Ingen tjänstepension - hur hade du gjort?
Nu gäller frågan lite mer än bara tjänstepension men jag kom inte på någon bättre rubrik
Jag har sökt ett jobb och samtidigt blivit erbjuden ett annat. Jag har fortfarande inte fått något besked om huruvida jag fått jobb 1 men intervjun kände sådär. Det var min första riktiga jobbintervju, jag hade förberett mig men de frågade om annat än det jag förberett mig på, det kändes som om de sökte någon med mer erfarenhet osv. Strax efter jag sökte detta fick jag ett erbjudande om att stanna kvar på min praktikplats och nu till mitt dilemma. Jobben har följande för- och nackdelar (förutsatt att jag nu ens kan välja, dvs att jag blir erbjuden jobb 1):
Jobb 1
En större arbetsplats med fler anställda, bättre personalförmåner osv. Jag kommer att få syssla med mindre givande och utevcklande arbetsuppgifter men det finns troligen möjlighet att växa och utöka sina uppgifter. Lönen kommer antagligen att se helt OK ut.
Jobb 2
Mindre arbetsplats (känns mindre proffsig). Givande arbetsuppgifter. Lönen kommer att vara lite lägre år ett och arbetsgivaren betalar ingen tjänstepension (finns inget kollektivavtal). Inga övriga förmåner men möjlighet till vidareutbildning, kurser osv finns. År två kommer lönen att bli provisionsbaserad och det finns möjlighet att tjäna mycket pengar (vi snackar ca 100 000 kr/mån i snitt). Men antagligen ingen garantilön så ena månaden kan lönen bli väldigt liten (5-15 000 kr) och andra månaden kan lönen bli jättestor (140 000 kr).
Vad hade ni gjort? Får jag inget erbjudande om jobb 1 blir valet inte så svårt. Men det där med tjänstepension som jag fick reda på idag oroar mig lite. Men å andra sidan kan man ju spara själv. Jag är inte alls insatt i det där med pensionssparande så det måste jag ju kolla upp såklart. Man vill ju inte förlora alla pengar man avsatt till sin egen tjänstepension.