• N o H

Hund som inte äter

Hej! Jag undrar om någon hundkunnig person kan hjälpa oss?
    Vi har en blandras på snart 9 månader. Han har sedan en tid tillbaka ätit väldigt dåligt. Han väntar tills han verkligen, VERKLIGEN är hungrig. Jag lägger upp mat på morgonen till honom, och förut åt han den samtidigt som vi andra åt vår frukost. Men sedan började det gå allt längre och längre tid och nu kan det gå enda till kvällen innan han får i sig det. Så istället för att äta tre gånger/dag som vi vill så äter han bara en gång! Fick tipset att blanda i mjukmat, bara lite, och till en början funkade det, han slukade det andra med. Men nu slickar han bara bort det mjuka och lämnar resten. Provade köpa ett nytt foder idag, tänkte att han kanske helt enkelt inte giullar det vi hade. Förklarade mitt problem och sa att jag behöver ett foder som hundar brukar tycka är gott. Köpte det jag blev rekommenderad och väl hemma fick han litegrann på en gång. IOnte en hel skål förstås, jag vet ju att man inte ska byta bara sådär. Hur som hellst så gick han till skålen på en gånmg och åt. Så jag tänkte att nu äntligen skulle han börja äta igen! Men nej, nu är det samma visa igen. Han har inte rört skålen sen 15.00, då han åt det där lilla jag hällde in då.

Vad ska man göra? Han är ju fortfarande valp och växer så han måste ju äta! Känner flera som haft detta problem och till slut börjat ge människomat pga av det, men vi vill inte hålla på så. Vi vill ge våran hund riktig hundmat.

• Svar på tråden Hund som inte äter
  • Sthlm Cicci

Han håller säkert på att bli könsmogen. Vilket innebär att han inte har tid för att äta. Han har just upptäckt flickorna.... ;P ta bort allt extra som ni ger honom, det goda som blandas i maten, hundgodis mm. Ge honom mat vid fasta tider, äter han inte så ta bort maten efter ca 15 min. Så får han snällt vänta tills nästa gång maten serveras. Håll stenhårt på att inte ge nått extra, fasta tider. Han äter när han är hungrig. Han dör inte av att kanske gå ner lite i vikt. Han kommer gå upp igen, när alla hormoner lugnat ner sig.

• Hultan

hunden mår inte dåligt av att äta 1 gång/dag om han är 9 mån gammal. Jag hade serverat hunden mat 1 gång helt enkelt, eftersom han föredrar det. Det finns massor med hundar som bara äter 1 gång om dagen.

• dezibel

Att äta en gång per dygn är inget konstigt men vad jag förstår får han bara i sig hälften av fodermängden vilket är sämre för en växande unghund. Har du prövat att ge honom mat i aktiveringsboll, att ge honom hans måltid som belöning under träning, att gömma foder i hemmet och han får leta dvs jobba för sin mat?
    Jag själv skulle aldrig stå ut med att veta att hunden inte får i sig det den ska, jag hade bytt foder till färskfoder som ingen hund jag hört talas om ratat men det är min åsikt Flört 

• Mirilla

Min hund har alltid varit så, med undantag för den här vintern då hon helt plötsligt blivit matgalen och hoppar i köket när det vankas mat? Har hon inte ätit sin mat tar vi helt enkelt bort den. Provade också allt i början och inget hjälpte så jag gav upp och lät henne äta det hon vile. Hon har för det mesta (med undantag för hur det är nu) bara ätit hälften av sin dagsranson och det har inte gått någon nöd på henne.

• hmcc

Min första hund kökade på natten det sista målet ställde jag fram utan att ta bort och så kunde jag höra hur han slukade allt mitt i natten.

Mina nuvarande har så mycket konkurrens av varann att dom äter allt som ställs fram

• N o H

Tack för alla svar! Ska testa till att börja med att ta bort allt annat gott, och endast erbjuda mat, och kommer han inte igång ska jag prova tipset att leka fram det osv. Ja kanske han klarar sig på att äta bara en gång, men då ska det ju verkligen till att han äter ordentligt den enda gången också. När ska man i så fall ge den måltiden? Morgonen/eftermiddagen/kvällen?

Vad menas med färskfoder då? Är det någon speciell typ av hundfoder eller är det vanlig mat man menar med det? Alltså människomat. Kanske är en dum fråga men...

• Sthlm Cicci

Färskfoder är fryst kött. Jag ger det till mina hundar, och rekommenderar det till alla! Jag gillar Bravo bäst, men själv så använder jag Klass. Då Bravo inte säljs i Umeå.

• N o H

Sthlm Cissi: Var kan man köpa detta foder? Aldrig sett någonstans vad jag kan komma på nu, men kanske är för att man inte letat heller.

Vår kille har så sakteligen börjat äta nu. Inga mängder, men han äter i alla fall. Så kanske ger det sig med tiden, vårat problem. Har slutat ge honom tuggben och godis osv tills vidare, så att han inte ska äta sig mätt på det istället. Verkar fungera.

• dezibel

Nästan alla djuraffärer säljer Klass. Nordic har en turlista runt om i landet dit dom åker och levererar, man beställer på nätet och möter sen upp lastbilen och hämtar sina kartonger.   http://www.nordichundfoder.com
    Jag gav min förra hund Nordic och var väldigt nöjd.

• Stvafel

Har du kollat munhälsan? Min valp åt jättedåligt när han hade tandlossning, så han förknippa ju maten med smärta.. Blötlägg maten med ljummet vatten innan du serverar och se om det fungerar bättre? =)

• hundhår

Hej, min hunds första bästis det var en kräsen tax, han åt bara pyttelite tils han fyllde tre år, då provade matte med färskfoder. Då var det inga problem att äta längre och han gick snabbt upp i normalvikt. Färskfoder är ju fryst och tinas upp varje dag och smakar därför väldigt gott. Rekomenderar att prova det, ska vara väldigt bra mat också. Mvh Ulrika

• N o H
    Stvafel skrev 2010-12-30 01:21:13 följande:
    Har du kollat munhälsan? Min valp åt jättedåligt när han hade tandlossning, så han förknippa ju maten med smärta.. Blötlägg maten med ljummet vatten innan du serverar och se om det fungerar bättre? =)
    Kan ju vara det. Ett par tänder, de på sidan fram är fortfarande väldigt små så de kanske inte växt klart än, och då kan det ju ömma....
Svar på tråden Hund som inte äter