Fastighetskatt, inflyttning 7 januari?? Någon som vet?
Hej. Vem ska betala vid ägarbyte under året!
Vi har köpt hus. Skrivit under lån och kontrakt i november. Skriver papper igen och får nycklar den 7 december.
Fick reda på att vi skulle betala fastighetsskatten på ca 6000 kr nu när vi får nycklarna.
Det är de förra ägarna som får skatten på deklarationen i dec nästa år, men att man ska betala till dem nu när man får nycklarna sa mäklaren. Det har alla gjort enligt honom. För ägarna ska inte behöva betala skatten när vi bor där. Mäklaren informerade inte mig om det när jag skrev kontrakt. Men han hade sagt det till sambon när han skrev på några dagar senare. När jag kikar på regler på internet om fastighets skatten hittar jag det här...
http://www.villaagarna.se/pls/portal/docs/1/684479.PDF
där står det så här..
Oavsett när en fastighet byter ägare så ska kommunala avgiften eller fastighetsskatt betalas av den som äger fastigheten vid ingången av kalenderåret.
hittade även det här.
Avgiften beräknas för kalenderår och det är den som ägare av fastigheten vid årets ingång som ska betala avgiften. Byter en fastighet ägare per den 1 januari är det den nya ägaren som ska betala avgiften.
Vad är rätt? Kanske känns rätt för ägarna att vi ska betala. Men enligt lagen så är det väl inte så? Eller har jag missuppfattat? Vi har inte alls de 6000 kronorna nu som de ska betala in om ett år till skatteverket.