• Anonym (lite pengar)

Pellets eller fjärrvärme?

Vi har kommít till en punkt och vi måste byta panna, har nu olja.
    Vi har inte bra med pengar, så är nervös hur vi ska klara detta. Får inga lån heller.

Pellets eller fjärrvärme?
    Vilket är bäst?

Man kan beställa fjärrvärme och betala en viss summa varje månad, en slags avbetalning, bra för oss.

• Svar på tråden Pellets eller fjärrvärme?
  • Frontline

Vi gick från pellets till fjärrvärme nu i höstas och jag ångrar inte det en sekund.
    Nu har jag ingen kalkyl på vad det rör sig om i pengar för värme och varmvatten varje månad än
    men skulle det bli lite dyrare en pellets så är det lätt värt det så man slipper en jäkla massa jobb..

Jag hämtade min pellets själv, bar ner det via garaget en våning ner genom ett hobbyrum in i tvättstugan för att slutligen nå pannrummet.
    Sen var det detta med att fylla på var 5:e dag på vintern samt aska ur pannan, nu bara finns allt där och jag behöver inte bry mig ett dugg om nått...
    Sparar in pengar på att sotaren inte behöver komma mer samt sparar in på att jag slipper hämta hem pelletsen och allt merjobb som det innebar...

Anledningen att jag bytte först och främt var att pannan gick sönder annars hade jag nog haft pelletspannan kvar..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (lite pengar)

det lät bra 
    Vad kostade det för dig?

• Frontline
    Anonym (lite pengar) skrev 2010-12-27 00:40:01 följande:
    det lät bra 
    Vad kostade det för dig?
    Att installera det gick på 54300:- sen en fast avgift på 6000:- i månaden och 56 öre kw
  • Frontline
    Frontline skrev 2010-12-27 00:45:14 följande:
    Att installera det gick på 54300:- sen en fast avgift på 6000:- i månaden och 56 öre kw
    Menar förstås en fast avgift på 6000:- om året sen 56 öre kw
  • Rosenöga

Det beror på hur mycket jobb ni vill lägga ner. Fjärrvärme, då är ni fria men med pellets är det precis som Frontline redan skrivit, en massa jobb. Det kan vara smart att rådgöra med någon om vad som lämpar sig bäst just för ert hus. Det finns ju luftvärmepump och solfångare också.

• Anonym (lite pengar)

tack för råden, ska läsa på om det.

Svar på tråden Pellets eller fjärrvärme?