• MrsSn0w

3 år och VÄGRAR bajsa på toa/potta

Som rubriken lyder så har jag en tre åring som är jätteduktig utan blöja, på både nätter och dagar. Problemet är bara när han ska bajsa. Han VÄGRAR gå på toaletten och inte heller pottan. Utan han SKA bara bajsa i blöjan.

Har försökt hitta en lösning på mitt lilla problem, men ingenting funkar. Har frågat varför han inte vill sitta på toaletten/pottan och det svar jag får är att han är rädd.
    Han är rädd att ramla ner, rädd för spindlar och ormar i toaletten. Har förklarat att det inte finns nå ormar eller spiondlar i toan. Stoppa ner huvudet och ropa (bokstavligen) för att visa att det inte är nå farligt..

Finns det någon som har nå tipsa på HUR jag ska kunna träna bort detta, så att han kan börja gå på pottan/toan inom ett par månader..

~ Liam 07~09~15 ~Leksand i mitt hjärta~
  • Svar på tråden 3 år och VÄGRAR bajsa på toa/potta
  • Lunamamma

Min dotter vägrade också bajsa i pottan länge och väl. Plötsligt släppte det - hade nog lovat henne godis... Det finns annars en metod som går ut på att låta barnet sitta på pottan med blöjan på till att börja med, sedan när de klarar det ska man lägga blöjan i pottan och sedan kan man ta bort den helt... En sak vi faktiskt gjorde med vår dotter var att säga att det var Ok med blöjan, men att hon måste vara i badrummet när hon bajsade.

• MrsSn0w

Det sjuka är ju att min son INTE kan vara still när han bajsar. Han springer maraton under tiden.. Fram och tillbaka, fram och tillbaka (hahahah, det ser så roligt ut) ..  Hur ska jag då få han att sitta still eller vara inne i badrummet när han väl bajsar? Skrattande

• Lunamamma

Vår tjej ville helst vara vid soffbordet när hon bajsade, och "leka tittut" som hon kallade det. Hon ville väl ha något att hålla i och huka sig ner kan jag tänka. Men det gick ändå att få till kompromissen att "alla måste vara inne på toa när man bajsar, för det luktar äckligt annars". Vi hade ju makten eftersom det var vi som kontrollerade när hon fick en blöja att bajsa i. Ofta höll hon sig till läggdax när vi satte på nattblöjan, för den hade hon fortfarande kvar då... Vi pratade även om att hon var för stor för att få plats på skötbordet och att bajsen var för stor för blöjorna. Men som sagt det löste sig en dag. Vi var hos morfar och hon blev nödig. Jag lovade henne att få smaka lite godis, något som hon var väldigt nyfiken på. Detta var innan vi började med lördagsgodis - för vi sa att man inte kan få lördagsgodis förrän man är så stor att man inte behövde blöja mer ;) När det väl funkat en gång blev det lättare och lättare, men det tog ett tag innan hon helt ville släppa blöjan.

• Virren99

Vi hade samma problem med vår treåriga son. Han ville bara bajsa i blöjan. Vi visste att han kunde på toan för det hade han lyckats med tidigare. Vi sa precis som Lunamamma att det var ok att bajsa i blöja men vi frågade varje gång om han ville på toa eller potta. Vi lånade även Bajsboken på biblioteket. Det blev hans favorit bok. Boken avdramatiserar bajseriet på ett roligt sätt.
    Vi hade lite tur att hans bästa kompis oxå höll på att sluta, så vi pratade mycket om hans kompis.
    Det slutade med att han fick välja ut klistermärken och en present på leksaksaffär som han skulle få önska av "blöjfen". Varje gång han bajsade på toan eller pottan fick han ett klistermärke, det tog nog flera veckor från det vi köpte klistermärkerna tills vi började klistra. När klistermärkerna var slut så la vi ut de kvarvarande blöjorna på altan och ropade på blöjfen. Dagen efter stod det efterlängtade paketet där.

Jag tror att man måste ha lite is i magen och låta det ta den tid det tar.

Lycka till!

• Flickan och kråkan

För oss var vänta och ha is i magen inget bra alternativ. Vår äldsta var likadan men efter en vecka insåg jag att vi behövde göra något. Han valde själv bort blöjan och kisserierna gick jättebra från start.....men bajsa ville han INTE göra på pottan eller toaletten.....men absolut inte i blöjan heller. Han gick och höll sig så länge det bara gick (ingen höjdare för han blev hård) och sedan bajsade han i byxorna och blev fullständigt förkrossad varje gång. 

Vi märkte tydligt när det var dags så en dag tog jag helt sonika med pottan till lekrummet, plockade fram favoritleksaker som duplo, fick av honom byxorna under protester och lyckades övertala honom att sätta sig på pottan och samtidigt byggde jag med duplo för brinnande livet. Fokuserade på lekandet och byggandet. Han blev distraherad och började bygga han med....och så plötsligt kom bara bajset.....i pottan där han satt.....och världens lyckligaste lille kille . Inga problem efter det. Att sitta på pottan eller toaletten i badrummet hade aldrig gått......inte på länge i alla fall. Så mitt tips är att ta med pottan någon annanstans och distrahera med något....bygga med klossar, läsa, se på TV, leka med lera...ja, vad som nu fungerar. Ofta handlar det bara om att komma över spärren....en gång bajs på pottan sedan går det bra.

Det är rätt vanligt att bajset är jobbigt och är lite skrämmande.

• MrsSn0w

Han har lyckast bajsa i pottan två ggr förut. dock var det inte meningen, utan det bara kom.
    Han vart förskräckt och lite smått orolig, Men jag berömde honom och han vart glad över att bajsat på pottan. Men sen gick nåt fel.. Jag vet inte vad.. Och nu vägrar han. När jag satte han på toa igår, så grät han nästan hysteriskt. och jag fick sätta på blöja igen. Har jag sagt att vi försöker först på toa eller pottan, och kommer det inge bajs så får vi sätta på blöjan,,

• Flickan och kråkan
    MrsSn0w skrev 2010-12-28 15:26:43 följande:
    Han har lyckast bajsa i pottan två ggr förut. dock var det inte meningen, utan det bara kom.
    Han vart förskräckt och lite smått orolig, Men jag berömde honom och han vart glad över att bajsat på pottan. Men sen gick nåt fel.. Jag vet inte vad.. Och nu vägrar han. När jag satte han på toa igår, så grät han nästan hysteriskt. och jag fick sätta på blöja igen. Har jag sagt att vi försöker först på toa eller pottan, och kommer det inge bajs så får vi sätta på blöjan,,
    Har ni provat att bajsa någonstans som inte är så förknippat med kiss och bajs och läskigt? Sitta tillsammans framför TV:n eller liknande....så att han blir sittande en stund och han har något annat att tänka på än att det är läskigt.
  • MrsSn0w
    Flickan och kråkan skrev 2010-12-28 15:49:06 följande:
    Har ni provat att bajsa någonstans som inte är så förknippat med kiss och bajs och läskigt? Sitta tillsammans framför TV:n eller liknande....så att han blir sittande en stund och han har något annat att tänka på än att det är läskigt.
    Japp det har vi.. Då när han bajsade på pottan så var det framför TV.:n
    ~Leksand i mitt hjärta~
Svar på tråden 3 år och VÄGRAR bajsa på toa/potta