• Frk Svår

Ingen tjänstepension - hur hade du gjort?

Nu gäller frågan lite mer än bara tjänstepension men jag kom inte på någon bättre rubrik

Jag har sökt ett jobb och samtidigt blivit erbjuden ett annat. Jag har fortfarande inte fått något besked om huruvida jag fått jobb 1 men intervjun kände sådär. Det var min första riktiga jobbintervju, jag hade förberett mig men de frågade om annat än det jag förberett mig på, det kändes som om de sökte någon med mer erfarenhet osv. Strax efter jag sökte detta fick jag ett erbjudande om att stanna kvar på min praktikplats och nu till mitt dilemma. Jobben har följande för- och nackdelar (förutsatt att jag nu ens kan välja, dvs att jag blir erbjuden jobb 1):

Jobb 1
    En större arbetsplats med fler anställda, bättre personalförmåner osv. Jag kommer att få syssla med mindre givande och utevcklande arbetsuppgifter men det finns troligen möjlighet att växa och utöka sina uppgifter. Lönen kommer antagligen att se helt OK ut.

Jobb 2
    Mindre arbetsplats (känns mindre proffsig). Givande arbetsuppgifter. Lönen kommer att vara lite lägre år ett och arbetsgivaren betalar ingen tjänstepension (finns inget kollektivavtal). Inga övriga förmåner men möjlighet till vidareutbildning, kurser osv finns. År två kommer lönen att bli provisionsbaserad och det finns möjlighet att tjäna mycket pengar (vi snackar ca 100 000 kr/mån i snitt). Men antagligen ingen garantilön så ena månaden kan lönen bli väldigt liten (5-15 000 kr) och andra månaden kan lönen bli jättestor (140 000 kr).

Vad hade ni gjort? Får jag inget erbjudande om jobb 1 blir valet inte så svårt. Men det där med tjänstepension som jag fick reda på idag oroar mig lite. Men å andra sidan kan man ju spara själv. Jag är inte alls insatt i det där med pensionssparande så det måste jag ju kolla upp såklart. Man vill ju inte förlora alla pengar man avsatt till sin egen tjänstepension.

• Svar på tråden Ingen tjänstepension - hur hade du gjort?
  • Frk Svår

Jobb 2 (det står även i texten )

• FreeForAll

I jobb 2, är det något som är lätt att sälja? Är 100 000 kr i månaden rimligt eller är det en locksumma?

Det ante mig.
  • Frk Svår

Hur mycket jag tjänar beror på hur mycket jag fakturerar. Det är inget jag säljer utan det är en tjänst jag utför och beror alltså på hur många klienter jag får. För att jag ska få 40 000 kr/mån brutto behöver jag fakturera ca 75-80 timmar per månad och det är inte helt orimligt ändå.

• Livisu
    Frk Svår skrev 2010-12-28 10:08:41 följande:
    Jobb 2 (det står även i texten )
    Oj, missade den raden
  • Frk Svår
    Livisu skrev 2010-12-28 12:04:29 följande:
    Oj, missade den raden
  • Timmervik

Jobb nr 2 låter ju såklart lockande och på den lönenivån (som jag antar är väsentligt högre än jobb1) så finns det väl utrymme för att göra motsvarande inbetalningar själv som en pensionlösning via arbetsgivaren hade inneburit.

Ett kollektivavtal ger väldigt grovt räknat 5% i pension och försäkringar för belopp upp till ca 32000kr/mån i lön och ca 30% däröver så tex om du räknar med att snitta 70tkr/mån (jag vet att du skrev 100tkr i snitt men jag var lite restriktiv i beräkningen) så blir inbetalningen ca 14000kr/mån och om arbetsgivaren är vettig så kan du ju löneväxla den så betalar de in drygt 13000kr av din bruttolön/mån i en pensionförsäkring som står på dig.    Alternativt är ju att spara själv i en pensionlösning men det som gör det lite ofördelaktigt är ju att du betalar in med nettopengar nu när du har så hög marginalskatt istället för löneväxlingen då du skattar när du tar ut dem och kanske inte har så mycket i marginalskatt.

Betalar du in själv har du ju dock full kontroll på pengarna och behöver inte sätta mer än 12tkr/år i en traditionell pensionsförsäkring för att maxa avdraget (pengarna tillgängliga efter du fyller 55) och sedan sätter du resten i vanligt "sparande" så styr du över de pengarna själv när du vill ta ut dem etc....

• jassikan

Det beror ju en del på hur du är som människa, vad är viktigast - givande arbetsuppgifter eller tjänstepension.

Och kan du får mer betalt, om det är rimligt att tro/veta att det blir så, så kan du ju även skaffa en egen pensionsförsäkring.
    Sambon har ingen tjänstepension. Men företaget drar av pengar direkt från lönen och dessa sätts in på ett privat pensionssparande.

Ålderspension har du ju oavsett eftersom ålderspensionsavgiften ingår ju i arbetsgivaravgifterna, förutsatt att du inte jobbar svart så klart

Och har du fått tjänstepension av tidigare arbetsgivare så finns de kvar. Men när man haft flera olika arbetsgivare finns det risk för att man har en liten slatt här och en där (om de anlitat olika bolag för tjänstepensionen).

Du skriver "Man vill ju inte förlora alla pengar man avsatt till sin egen tjänstepension" - vad syftar du på då?

• Gladskit

Som de andra skriver så får du fundera på vad som är viktigast.
    Det råd jag ger mina vänner är att tänka till lite extra innan man tar jobb hos arbetsgivare utan kollektiavtal, men det har då oftast varit situationer där lönerna är i princip jämförbara men att ena arbetsgivaren ej betalar in till någon tjänstepension. Då blir valet inte så svårt eftersom man tjänar lika mycket men måste sätta av extra pengar själv (om man vill).

Men med den skillnaden i inkomst vi pratar om här så har ju du alla möjligheter att göra egna insättningar.

OCH man ska inte blanda ihop inkomstpension och tjänstepension.
    Det kanske är det du syftar på när du skriver att du inte vill "förlora alla pengar man avsatt"??
    För din inkomstpension kan du aldrig förlora, den är grundläggande och beräknas på din intjänade lön upp till ett visst tak. Sedan fyller arbetsgivaren upp med ytterligare en bit, och på lönedelar över maxbeloppet betalar arbetsgivaren in mer. Så det är väl där du skulle behöva täcka upp ytterligare om vi nu talar så höga löner som du skriver om. Men som sagt om du inte har tänkt spendera alla pengar så har du världens möjlighet att sätta av egna pengar!

• Frk Svår

Det jag menar med att inte förlora pengar är väl att jag inte vill spara pengar i något som förlorar i värde, alltså att kurserna blivit sämre osv. Jag vill vara garanterad så mycket som möjligt i pension (men vem vill inte det?). Jag är pinsamt dålig på detta så jag måste verkligen läsa på mer. Men att be arbetsgivaren betala mig en del i pensionssparande känns ju vettigt för att minska skatten.

Tack för era råd och tips

Svar på tråden Ingen tjänstepension - hur hade du gjort?