• Alaioa

kokosmjölk i barnmaten?

Jag har ambitionen att göra egen barnmat till min son.
    Hur är det med kokosmjölk kan jag använda det? måste jag då fortfarande ha i extra fett?
    När kan jag börja introducera mjölk i matlagningen för min son?

• Svar på tråden kokosmjölk i barnmaten?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att flytande margarin och rapsolja med fördel används som extra fett vid matlagning till små barn (speciellt när man gör egen mat), då de har en mild smak och på så vis inte påverkar smaken på de råvaror man introducerar. Dessutom innehåller de mer näring än kokosmjölk vad jag vet.
    Däremot ser jag inga hinder att använda kokosmjölk i matlagningen då din son kommit igång med smakisar och börjat äta mer.  

Vanlig komjölk kan du börja ha i matlagningen, precis som vid kokosmjölken, när din son börjat äta mer och större mängder (troligen runt åtta månader eller framåt). När din son är runt tio månader kan du erbjuda yoghurt/filmjölk, tex som mellanmål.
    Vid ett års ålder rekommenderar man att barn kan börja dricka mjölk till måltiderna, även om vatten fortsatt är en bra måltidsdryck. 

För att få mer konkret information om kokosmjölk så rekommenderar jag att du frågar dietisten på BVC.  

MVH Christine 

• Alaioa

JO, jag undrar mest om det var okej att ha i kokosmjölk då jag inte kan hitta nåt om det någonstans. Skulle använda det mest för smakens skull eftersom det är ganska milt men ändå ger smak.

Tack för svaret!

Svar på tråden kokosmjölk i barnmaten?