Jesper f skrev 2010-12-26 22:37:36 följande:
Cander i tjocktarmen drabbar till 96% dom är över 50, så tycker du kan vara trygg över att det inte är cancer du har. Men det utesluter inte att du kan ha någn sjukdom för det. Magen/tarmar är så svårt, därför att symptomatiska beskrivningen vid samma diagnos ändå kan skilja ganska mycket från patient till patient. Dock, kan man ofta hitta ett genteiskt samband. Du vet inget om sjukdom i tarmarna sen tillbaka i släkten?
Skulle jag gissa något rent generellt, utifrån din beskrivning, skulle jag gissa, och då menar jag GISSA, på Chrons. Den kan vara besvärlig, men det finns numer ändå tack å lov ganska bra hjälp att få. Det mer knepiga är anpassnignen i vardagen till den.
Tycker inte du ska vara orolig, utan tvärtom vara glad att din läkare tagit detta på allvar, så man får utreda vad det rör sig om. Du är på tok för ung för att behöva må på det där viset, och när det finns så bra behandlingar och fina medikament numer, är det ju självklart att man måste försöka få till nån hjälp för dig =) Lycka till.
Tusen tack för dina lungnande ord.
Vad jag vet om har vi cancer i släkten men jag har inte hört om vi haft tjocktarmscancer.
Ja snart ska jag göra denna undersökningen och jag är väldigt nervös sen så ska man ju dricka nästan 4l laxeringsmedel för och tömma tarmen usch=(.
Jag hoppas verkligen dem kan hjälpa mig för det är otroligt jobbigt och gå på toa och sen denna värken som jag får inte alls kul.