• Bollen82

Köpa symaskin

Jag tänkte köpa en symaskin..
    Ska sy dockkläder, barbiekläder, lägga upp byxor, kanske sy enklare plagg. Kanske nåt lapptäcke. Enkla grejer, pyssla lite.
    Har kollat lite och det finns ju några som ligger runt 1000-lappen. Men är dom bra?
    Kan ni tipsa om någon bra, billig symaskin? Länka gärna.
    Tack tack!  

• Svar på tråden Köpa symaskin
  • crazy mom

Jag har gjort många förfrågningar hos kunniga kring det här.

ALLA säger; satsa hellre på en begagnad på blocket tex Husqvarna än en billig som inte går att reparera.

Om du köper begagnad se till att testköra den, se om den är välskött. Får du en till ok pris kan du lämna in den på service och få den iordning.

• Stormorsan
    Bollen82 skrev 2010-12-27 19:41:18 följande:
    Jag tänkte köpa en symaskin..
    Ska sy dockkläder, barbiekläder, lägga upp byxor, kanske sy enklare plagg. Kanske nåt lapptäcke. Enkla grejer, pyssla lite.
    Har kollat lite och det finns ju några som ligger runt 1000-lappen. Men är dom bra?
    Kan ni tipsa om någon bra, billig symaskin? Länka gärna.
    Tack tack!  
    Ska du sy smått/lägga upp byxor behöver du en maskin med friarm.  Fundera på om du behöver en maskin som syr automatiska knapphål? 

Jag håller med föregående om en äldre begagnad maskin med hög kvalitet hellre än en ny billig skitmaskin. Däremot håller jag inte med om blocket.

Det är bättre att köpa en begagnad maskin hos en symaskinshandlare som har testat och servat maskinen och dessutom lämnar garanti.

En äldre t ex Huskvarna kan servas och repareras, dessutom finns det fortfarande nya tillbehör (t.ex pressarfötter) att köpa. 
  • Bollen82
    Stormorsan skrev 2010-12-27 22:54:36 följande:
    Ska du sy smått/lägga upp byxor behöver du en maskin med friarm.  Fundera på om du behöver en maskin som syr automatiska knapphål? 

Jag håller med föregående om en äldre begagnad maskin med hög kvalitet hellre än en ny billig skitmaskin. Däremot håller jag inte med om blocket.

Det är bättre att köpa en begagnad maskin hos en symaskinshandlare som har testat och servat maskinen och dessutom lämnar garanti.

En äldre t ex Huskvarna kan servas och repareras, dessutom finns det fortfarande nya tillbehör (t.ex pressarfötter) att köpa. 
    Vart hittar jag en sån affär? Låter vettigt, blocket känns inte helt bra...
  • Stormorsan
    Bollen82 skrev 2010-12-27 22:56:00 följande:
    Vart hittar jag en sån affär? Låter vettigt, blocket känns inte helt bra...
    Det beror ju helt på var du bor. Mitt tips är att söka på Gula Sidorna på din ort eller närliggande städer.

Tänk på att de inte nödvändigtvis måste sälja nya maskiner av samma märke. De kan sälja andra märken men ändå ta inbytesmaskiner av andra märken.

När jag köpte min senaste maskin mailade jag till symaskinsaffärer i mitt närområde och frågade efter en begagnad speciell maskin. Jag bor i Göteborg men åkte ändå till Dingle i Bohuslän och köpte min maskin eftersom han svarade så trevligt.  
  • Borttagen användare

IKEA brukar ju sälja en symaskin som kostar 500 kr. tror den är ganska enkel och så.. ingen aning hur den fungerar men har funderat på att köpa den själv. billig är den ju iallafall!

• Stormorsan
    Borttagen användare skrev 2010-12-28 01:01:44 följande:
    IKEA brukar ju sälja en symaskin som kostar 500 kr. tror den är ganska enkel och så.. ingen aning hur den fungerar men har funderat på att köpa den själv. billig är den ju iallafall!
    Jag har hört att den utgått ur sortimentet. Tråckla heter den i så fall.
  • Bollen82
    Stormorsan skrev 2010-12-27 23:04:03 följande:
    Det beror ju helt på var du bor. Mitt tips är att söka på Gula Sidorna på din ort eller närliggande städer.

Tänk på att de inte nödvändigtvis måste sälja nya maskiner av samma märke. De kan sälja andra märken men ändå ta inbytesmaskiner av andra märken.

När jag köpte min senaste maskin mailade jag till symaskinsaffärer i mitt närområde och frågade efter en begagnad speciell maskin. Jag bor i Göteborg men åkte ändå till Dingle i Bohuslän och köpte min maskin eftersom han svarade så trevligt.  
    Jag bor oxå i GBG.
    Vad kan jag väntas betala för en beg. maskin? 
    Såg bla annat att det finns en butik på södra vägen..  
  • Stormorsan

Japp Symaskinsagenturen på Södra Vägen, och dom har visst rea i december på begagnat. http://www.symaskinsagenturen.se/

Finns även:
    Huskvarna Symaskiner på Övre Husargatan
    Symaskinsexperten på Brämaregatan
    Cyréns på Redbergsvägen
    Linne Symaskiner på Nordenskiöldsgatan
    Bernina Butiken på Övre Husargatan
    Huskvarna Butiken på Frölunda Torg

Pris på en begagnad ganska enkel standardmaskin skulle jag gissa på från 1500 kr och uppåt.

Titta gärna på en Huskvarna 2000, en stark och pålitlig kvalitetsmaskin.

• Bollen82
    Stormorsan skrev 2010-12-28 11:05:15 följande:
    Japp Symaskinsagenturen på Södra Vägen, och dom har visst rea i december på begagnat. www.symaskinsagenturen.se/

Finns även:
    Huskvarna Symaskiner på Övre Husargatan
    Symaskinsexperten på Brämaregatan
    Cyréns på Redbergsvägen
    Linne Symaskiner på Nordenskiöldsgatan
    Bernina Butiken på Övre Husargatan
    Huskvarna Butiken på Frölunda Torg

Pris på en begagnad ganska enkel standardmaskin skulle jag gissa på från 1500 kr och uppåt.

Titta gärna på en Huskvarna 2000, en stark och pålitlig kvalitetsmaskin.
    Åh, va många butiker. Ska upp till Frölunda torg idag, ska kika in på huskvarna butiken där.
    Tack för hjälpen!!  
  • Borttagen användare
    Stormorsan skrev 2010-12-28 08:51:31 följande:
    Jag har hört att den utgått ur sortimentet. Tråckla heter den i så fall.
    aha va synd isåfall. har för mig att de tidigare haft den varje jul som ett julklappserbjudande eller liknande.. men kan hända den helt utgått. jag som ville ha en sån.
  • Embla

Jag syr mycket och har tre maskiner (två vanliga, en overlock). Jag håller med det som sagts tidigare i tråden att det är bättre att köpa en begangnad maskin i en symaskinsbutik än en billig ny.

Jag vill tipsa om den absolut bästa funktionen som vissa Husqvarna har, nämligen nålstopp uppe/nere. Man kan välja om nålen ska stanna uppe eller nere i tyget när man släpper pedalen. Helt fantastiskt praktiskt och tidsbesparande! Jag anser att denna funktionen har sparat mig många timmar på dessa sex år jag haft den.

• Stormorsan
    Embla skrev 2010-12-28 15:32:07 följande:
    Jag syr mycket och har tre maskiner (två vanliga, en overlock). Jag håller med det som sagts tidigare i tråden att det är bättre att köpa en begangnad maskin i en symaskinsbutik än en billig ny.

Jag vill tipsa om den absolut bästa funktionen som vissa Husqvarna har, nämligen nålstopp uppe/nere. Man kan välja om nålen ska stanna uppe eller nere i tyget när man släpper pedalen. Helt fantastiskt praktiskt och tidsbesparande! Jag anser att denna funktionen har sparat mig många timmar på dessa sex år jag haft den.
    Jag håller med. Suverän funktion. Jag tror dock det krävs en elektronisk och inte en mekanisk maskin för detta.
Svar på tråden Köpa symaskin