• editta2990

hjälp med att välja kök....

vi skall bygga vårt nya kök inom kort och vill gärna få tipps o idéer hur ni har gjort.
    vilket kök ni valde och varför.
    e det bra om man satsar på ett riktigt bra och dyr kök eller det går bra med lite billigare oxå.
    tänker på om man skulle vilja sälja huset om ett par år.
    vad tycker ni???????????

• Svar på tråden hjälp med att välja kök....
  • Pia och Elna

Jag tänker att jag vill ha ett kök jag gillar och trivs med och tänker inte så mycket på en eventuell försäljning. Nu har jag rätt neutral smak och kommer köra ljusa färger m.m. men hade jag velat ha något speciellt eller avvikande hade jag valt det på väggfärg eller tapet för det kan man lätt byta om man tröttnar eller vill sälja.

Jag kommer att välja ett rätt dyrt kök då det är så pass mycket bättre kvalitetsmässigt och att de har kommt så pass långt produktutvecklingsmässigt så jag tycker det är värt det. Det blir Marbodal för mig.

Jag tycker också att det är superviktigt med en vettig planlösning och det har inte varit lätt att få när man besöker tillverkarna och återförsäljarna. De är ofta inte tillräckligt kunniga dessvärre. Jag har fått hjälp av en arkitekt med mycket kökserfarenhet att rita och det har varit guld värt.

• Pjo

Hej ts! Vilken typ av stil på kök har ni tänkt er? Lantligt/modernt? Berätta gärna lite mer om huset. Om ni tänkt sälja inom relativt snar framtid skulle jag avvakta med att renovera just köket. Jag tror att många vill sätta sin egen prägel på kök/ badrum och det behöver inte innebära en garanterad värdehöjning. Vi köpte t.ex nyligen ny bostad och var i samband med det på många visningar av bostäder med nyrenoverade kök/badrum.. Men i för oss "fel" stil.

• Konvaljen

Vi renoverar vårt kök, dels för att njuta av själva men vi planerar också att flytta inom 3-5 år. Så här tänker vi:

Vita klassiska luckor, Ikea faktiskt. Ekgolv, samma som resten av huset. Schyssta vitvaror, ex Miele och Franke.
    Överlag göra en klassisk renovering som aldrig blir supermodern men heller inte omodern.
    Iof ska vi ha bänkskivor i betong så det blir väl detaljen med en twist...

• editta2990

jag funderar på att ha ett mörkt kök som ikea har.
    men funderar oxå på ett vitt klassiskt kök.
    vi kör med en halvmodern stil.
    o färgen i huset går i brutna vita färger som stockholsm vitt mm.

då tycker ni att det e inte värt att sätta så mycket pengar på köket eftersom alla har sin egen stil.
    då kan man även köpa kök utomlands där priset på ett nytt kök e typ halva
    eller????

• Konvaljen

Om jag var du skulle jag välja vitt, det är mest klassiskt. Tråkigt kanske men samtidigt tilltalar det nog flest människor också.

• middiz

Vi ha light-renoverat vårat kök nu för vi stod inte ut med furun längre. Kommer göra om det igen om ett par år när vi bygger ut.
    Har lite bilder i min blogg om du vill se.

madeleinebergman.blogspot.com

Vintern är ingen årstid, den är en regelbunden naturkatastrof
  • Kastrullresan

Vi byggde nytt kök i gammalt hus för fem år sedan och valde Tibro-kök. Det var ganska dyrt jämfört med många andra.

Idag är jag inte så säker på att jag hade gjort samma val. Jag kan nog tänka mig ett IKEA-kök nästa gång.

Det jag däremot aldrig hade valt bort är mina älskade stenskivor och induktionshällen. Dessutom gillar jag min uppbyggda diskmaskin.

• Ari Gold

Jag tycker det helt beror på stilen på huset. Du behöver beskriva huset för att jag ska kunna ha en åsik om det.

Såg något exempel för ett tag sedan där de smäckat upp etthögblankt hypermodernt kök i ett 50 talshus med välbevarad exteriör. Det passade verkligen inte in och drog snarast ner värdet på kåken. De som gillade husets design lär ej ha uppskattat köket och vice versa,I en supermodern lägenhet hade  samma kök kunnat passa bra.

Vi har ett gammalt hus och har renoverat vårt kök i lite gammal stil med cremevita marbodal-luckor och mycket pärlspont.

Vår köksrust kostade knappt 20 000 inkl all färg, vitvaror osv.mendå var det ju ej ett nybyggt hus utanfanns saker att återanvända.

Finns bilder här: http://www.styleroom.se/album/15002

..och på min blogg: http://regnavdagar.blogspot.com/

• editta2990
    Pjo skrev 2010-12-26 23:16:44 följande:
    Hej ts! Vilken typ av stil på kök har ni tänkt er? Lantligt/modernt? Berätta gärna lite mer om huset. Om ni tänkt sälja inom relativt snar framtid skulle jag avvakta med att renovera just köket. Jag tror att många vill sätta sin egen prägel på kök/ badrum och det behöver inte innebära en garanterad värdehöjning. Vi köpte t.ex nyligen ny bostad och var i samband med det på många visningar av bostäder med nyrenoverade kök/badrum.. Men i för oss "fel" stil.
    har ett suterenghus.skall totalrenoveras.kör med ganska mjuka färger som typ stockholsvitt mm.
    vet ej vilken stil ja vill ha.
    vi e ganska sportiga vi alla tre så jag tror modernt skulle passa oss bäst.fast inte för modernt heller. :-s
    hehehe
    svårt att bestämma
Svar på tråden hjälp med att välja kök....