tarmen och har gjort det vid olika tillfällen, sist var det mycket och det varade i 3 veckor. Gjorde rektoskpi och då hitta dom en blödning, så det blev koloskopi. Fick vänta 2-3 månader och jag var stensäker på att jag hade cancer. Tyckte jag hade alla symptom.
    Så oroa dig inte i onödan, vet att det är svårt. Men det kommer säkert gå bra. 8 av 10 som blöder är det bara hemorröjder
    Fick du något svar om vad det var för någonting?
    Jag var hos en läkare och hon gjorde en lite undersökning för och kolla om det var hemorröjder men hon hitta ingenting det hon hittade var svart blod som hon själv tyckte var oroväckande hon gjorde då mig väldigt orolig=(
  • emmaliinea

Dom vet inte vad det var, för blödningen fanns inte kvar och jag hade inte en tarmsjukdom som dom tog prover för.

Jasså, svart blod. Då är det inte så stor risk att det är tjocktarmscancer, då brukar man blöda färskt blod. Svart blod tyder ofta på att det kommer längre uppifrån, i tunntarmen eller från magen.

Men hon gjorde bara en liten undersökning, vad menar du med det? För om hon inte gjorde rektoskpi då så kan det inte ha varit så lätt att se något in i tarmen?  Hon kan visserligen sett runt om. Men man kan ju ha invertes hemorrojder. Fast tror dock inte blodet brukar vara svart då :/

Bra att du är under utredning nu i alla fall. Hoppas det inte är något allvarligt.

• Anonym (Hjälp)

Hon körde in ett plaströr så hon kunde se inanför för och utesluta hemrrojder.
    Tack så mycket för dinna svar=)

• emmaliinea

Aha okej =) har jag aldrig hört talas om, men då förstår jag .. Hoppas det blir bra snart =)

• Jesper f

Cander i tjocktarmen drabbar till 96% dom är över 50, så tycker du kan vara trygg över att det inte är cancer du har. Men det utesluter inte att du kan ha någn sjukdom för det. Magen/tarmar är så svårt, därför att symptomatiska beskrivningen vid samma diagnos ändå kan skilja ganska mycket från patient till patient. Dock, kan man ofta hitta ett genteiskt samband. Du vet inget om sjukdom i tarmarna sen tillbaka i släkten?

Skulle jag gissa något rent generellt, utifrån din beskrivning, skulle jag gissa, och då menar jag GISSA, på Chrons. Den kan vara besvärlig, men det finns numer ändå tack å lov ganska  bra hjälp att få. Det mer knepiga är anpassnignen i vardagen till den.

Tycker inte du ska vara orolig, utan tvärtom vara glad att din läkare tagit detta på allvar, så man får utreda vad det rör sig om. Du är på tok för ung för att behöva må på det där viset, och när det finns så bra behandlingar och fina medikament numer, är det ju självklart att man måste försöka få till nån hjälp för dig =) Lycka till.

• Anonym (Hjälp)
    Jesper f skrev 2010-12-26 22:37:36 följande:
    Cander i tjocktarmen drabbar till 96% dom är över 50, så tycker du kan vara trygg över att det inte är cancer du har. Men det utesluter inte att du kan ha någn sjukdom för det. Magen/tarmar är så svårt, därför att symptomatiska beskrivningen vid samma diagnos ändå kan skilja ganska mycket från patient till patient. Dock, kan man ofta hitta ett genteiskt samband. Du vet inget om sjukdom i tarmarna sen tillbaka i släkten?

Skulle jag gissa något rent generellt, utifrån din beskrivning, skulle jag gissa, och då menar jag GISSA, på Chrons. Den kan vara besvärlig, men det finns numer ändå tack å lov ganska  bra hjälp att få. Det mer knepiga är anpassnignen i vardagen till den.

Tycker inte du ska vara orolig, utan tvärtom vara glad att din läkare tagit detta på allvar, så man får utreda vad det rör sig om. Du är på tok för ung för att behöva må på det där viset, och när det finns så bra behandlingar och fina medikament numer, är det ju självklart att man måste försöka få till nån hjälp för dig =) Lycka till.
    Tusen tack för dina lungnande ord.
    Vad jag vet om har vi cancer i släkten men jag har inte hört om vi haft tjocktarmscancer.
    Ja snart ska jag göra denna undersökningen och jag är väldigt nervös sen så ska man ju dricka nästan 4l laxeringsmedel för och tömma tarmen usch=(.
    Jag hoppas verkligen dem kan hjälpa mig för det är otroligt jobbigt och gå på toa och sen denna värken som jag får inte alls kul.Rynkar på näsan
  • Anonym

Du ts...en kompis till mig hade samma symtom som dig!han åkte till sjukhuset och dom körde in en kamera i rumpan...dom såg att han hade en blödning på tjocktarmen...dom ska undersöka mera ifall det är nåt magsår oxå..eftersom han har magvärk!

• Anonym
    Anonym skrev 2010-12-27 23:29:06 följande:
    Du ts...en kompis till mig hade samma symtom som dig!han åkte till sjukhuset och dom körde in en kamera i rumpan...dom såg att han hade en blödning på tjocktarmen...dom ska undersöka mera ifall det är nåt magsår oxå..eftersom han har magvärk!
    ska tillägga att han fick medecin som han ska äta i 8 veckor...och han mår bättre nu!
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym skrev 2010-12-27 23:29:06 följande:
    Okey,jag hoppas han blir bättre=) ja förhoppningsvis är det någonting man kan bota=) Jag är v'äldigt nervös för vad dem kommer hitta dem kanske inte ens hittar någonting om jag har riktigt tur,men med tanken på besvären som jag har borde dem nästan göra det.
    Läskigt detta
  • Anonym (carpe diem)

Cancer är rent generellt en ålderssjukdom, så bara det borde lugna dig .... cancer från ändtarm/tjocktarm brukar handla om mängder av blodblandat slem - och så beskriver ju inte du det. Ta det lungt och var glad att du utreds så att du får veta. Oron är alltid värst!

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (carpe diem) skrev 2010-12-28 01:09:04 följande:
    Cancer är rent generellt en ålderssjukdom, så bara det borde lugna dig .... cancer från ändtarm/tjocktarm brukar handla om mängder av blodblandat slem - och så beskriver ju inte du det. Ta det lungt och var glad att du utreds så att du får veta. Oron är alltid värst!
    ja oron är verkligen värst. Jag var inne och kolla på symtom för tjocktarmscancer och allt som står låter som det jag har så det var där min oro väcktes till liv.
    Man ska nog sluta hitta symtomer annars blir man nog knäpp.
    Ja det är ju tur att dem tar mig på alvar i alla fall.
  • Rosenöga

Det finns mycket annat än cancer som kan göra att det blir en blödning. Och om det till och med skulle vara något elakartat så ska du komma ihåg att man kan operera bort en bit av tarmen och bli helt botad. Jag känner flera som blivit helt botade från cancer i tarmen. Så tro inte att det är kört ens om du drabbats av det värsta, vilket du troligen inte gjort vid din ålder.

• Katy narson

hej jag har problem med magen i fyra månader det började med åtta gånger dieri i 7 timmar sedan blev det normal andra dag hade jag bara blod inte dieri sedan förutsätt med bara blod och lite ont i magen dag efter dag blev mer ont i magen och nu får jag ont i leder telxembel i fingrarna och armbåge foter och benen som kommer och går och flytar jag gjorde koloskopi undersökning och läkaren hittade två små sår i tunntarm men läkaren sa att han ser inte sjukdom ser bara två små sår som kan ibland vara vanlig och inte sjukdom men det är inte klart de har tagit prov av tarmen för att veta vad orsaka såret i tunntarmen jag är mycket orolig för tarmsjukdomar för den är farlig och är jobbig sjukdom min man har chrons och det är mycket jobbigt jag har inte dirie bara lite ont i magen med ledbesvär som kommer och går och som flytar min fråga kan man ha små sår i tunntarm utan att vara sjukdom för läkaren sa det kan vara att man får sår i tunnItarm utan att vara chrons stämmer det eller?

Svar på tråden Rädd för att jag ska ha cancer