• Aprilbarn1

Jag gillar inte omskärelse!!

Jag kan inte förstå hur man kan göra sådana övergrepp på små oskyldiga barn! Spelar ingen roll att det är ett påbud inom islam och judendomen! Jag tycker bara att det är så FEL!

Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 23:21
    Vill inte ha svar som säger att det finns andra trådar med samma ämne! Stör ni er så mycket på det så behöver ni inte ens titta i tråden..?

• Svar på tråden Jag gillar inte omskärelse!!
  • GulTussilago

Håller med! Fattar inte syftet heller.. Vill man omskäras kan man väl välja att göra det när man är vuxen?

• klurifax

Är det samma hemska övergrepp om man måste göra det av medicinska skäl?

• Aprilbarn1
    GulTussilago skrev 2010-12-27 21:58:46 följande:
    Håller med! Fattar inte syftet heller.. Vill man omskäras kan man väl välja att göra det när man är vuxen?
    Ja precis! Ett barn kan inte välja!
  • GulTussilago
    klurifax skrev 2010-12-27 21:58:58 följande:
    Näpp! Stor skillnad
  • Aprilbarn1
    Nej verkligen inte! Då gör man det ju för att hjälpa barnet! Men att göra det utan anledning..usch!
  • LivL

Jag fattar inte heller varför man får lov att göra en permanent förändring på någons kropp, någon som inte gett sitt medgivande!!

Dessutom förbannat dumt att det finansieras med skattemedel!!

• Aprilbarn1
    LivL skrev 2010-12-27 22:50:10 följande:
    Jag fattar inte heller varför man får lov att göra en permanent förändring på någons kropp, någon som inte gett sitt medgivande!!

Exakt! Här sitter vi, du och jag och alla andra i sverige och betalar för det dessutom!!
  • PerG
    Nej, det är ju en jäkla skillnad...
  • mamzer
    LivL skrev 2010-12-27 22:50:10 följande:
     Från vårdguiden.se: Om en omskärelse inte anses vara medicinskt motiverat får patienten eller föräldrarna själva stå för en del av kostnaden.

Idag varierar det man själv betalar för omskärelse som inte är medicinskt motiverad mellan olika landsting, från 1000 kronor till 7000 kronor.
    A minority is always compelled to think. That is the blessing of being in the minority. (Leo Baeck)
  • Aprilbarn1

Mamzer: det är ju olika i olika landsring och kommuner! Har mycket svårt att tänka mig att en tusenlapp täcker ALLA kostnader.. Dessutom skattefinnansieras vård för komplikationera om det blir några.

Svar på tråden Jag gillar inte omskärelse!!