• Smulan1973

    Syskonutredning

    Vi har precis ansökt om att starta upp en ny hemutredning för syskon och hade väl räknat med att vi skulle sätta igång på en gång precis som vid den första adoptionen. Men så idag ringde vår ena utredare och sa att dom har så mycket att göra så vi kommer inte att få starta upp förrän någon gång i vår. Vi som hade trott att vi skulle vara klara i nämnden och allt senast i april. Det känns ju lite snopet faktiskt.
    Men jag har för mig att det enligt lag inte får ta mer än 3 månader innan uppstart eller minns jag fel? I så fall hur lång tid får det ta?

  • Svar på tråden Syskonutredning
  • en glad
    Smulan1973 skrev 2010-12-27 21:23:44 följande:
    Vi har precis ansökt om att starta upp en ny hemutredning för syskon och hade väl räknat med att vi skulle sätta igång på en gång precis som vid den första adoptionen. Men så idag ringde vår ena utredare och sa att dom har så mycket att göra så vi kommer inte att få starta upp förrän någon gång i vår. Vi som hade trott att vi skulle vara klara i nämnden och allt senast i april. Det känns ju lite snopet faktiskt.
    Men jag har för mig att det enligt lag inte får ta mer än 3 månader innan uppstart eller minns jag fel? I så fall hur lång tid får det ta?
    Det finns, till skillnad från barnskyddsutredningar, ingen fastställd regel på hur lång väntetid det får vara för medgivandeutredningar. Men generellt brukar man säga 3-4 månader för alla sociala utredningar ....
  • Ethi

    I verkligheten "får" det nog ta hur lång tid som helst... Vi väntade i 10 mån på vår första hemutredning och hade också läst det om 3 mån och sa det, men blev bemötta med ett "Ja, det stämmer men vad ska vi göra?". Och ja, vad ska de göra, egentligen...

  • Namaste72

    Men vad räligt....  

    Kunde de precisera "någon gång i vår"?


    { Mamma till världens finaste dotter }
  • fabbemam

    Hej
    För oss var de snabba med det förtsa infomötet och som jag förstått det är det det man har rätt till innom 3 mån men jag vet faktiskt inte. Sedan tog det TVÅ år att få börja med utredningen hela tiden fick vi höra att de hade par i kön och att de hade massa akuta ärenden, förlägningar av medgivanden och så vidare. Jag vet inte vad man har rätt till faktiskt men om vi inte hade fått vänta så hade vi ju med största sannorlikhet inte fått det barn som nu ska bli vår son! Väl värd att vänta på !

    Hoppas att eran väntan blir kort!
    Lycka till från
    Fabbemam

  • Smulan1973
    Namaste72 skrev 2010-12-28 10:22:01 följande:
    Men vad räligt....  

    Kunde de precisera "någon gång i vår"?
    Nej, jag fick tyvär inget svar på det fast jag försökte.
  • Smulan1973
    fabbemam skrev 2010-12-28 11:34:55 följande:
    Hej
    För oss var de snabba med det förtsa infomötet och som jag förstått det är det det man har rätt till innom 3 mån men jag vet faktiskt inte. Sedan tog det TVÅ år att få börja med utredningen hela tiden fick vi höra att de hade par i kön och att de hade massa akuta ärenden, förlägningar av medgivanden och så vidare. Jag vet inte vad man har rätt till faktiskt men om vi inte hade fått vänta så hade vi ju med största sannorlikhet inte fått det barn som nu ska bli vår son! Väl värd att vänta på !

    Hoppas att eran väntan blir kort!
    Lycka till från
    Fabbemam
    Åh herregud, TVÅ år. Men det känns inte som att det är okej.
  • Namaste72
    Smulan1973 skrev 2010-12-28 23:17:09 följande:
    Nej, jag fick tyvär inget svar på det fast jag försökte.
    Åhhh, vilka nötter! Blir så himla sur. Det är inte så att de (utan att precisera det) vill att ni ska ha varit hemma längre med dottern? Jag tror ju att vår utredning kommer ta minst 6 månader, kanske klara till sommaren, och då har vi varit hemma 1,5 år.
    { Mamma till världens finaste dotter }
  • Smulan1973
    Namaste72 skrev 2010-12-29 11:49:26 följande:
    Åhhh, vilka nötter! Blir så himla sur. Det är inte så att de (utan att precisera det) vill att ni ska ha varit hemma längre med dottern? Jag tror ju att vår utredning kommer ta minst 6 månader, kanske klara till sommaren, och då har vi varit hemma 1,5 år.
    Jo hon nämnde det också men mest för utfyllnad lät det som. Liksom för att skyla över att dom inte hade tid om du förstår vad jag menar.
    Vi trodde ju att vi skulle ha medgivandet i handen i april, men nu kanske vi inte får starta förrän i april.
  • Namaste72
    Smulan1973 skrev 2010-12-30 16:26:41 följande:
    Jo hon nämnde det också men mest för utfyllnad lät det som. Liksom för att skyla över att dom inte hade tid om du förstår vad jag menar.
    Vi trodde ju att vi skulle ha medgivandet i handen i april, men nu kanske vi inte får starta förrän i april.
    Usch vad trist. Bättre då att de är ärliga, så man har något att gå på. Vår utredning kommer säkert bjuda på en del överraskingar Tyst, och jag har fått för mig att de bara tar adoptionsärenden i nämnden 2ggr per år ( innan sommaren och innan jul). Så 6 månader. tror jag.
    Om ni börjar i april kanske ni är klara under slutet av sommaren iaf?
    { Mamma till världens finaste dotter }
  • Smulan1973
    Namaste72 skrev 2010-12-30 19:17:12 följande:
    Usch vad trist. Bättre då att de är ärliga, så man har något att gå på. Vår utredning kommer säkert bjuda på en del överraskingar Tyst, och jag har fått för mig att de bara tar adoptionsärenden i nämnden 2ggr per år ( innan sommaren och innan jul). Så 6 månader. tror jag.
    Om ni börjar i april kanske ni är klara under slutet av sommaren iaf?
    Bara 2 gånger om året? Det låter lite. Vår kommun har möten 1 eller 2 gånger i månaden. 2 har jag för mig.
    Vi får väl se om vi får starta i vår överhuvudtaget. Skulle inte förvåna mig om dom drar ut på det tills efter semestern så det blir väl i höst någon gång. : - [
Svar på tråden Syskonutredning