• Anonym

Fastighetskatt, inflyttning 7 januari?? Någon som vet?

Hej.
    Vi har köpt hus. Skrivit under lån och kontrakt i november. Skriver papper igen och får nycklar den 7 december.
    Fick reda på att vi skulle betala fastighetsskatten på ca 6000 kr nu när vi får nycklarna.
    Det är de förra ägarna som får skatten på deklarationen i dec nästa år, men att man ska betala till dem nu när man får nycklarna sa mäklaren. Det har alla gjort enligt honom. För ägarna ska inte behöva betala skatten när vi bor där. Mäklaren informerade inte mig om det när jag skrev kontrakt. Men han hade sagt det till sambon när han skrev på några dagar senare.  När jag kikar på regler på internet om fastighets skatten hittar jag det här...
    http://www.villaagarna.se/pls/portal/docs/1/684479.PDF
    där står det så här.. 

Vem ska betala vid ägarbyte under året!

Oavsett när en fastighet byter ägare så ska kommunala avgiften eller fastighetsskatt betalas av den som äger fastigheten vid ingången av kalenderåret.

hittade även det här. 
    Avgiften beräknas för kalenderår och det är den som ägare av fastigheten vid årets ingång som ska betala avgiften. Byter en fastighet ägare per den 1 januari är det den nya ägaren som ska betala avgiften.

Vad är rätt?  Kanske känns rätt för ägarna att vi ska betala. Men enligt lagen så är det väl inte så?  Eller har jag missuppfattat?  Vi har inte alls de 6000 kronorna nu som de ska betala in om ett år till skatteverket.

• Svar på tråden Fastighetskatt, inflyttning 7 januari?? Någon som vet?
  • Anonym (.........)

Vi flyttade in i mitten av januari i år och vi betalade fastighetsskatten förutom de dagar vi inte bodde i huset. 

• Triple Trouble

jag hittade det här på frågor på skatteverket: känns som ni ska betala endast för de dagar ni bor där under 2010, dvs 24 dagar..? eller

Svar på vanliga frågor

Fastighetsskatt och fastighetstaxering
    Jag har sålt mitt småhus den 30 april 2007. För vilken tid ska jag betala fastighetsskatt?
    För tid som ligger före den 1 januari 2008 ska du betala fastighetsskatt för den del av ett år som du har ägt en fastighet. I ditt fall är det 119 dagar av året (1 januari ‑ 29 april). Äganderätten anses övergå till köparen på kontraktsdagen, om inget annat har avtalats.

Exempel:
    Om din fastighet hade ett taxeringsvärde på 300 000 kronor blir ditt underlag för fastighetsskatten 119/365 av 300 000 kronor, dvs. 97 808 kronor.

• Liniz77

Eftersom huset vid årets ingång alltså den 1 januari inte är ert så är det de gamla ägarna som kommer få denna på sin deklaration nästa år. Därför gör mäklaren så o så gör vi även på det kontoret där jag jobbar. Skatteverket kontrollerar endast ägarstatus per 1 Jan o inte under resten av året. Givetvis ska ni inte bet för den första veckan. Dela 6000 med 52 så får du fram vad ni inte ska betala...

• Anonym (BUFFERT!)

Om ni inte ens har 6000 kr i buffert känns det inte så genomtänkt att ni skaffat hus...

• Yinsan
    Liniz77 skrev 2010-12-27 17:29:16 följande:
    Eftersom huset vid årets ingång alltså den 1 januari inte är ert så är det de gamla ägarna som kommer få denna på sin deklaration nästa år. Därför gör mäklaren så o så gör vi även på det kontoret där jag jobbar. Skatteverket kontrollerar endast ägarstatus per 1 Jan o inte under resten av året. Givetvis ska ni inte bet för den första veckan. Dela 6000 med 52 så får du fram vad ni inte ska betala...
    Fast de får nycklarna den 7 december skrev TS. Då ska de tycker jag betala för hela nästa år och egentligen för de tre veckor nu i dec också.
  • Anonym
    Anonym (BUFFERT!) skrev 2010-12-27 17:33:52 följande:
    Om ni inte ens har 6000 kr i buffert känns det inte så genomtänkt att ni skaffat hus...
    vi har redan betalat av på lånet, pantbrev och lagfart. Det blev en hel del pengar. Det var våran buffert. 8000  tusen kan vi spara ihop per månad sedan. Men just nu har vi ingen buffert.
  • Anonym

7 januari får vi nycklarna. Skrev fel...

• Anonym (.........)
    Yinsan skrev 2010-12-27 17:36:14 följande:
    Fast de får nycklarna den 7 december skrev TS. Då ska de tycker jag betala för hela nästa år och egentligen för de tre veckor nu i dec också.
    Ja, så måste det ju vara? Förstår inte varför ts tror de ska slippa undan det?
    Anonym skrev 2010-12-27 17:37:20 följande:
    vi har redan betalat av på lånet, pantbrev och lagfart. Det blev en hel del pengar. Det var våran buffert. 8000  tusen kan vi spara ihop per månad sedan. Men just nu har vi ingen buffert.
    Men oj, har ni använt all buffert redan? Visst att ni kan spara ihop mycket sen, men vad gör ni om något går sönder första månaden?
  • Anonym
    Anonym (.........) skrev 2010-12-27 17:39:39 följande:
    Ja, så måste det ju vara? Förstår inte varför ts tror de ska slippa undan det?
    Anonym skrev 2010-12-27 17:37:20 följande:
    Men oj, har ni använt all buffert redan? Visst att ni kan spara ihop mycket sen, men vad gör ni om något går sönder första månaden?
    oroa dig inte för det. Det var inte det jag ville prata om i den här tråden.
Svar på tråden Fastighetskatt, inflyttning 7 januari?? Någon som vet?