• pug

Tips på aktiveringslekar för hund

Min fantasi har tagit slut när det gäller mental träning för min hund. Jag kör de klassiska lekarna som att gömma godis hemma och lägga godis i toarullar, men min vovve letar upp, och får ut godiset på nolltid. Han vet precis vad han ska göra och jag tror inte att de lekarna ger så mycket träning längre.
    Jag behöver tips på nya lekar som är kul. Brukar stoppa köttbullar i hans kong också och det gillar han. Någon som har andra bra tips?

• Svar på tråden Tips på aktiveringslekar för hund
  • sessan46

det här va en bra tråd :) vill också ha lite tipps :)mina förslag är att gömma ute på prommenaden också, men jag antar att du menar inomhus. Så titta in på hundliv.se där har dom bra aktiverings lekasker men dom kostar ju lite, du kanske ville ha lite hemma trixs men det är bra grejjer där. Det finns nåt som jag inte minns vad det heter "brics" nånting...av trä...nån annan kanske vet vad jag menar...Lycka till!!

• Fia a

Lägga godis i pettflaska. Lägga godis under en burk.

• giz
    ni som lägger godis i petflaska........ köp en aktiveringsboll istället.
    min jycke lyckades bita genom flaskan å skar sej i mellan tänderna.
    ni som har barn, låt barnet gömma sej å voven får söka funkar inne som ute å kidsen tycker det är hel kul
  • pug

En aktiveringsboll, är det en sån som man gömmer godis i? Jag såg att de säljer mjukisdjur som hunden kan plocka fastsydda bollar och annat ur. Någon som testat sådana?
    Jag får nog satsa på lite aktiveringsleksaker.

• Snuttarna

Lägg en godis under en kopp med öra och få hunden att lyfta koppen i örat. När hunden kan det kan du få hunden att lyfta koppen i örat och lägga den i din hand.

Lägg en godis på nosen och säg varsågod. Öva tills hunden kan sitta stilla en liten stund.

Prova att stoppa en godis mellan läpparna/tänderna på hunden utan att den äter upp godisen.

Spela död.

Rulla runt. Hunden ligger ner. För en godis förbi nosen och över kroppen ner på andra sidan. Hunden bör följa efter och rullar då runt.

Sitta fint. Sätt hunden. Håll en godis framför nosen och för den uppåt. Håll en arm framför benen så har hunden något att stöda sig på. Hunden ska bara sitta på bakbenen.

Städa. Ta en korg eller hink och en leksak. Hunden ska ta leksaken och släppa ner i korgen. När hunden tittar på leksaken så säger du städa (el valfritt ord) och ger en godis. utöka när hunden vet varför han får godis. Ge belöning när hunden närmar sig korgen och till slut bara vid kontakt med korgen.

• Brollie

Finns en underbar bok med tusen aktiverings tips - Min bästa vän av Marie Hansson. Allt beskrivet till punkt o pricka, hur man lär ut, hur man gör det svårare osv. Varmt rekomenderad!
    Jag har en sån där mjuk aktiverings sak med ekorrar, mycker hållbar! Lägger i godis o tuggben o ekorrarna såklart!
    Sparar alla äggkartonger o glasslådor som jag lägger godis i, eftersom jag har en terrier som älskar att skaka så fäster jag snöre i eller runt.
    Lägger godis i handen o när han krafsar på rätt hand får han godisen. Sen hämtar Brolle posten, bästa knepet att få honom att skippa skällandet på brevbäraren!

• Twins 2

Finns en tidning som heter canis. Där finns det massor av tips och utmaningar som utförligt beskriver hur du ska gå till väga ex spola på toan lägga i tvätt i maskin och tvättkorgen. Min hund gick och plockade upp kläder från golvet och la i korgen. Bra när man har en slarvig man. Denna tidning finns ej att köpa på affären utan gå in på nätet canis.se tror jag. Lycka till med era älsklingar

• bimmer

Utomhus: kan man göra "spagettiträd" leta upp en lämplig buske och klä den som en julgran med t.ex. spagetti och godisringar. Godis kan klämmas in mellan barken på t.ex. tallar. "Korvspår" brukar också vara en kul aktivering om man har tid.

Inomhus: lägg godis i överblivna kartonger och tejpa igen, toarullar med godis i, gömma godis/leksaker i t.ex. vardagsrummet och låta hunden söka upp det, lär hunden små tricks, köp olika aktiveringsspel.

• Rövardottern

Jag brukar lägga godis i en tom mjölkkartong... ingen fara för hunden att skada sig och lätt att städa upp..

En annan kul inomhus lek min hund älskar är kurragömma. Hon får gå in på toaletten..jag puttar igen dörren. Säger åt henne att stanna.

Ibland får jag tjata om stanna under tiden jag gömmer mig för hon vill fuska ibland. Gömmer mig och ropar snabbt kom eller visslar...

sen letar hon massor... brukar höra hur nosen går på henne och hon blir överlycklig när hon hittar mig. Ett par göm omgångar och hon sover som en stock :)

• Chippoo

vi brukar gömma hundgodis på massa olika ställen å så får hunden söka upp alla! han älskar det å de e skoj å se oxå =)

• Mamsen Mia

det finns en sida på nätet om olika aktivering men jag vety inte om det är tillåtet att lägga in länken här, kan kanske skriva i din gästbok annars

//Mia

• Snuttarna

Mamsen Mia, det är helt ok att länka till andra siter så länge du inte har något att vinna på det.

Svar på tråden Tips på aktiveringslekar för hund